Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
makman schreef:hallo
ik heb ook een keer van een sloop cx zo’n watermetertje kunnen bemachtigen en bij Ton uit Finsterwolde een nieuwe watertemperatuursensor, die met veel moeite nog door Ton netjes in het waterpompgat is aangebracht.
Ik heb net voor de zoveelste keer de meter even aangesloten, ook volgens bovenstaand schema. De meter blijft echter zo dood als een pier (slaat niet naar rechts). Heel in het begin (maanden geleden) deed de meter het af en toe even om er daarna defintief mee op te houden. Ik kon hier geen logica in ontdekken.
Weet iemand hoe ik nu de meter of de sensor kan doormeten of deze stuk is. (de sensor draai ik natuurlijk liever niet meer eruit).
gr.Peter ops:
Sensor kan je uitmeten met een multimeter!! Op OHM’s stand zetten en dan de zwarte pen aan de massa leggen en de rode pen aan de draadbevestiging van de sensor,motor starten en laten warm draaien,en zien of de weerstand omlaag gaat.
bogaard77 schreef:Pascal schreef:Dit is toch eenvoudig door te meten lijkt me?!
Ik heb dus dezelfde klok,alleen nog geen sensor.
Bij de automaterialenzaak gepoogd deze te verkrijgen,maar nul op het request gekregen: niet meer leverbaar.
Dus zat ook ik aan een andere oplossing te denken: een modernere sensor (kleiner) te monteren door een gaatje te boren en te tappen in de dop/plug (zodoende hoeft deze er niet uit).
Zit ik natuurlijk alleen met de waarde/weerstand…: is dit een ‘gewone’ P100 sensor?
Wie kan/wil me dit even doormeten/verifiëren met de originele DS/CX sensor?
Oh,bij de weg: welk model CX (daar de meeste onderdelen hiervoor nog wèl te bestellen zijn) is gelijk wat deze sensor betreft; alleen de 2000/2200?
Merci bien.Te koop bij chyparse. Ik dacht dat alle CXen de zelfde hadden.
Yep,dezelfde sensor vind je ook terug in R25 van Renault.
Doch zou ik er nie op besparen, en een nieuwe kopen.
Want die sensoren gaan wel degelijk stuk. Mijne sensor was degelijk wel kapot, heb er een nieuwe ingestoken en het werkt prima!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
bedankt voor de tip. Ik denk dat de sensor goed is. Koud/lauw gaf de multimeter vandaag ca. 900 aan,warm ca. 325.
Dan is blijkbaar toch de temp.meter stuk. Vooral ook omdat deze meter ook bij aansluiten altijd in het midden blijft staan en ook niet naar rechts gaat als je er stroom op zet.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
@Dom: bedankt,vandaag lag de sensor op de deurmat!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Pascal schreef:@Dom: bedankt,vandaag lag de sensor op de deurmat!
Geen dank!! GGD
Ik heb ook zo’n metertje ingebouwd. Zo ziet het eruit.
Werkt perfekt.
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLGAYN64
Andries
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Mooi ingebouwd, zo’n metertje ipv een tijdklok. En wanneer ‘ie vol in het rood staat weet je meteen hoe laat het is
Twee weken geleden ook een metertje gevonden op La Monde de La ds voor € 15,-.
Temperatuur sensor is ook gelukt eerst lukte het niet en begon de dop al wat overheen te draaien.
Toen maar de koelvloiestof een gedeelte eruit geheveld en even de brander erop en toen kwam de sensor goed los en nieuwe sensor geplaatst draad naar binnen getrokken.
Heb het temeperatuur klokje nu even aangesloten op de bedrading van het het oude klokje om te testen of het werkt.
Alles werkt perfect alleen temperatuur klokje zit nu niet op de geschakelde plus.
Heeft iemand advies voor mij waar ik de geschakelde plus het beste kan afhalen ?
Dit is me niet duidelijk met al die stekkers achter het klokhuis.
Alvast bedankt !
Grt Erwin Klokgieters
Water/luchtsschuif vd IE : kijk langs de linker bol naar beneden, dan zie je daar in de lengte op het blok een aluminium ding zitten met waterleidingen van de pomp en een luchtaansluiting naar het inlaatspruitstuk linksvoor in de buurt van de stelschroef.
Deze dingen functioneren blijkbaar vaak noga slecht. Nieuwe zijn, indien verkrijgbaar, duur.
Gisteren op de opendag geweest van de DS club, daar adviseerde iemand mij een electrische luchtklep van de airco van een CX er tussen te plaatsen. Ongeveer zelfde diameter. Kan je de luchttoevoer afsluiten als hij blijft hangen, of zelfs helemaal niet meer gebruiken : knop aan bij koude start, uitzetten als hij warm wordt. Niet zo origineel, maar geen te hoog toeren meer stationair.
Weet iemand daar meer van ?
Hallo, ik ben nieuw op dit forum dus even voorstellen: Ik ben Tom, 48 en woon in Belgie. Ik heb al jaren een DSuper van 1973. Omdat ik soms een probleem heb met koeling heb ik net zo’n extra temperatuurmetertje gekocht als op de foto bij # 19 uit deze topic.
Voor ik die installeer wil ik wel eerst weten of het metertje wel naar behoren werkt. Daarom heb ik hem eerst getest in een opstelling op de keukentafel. Ik merk echter dat de wijzer goed naar links gaat bij het onder stroom zetten, maar daarna slechts ongeveer een derde uitslaat naar rechts als ik kokend water uit een waterkoker in de tas heb gegoten zodat de ‘neus’ van de sensor onder water stond. Dat ding zou dan helemaal naar rechts moeten uitslaan, niet? Nu kom ik net voorbij het gestreepte deel aan het begin van het witte middengedeelte. Volgens mij was alles goed aangesloten en ik denk dat ik de goeie sensor gekocht heb, namelijk deze “Temperature sensor for the optional temperature display of the cooling water in the dashboard from 1970. 1D 5 413 327 L” van citroends.net
Heeft er iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Kan zo’n metertje ‘half’ werken? Wat zijn ongeveer de overeenkomstige temperaturen op die schematische schaal? Heeft iemand dat ooit gemeten?
PS: op de foto’s heb ik het binnenwerk al uit de meter gehaald…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De meter is van een CX, de sensor die je kocht hoort echter bij een DS, je moet de sensor hebben die bij de meter hoort, die moet dan van een cx wezen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Bedankt voor je snelle antwoord! Dat kan veel verklaren. Ik heb het even nagekeken en dat blijkt deze dan te zijn voor een CX GTI blijkbaar:
https://oldtimer-shop.eu/product/citroen-fiat-peugeot-renault-temperature-sensor
Die zit blijkbaar op veel modellen van die tijd en is nog vlot verkrijgbaar. Is die dan effectief anders dan die van een DS? bij # 3 van deze topic schrijft GeralDSuper dat de sensors dezelfde zijn. Bij nader inzien hebben ze ook hetzelfde onderdeelnummer (5413327). Dus toch hetzelfde?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wacht eens, je hebt gelijk. Ik zit nog eens naar de test opstelling te kijken, maar heb je die wel helemaal goed?
Plus op de meter, min via de sensor. Verder geen extra massa op het metertje. Dat zou moeten werken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je kan het inderdaad niet goed zien op de foto, maar dit was de achterkant voor ik hem uit elkaar gooide: ik heb op de linkeraansluiting op de foto de + van de batterij gezet, op de middenste hangt de - van de batterij en rechts gaat naar de +pool van de sensor. Rond de schroefdraad van de sensor heb ik een draad geplooid die ook naar de - van de batterij ging. Klinkt dat logisch?