Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die ketting is halverwege ongeveer. Je kan er een nieuwe op doen. Kost weinig.
Olie in bouschacht duidt op gezakte schachten. Even meten en met vulringen het rubber hoger plaatsen. NIET aan de schacht gaan trekken!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik had de hele foto niet gezien, excuses voor de verwarring. Wat Bogaard zegt, die ketting is op de helft. Wel vervangen als je toch bezig bent, en gelijk de spanner vervangen. Het vervangen van de ketting zonder de spanner te doen is eigenlijk een doodzonde in autoland.
Wat ziet die motor er uit zeg, van binnen. Heeft vast lang stilgestaan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bogaard77 schreef:
Olie in bouschacht duidt op gezakte schachten. Even meten en met vulringen het rubber hoger plaatsen.
Kan ook wijzen op hoge carterdruk door slijtage bussen/zuigerveren. Nog maar niet vanuitgaan.
Stuur maar een PB als je wat 1 of 0,1 mm ringen nodig hebt. Ik heb een voorraadje liggen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo te zien aan de koolaanslag op de inlaatklep is er een fors olieverbruik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bedankt allen, dat weten we nu ook weer
waterman, nu ik je aandacht heb wil ik je zeggen dat ik je SM draadje heb gevolgd mbt je motorrevisie
dat heeft me de nodige inspiratie gegeven om dit project op te starten, waarvoor dank en hulde aan deze forum
eventjes een voorwoordje :
ik behoor niet tot de specialisten onder jullie. ik heb een technische achtergrond en met de nodige hulp kan ik me verdiepen in bepaalde technische materie
dat kan uit interesse zijn of ook uit noodzaak
dwz dat ik bepaalde zaken ook graag technisch/wetenschappelijk wil benaderen/evalueren teneinde de beste beslissingen te nemen.
in deze forum, zal ik dan ook niet laten om zoveel mogelijk met facts and figures te werken.
ik weet wat ik kan en niet kan, bij gebrek aan kennis heb ik er dan ook geen probleem mee om me te laten omringen door experts
En over een expert gesproken, heb ik een gesprek met Bert Hijnekamp gehad van de opdracht en bedoeling van deze motorrevisie
de opdracht voor de motorrevisie zal erin bestaan een gereviseerd blok terug te brengen naar specs van de fabrikant
als deze een kruissnelheid vermeldt van 160km/h, dan wil ik dat zien. Waar mogelijk, zal er geen concessies gedaan worden aan de kwaliteit van de onderdelen
er staat een originele floquet monopole zuigers en bussenset te wachten in de doos
ik wil zoveel mogelijk vermogen terug zien van het blok, zonder mijn puritaine geest te verketteren
hoe groter het vermogen, hoe beter het verbruik
het is niet de bedoeling dat ik aan motortuning gaan doen, maar daar waar verbetering mogelijk is, wil ik deze kans zeker benutten
dit kunnen kleine zaken zijn, zoals uitkijken met vernauwingen met pakkingen maar ook balanceren van de krukaslijn met koppeling zijn zaken die zeker aan bod zullen komen.
er komt een lamba sensor in de uitlaat en een gereviseerde carbu zodat de motor optimaal kan afgesteld worden.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dank voor het compliment
Als je toch op zoek bent naar verbetering dan nog een paar tips:
- de nokkenas. Laat hem opmeten, en als ie onder de maat is, zoek een nieuwe. Dat ding is belangrijker dan mensen denken.
- de kop: het polijsten (flowen) van in- en uitlaatkanalen, verbrandingsruimten en spruitstukken maakt veel verschil.
- balanceren: altijd doen, helemaal als je van hard rijden houd. Ik hou d’r ook van en niets is erger dan een blok wat herrie maakt en trillingen geeft die niet normaal zijn.
Mijn ‘68-er cabriolet heb ik voorzien van een nieuwe nokkenas voor een dx2 motor (21 van 69 en later) en een dx2 kop. Alles geflowed, gebalanceerd, uitgewogen etc etc. Liep daarna fluitend 180 km/h. Met een 4!! bak en kruisen op 170 ging geweldig.
Goed bezig dus!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Votex in Soest (NL) ballanceert krukassen en vliegwielen. Liefst met de drukgroep erop!
Voorbeelden van flowen in mijn CX steely dan draad.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat zou de vermogenwinst kunnen zijn met deze verbeteringen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vermogenswinst hangt erg af van een aantal zaken, maar een pk’tje of 10 moet er wel te vinden zijn. Misschien meer, maar dat moet je overleggen met de revisiemeneer. Die kent nog veel meer leuke trucjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vergeet niet dat veel power ook eisen stelt aan het chassis, wielophanging en vooral de remmen. Of om het nog korter te vertellen, het gaat om ‘t totaalplaatje.
Kijk bijvoorbeeld ook eens de lassen van de bussen na van de wiel-ophanging vóór
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
hoi bartjes,
de lassen staan op het menu om nagekeken te worden wanneer de motor eruit gaat
het gaat hier over een DX2 die we gaan ‘verbeteren’
ik wil geen pk’s voorop stellen, maar het gaat hier over enkele pk’tjes hé die weliswaar ‘voelbaar’ gaan zijn, dat hoop ik toch
toen ik bij hijnekamp een ID/DS motor uit elkaar zag, schrok ik een beetje hoe ‘ruw’ die dingens uit de fabriek kwamen
alleen al op de drijfstangen waren er verschillen van meer dan 20gr en er werd nauwelijks nabewerkt
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Morgen neem ik verlof en kan ik de motor verder uit elkaar trekken.
Vorig weekend de wagen klaar gezet om dakrand, koffer en stijlen te laaten lakken.
Gisteren begonnen met mijn plaatdelen te demonteren.
Het duurt niet lang of ge loopt tegen al tegen vervelende dingens aan.
Hoe demonteer je de pallas reflectors op de achtervleugels?
Er is een boutje dopmaat 8 aan de binnenkant die natuurlijk vast geroest is.
Hoe demonteer ik dat zonder die reflector te beschadigen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voorzichtig boutje eraf zagen en dan later met kit in je spatbord lijmen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Boutje is een slotbout die in een vierkant gaatje van de reflector valt, verwijder als je kit gebruikt het hele boutje want als de kop verder roest drukt die je reflector kapot. Ik heb zelf de boutjes vervangen door RVS exemplaren en ook RVS beugeltjes gemaakt voor de binnenzijde.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Mr. Smith schreef:
alleen al op de drijfstangen waren er verschillen van meer dan 20gr en er werd nauwelijks nabewerkt
Precies, gewichten van drijfstangen en/of zuigers ook zo veel mogelijk gelijk maken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!