43 van de 68
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
   
De DS van Mr. Smith : Onderhoud 2024 en radiator update
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 16 maart 2014 01:33 PM
  [ # 631 ]

Gisterenavond de motor verder gedemonteerd, voornamelijk de kop willen lichten. Braken natuurlijk - hoe zou je anders denken - de kopbouten af aan kant van uitlaat. 3 stuks, de volle prijs dus. Ik krijg hierdoor de kop niet opgelicht, de bout zit ook vast in kop.

In de schachten dan maar kruipolie gespoten en proberen de kop los te tikken met hamer en blok hout.
Ik posr straks de fotos als mijn cam opgeladen is.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 maart 2014 06:10 PM
  [ # 632 ]

3 gebroken kopbouten, dat is behoorlijk shit!!

Veel succes met het lossen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 16 maart 2014 06:44 PM
  [ # 633 ]

nog eventjes geen tijd gehad om de fotos te posten, moet nu naar schoonouders, een beetje wat sociaal doen

voor de afgebroken bouten heb ik zwaar geschut staan, een lasmachine guns

voor de afgebroken bout in de kop, ga ik onder kolommachine uitboren

de kop op zijn kop gedraaid en petroleum ( stinkt minder dan benzine ) gegoten in de verbrandingskamers, lijkt goed stand te houden

blok ziet er vrij roestig uit vanbinnen,die dingens roesten als zot

gulp

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 maart 2014 06:49 PM
  [ # 634 ]

De kop is er dus af?? Ik denk eerder dat het ketelsteen is wat je voor roest aanziet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 16 maart 2014 07:51 PM
  [ # 635 ]

Yep de kop is eraf,  ging nie zonder slag of stoot.
Die ene kopbout die afbrak in de kop, zorgde voor narigheid.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 17 maart 2014 09:30 PM
  [ # 636 ]

De pics :

de kop

De kop op zijn kop gedraaid - haha - en petroleum in de vebrandingskamer gegoten, hield goed stand, liepen op cilinder 3 na, egaal leeg. Maar goed,ik weet nog niet of ik deze kop laat aanpakken of mijn huidige kop neem die recentelijk door Hijnekamp is gereviseerd. Deze beslissing valt later.
Is het een goed idee om helicoils te gebruiken voor de tapeinden ? dwz alle inlaat + uitlaat + waterpomp tapeinden ?

De nokkenvolgers

De gebroken tapeinden

Voor de rest niets noemenswaardig tegengekomen in de cilinderwanden. Wel veel ketelsteen/roest, koolafzetting

Nu enkele vraagjes :
ik heb de nokkenas willen demonteren, klopt het dat je eerst de oliepomp moet demonteren om de nokkenas eruit te krijgen ?
Zo ja, dan loop ik nu eventjes vast.
Moet de blok dan omdraaien en carterpan losmaken.
Is dat de juiste volgorde ?

Zijn er nog zaken die verder moet inspecteren ?

Nu is het de bedoeling dat ik de nokkenas, bussen en zuigers eruit haal.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 maart 2014 10:26 PM
  [ # 637 ]

Om de nokkenas te verwjderen: eerst de cylinderbussen met bouten en ringen vast zetten, zodat ze niet omhoog komen, dan inderdaad carterpan eraf en oliepomp er uit.
Waarom wil je de nokkenas er uit. Gezien de stoterbussen is er 1 nok verdacht. Kan je ook van bovenaf inspecteren door te tornen ( uiteraard weer na vast zetten bussen)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 17 maart 2014 10:37 PM
  [ # 638 ]

hoi egbert, bedankt voor je input. Ik wil de nokkenas eruit hebben omdat ik ze wil meten.
Heel het blok ga ik uit elkaar trekken.
Ze gaat nadien naar Hijnekamp voor een revisie.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 maart 2014 10:49 PM
  [ # 639 ]

Dan hoef je ook niet bang te zijn dat de bussen los komen.
Succes

Ik weet van Heijnekamp dat hij liever het blok zelf uit elkaar haalt, omdat hij dan beter kan zien hoe de staat van het blok is.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 19 maart 2014 12:08 AM
  [ # 640 ]

Nou dat is zeker aan bod gekomen tijdens mijn gesprek met Bert maar zolang ik alles bij elkaar hou en de onderdelen merk, is het geen probleem.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 22 maart 2014 09:52 AM
  [ # 641 ]

Exact - maar dan ook héél exact - 2jaar later zijn we uiteindelijk aan het spuiten gegaan.
De koetswerk in zwart satiné :

De spuiter heeft veel meer foto’s van restauratie traject, die zal ik later hier delen.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 23 maart 2014 09:17 PM
  [ # 642 ]

Vanmiddag weer verder gedaan, motor ligt nu helemaal uit elkaar :

Carter incl. drab

onderkant

in principe niets noemenswaardig aangetroffen, maar dat kan nog veranderen als de onderdelen bij revesiebedrijf landen.

Krukas en nokkenas pics volgen nog.
Nu alles lekker in ontvetter bak gestoken zodat ik een paar metingen kan doen ;
- nokkenaslift hoogte
- zuigerset op gewicht

Nog zaken die dienen nagekeken te worden ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 24 maart 2014 12:03 PM
  [ # 643 ]

laatste foto:

Die kalk/roest zat ook op de cilinders zeker?

Hoe kan je daarvan af kunnen komen in het onderblok, chemisch (beitsen, ontkalken) of stralen? (bij stralen voet randen van cilinders afplakken)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 maart 2014 12:52 PM
  [ # 644 ]

Inderdaad, die ketelsteen zat ook op de cilinderbussen, heb daar ook foto van. Ik heb de bussen met geweld er moeten uit tikken.

Ik vermoed dat het blok in een chemisch bad zal gereinigd worden.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 maart 2014 10:42 PM
  [ # 645 ]

pic van bussen :


La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
 
43 van de 68
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook