Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Vanavond stond ik met een lekke hogedrukleiding stil op de A2. Het gaat om de leiding die van de pomp voor het motorblok langsloopt. Op de plek waar die aan de pomp vastzit lekt de leiding, de LHM spuit er uit als de motor draait.
Op zich kan dat natuurlijk gebeuren maar mijn probleem is dat dit al een aantal keren is gebeurd!!
Ongeveer 1,5 jaar geleden is de leiding vervangen omdat het lekte op die plek, een week of zes geleden stond m’n vriendin stil bij Zwolle met kapotte leiding (dezelfde dus). Die is toen gerepareerd maar ik heb geen idee hoe. Een maand geleden was ‘ie weer lek, nieuwe leiding erop gezet door m’n eigen garage en nu dus weer kapot….
Mijn probleem is dat ik maar niet begrijp hoe die leiding zo snel kapot kan gaan, die aansluitnippel is toch niet aan slijtage onderhevig, trilt gewoon met het blok mee lijkt me.
Iemand enig idee over de oorzaak of ervaring hiermee?
zeker een late tgd break, met xantiapomp. Ik heb het bij mijn tgd ook gehad. Wellicht eens een leiding van een xantia proberen. Die loopt namelijk toch weer iets anders over het blok heen. En je er van overtuigen dat alle klemmetjes goed vast zitten.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
het is inderdaad een van de laatste breaks. Zou de aansluiting op de pomp dan anders zijn, dat het steeds los gaat om die reden?
bonetone schreef:het is inderdaad een van de laatste breaks. Zou de aansluiting op de pomp dan anders zijn, dat het steeds los gaat om die reden?
WELKE leiding is het precies? Deze pomp heeft als het goed is 2 uitgangen(en natuurlijk een rubber aanzuigleiding). Eentje gaat voor het blok langs als geheel stalen leiding naar de drukregeleaar. De andere leiding gaat snel over in rubber (wel hogedrukbestendig rubber) en loopt ook voor de radiateur langs, maar gaat vervolgens verder onder hat carter door naar het stuurhuis.
Leidingen die telkens breken kan alleen maar optreden als ze onder spanning staan.
Zit de pomp wel goed vast? Check de bevestiging van de pompsteun op het blok en de bevestiging van de pomp op de pompsteun. De pomp hoeft echt maar een klein beetje los te zitten en je krijgt zoveel vibraties op de toch wel stijve leidingen dat je erop kan wachten dat de leidingaansluiting na verloop van tijd breekt. Verder is het ook essentieel dat alle klemmetjes goed vastzitten (met de rubbertjes tussen klem en leiding) zodat de leiding stevig op zijn plaats blijft zitten en resonanties geen kans krijgen.
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Het is de stalen leiding die voor het blok langs gaat. De tip van de pomp is een goeie, dat zal ik nagaan.
En wat betreft de leiding zelf: de garage bestelt aan de hand van het kenteken van de auto de leiding maar dat systeem werkt blijkbaar niet vlekkeloos want de eerste keer werd er een verkeerde leiding geleverd en was er wat gedoe over welke het dan zou moeten zijn….
bonetone schreef:Het is de stalen leiding die voor het blok langs gaat. De tip van de pomp is een goeie, dat zal ik nagaan.
En wat betreft de leiding zelf: de garage bestelt aan de hand van het kenteken van de auto de leiding maar dat systeem werkt blijkbaar niet vlekkeloos want de eerste keer werd er een verkeerde leiding geleverd en was er wat gedoe over welke het dan zou moeten zijn….
OK. die andere leiding die naar de stuurbekrachtiging gaat is een zeer aparte. Ik hoop niet voor je dat die nog eens breekt.
De stalen leiding is recht-toe-recht-aan. Als ie telkens opnieuw breekt, kan het mijns inziens niet anders zijn dan een montagefout.
- dus check of de pomp goed vast zit.
- mist er ergens een klemmetje of een rubbertje?
De leiding zit vlak bij de pomp vast op de volgende manier (situatie is iets anders, maar principe is hetzelfde)
Verder nog een klem midden onderaan op het onderblok en natuurlijk dicht bij de drukregelaar. Check ook nog even goed of de drukregelaar goed vastzit.
Bij het monteren moet de leiding geheel spanningsvrij lopen en goed ondersteund zijn. Bij het aandraaien van de wartel geldt: vast is vast. Dus gewoon zo vast draaien dat ie niet lekt. Mocht door een braam in de aansluiting op de pomp het nodig zijn de wartel idioot vast te zetten dan kan dat ook verklaren waarom hij telkens breekt.
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Dat is inderdaad de leiding waar het om gaat. De LHM spuit eruit op de plek waar de leiding de pomp uit komt. Is het dan het meest logisch dat de pomp een beetje los zit of zou het ook de drukregelaar kunnen zijn?
bonetone schreef:Dat is inderdaad de leiding waar het om gaat. De LHM spuit eruit op de plek waar de leiding de pomp uit komt. Is het dan het meest logisch dat de pomp een beetje los zit of zou het ook de drukregelaar kunnen zijn?
Zie mijn reactie hierboven. Loop alle punten na. Ik kan moeilijk van een afstand zeggen wat het meest logisch is of wat er exact aan de hand is. Vandaar een volledig overzicht met alle zaken die je zou moeten nalopen. Overigens hoeft dat nalopen niet veel tijd te kosten.
Als de wartel van de leiding te vast wordt gedraait, zal de leiding in de wartel op een gegeven moment stuk gaan en spuit de LHM eruit. Ook dit is een montagefout.
De wartel dient niet te vast te worden gedraait. Afdichting gebeurt door een rubberen pakking en niet door de wartel zo vast mogelijk te draaien.
Eric Vertogen schreef:Als de wartel van de leiding te vast wordt gedraait, zal de leiding in de wartel op een gegeven moment stuk gaan en spuit de LHM eruit. Ook dit is een montagefout.
De wartel dient niet te vast te worden gedraait. Afdichting gebeurt door een rubberen pakking en niet door de wartel zo vast mogelijk te draaien.
Op deze plek in de pomp zit niet eens een rubberen pakking bij zo’n xantiapomp.. is ijzer op ijzer.
Re: Hogedrukleiding lek
bonetone schreef:Vanavond stond ik met een lekke hogedrukleiding stil op de A2. Het gaat om de leiding die van de pomp voor het motorblok langsloopt. Op de plek waar die aan de pomp vastzit lekt de leiding, de LHM spuit er uit als de motor draait.
Op zich kan dat natuurlijk gebeuren maar mijn probleem is dat dit al een aantal keren is gebeurd!!
Ongeveer 1,5 jaar geleden is de leiding vervangen omdat het lekte op die plek, een week of zes geleden stond m’n vriendin stil bij Zwolle met kapotte leiding (dezelfde dus). Die is toen gerepareerd maar ik heb geen idee hoe. Een maand geleden was ‘ie weer lek, nieuwe leiding erop gezet door m’n eigen garage en nu dus weer kapot….Mijn probleem is dat ik maar niet begrijp hoe die leiding zo snel kapot kan gaan, die aansluitnippel is toch niet aan slijtage onderhevig, trilt gewoon met het blok mee lijkt me.
Iemand enig idee over de oorzaak of ervaring hiermee?
Cruciaal om te kunnen beoordelen of er iets bijzonders aan de hand is, is de vraag hoe deze is gerepareerd. Is de bestaande leiding ingekort en hergebruikt ofzo?
Deze leiding voor deze pomp kost nieuw echt een kapitaal (nog duurder dan de drukslang dacht ik), ik denk dat het je wel was opgevallen als je die had moeten betalen.
Ich bin ein Breaker
Re: Hogedrukleiding lek
karel schreef:
Deze leiding voor deze pomp kost nieuw echt een kapitaal (nog duurder dan de drukslang dacht ik), ik denk dat het je wel was opgevallen als je die had moeten betalen.
De leiding van pomp naar stuurberkrachtiging is niet meer leverbaar en kostte voorheen een hoop geld.
Echter, de kapotte leiding waar we het nu over hebben is hetzelfde voor de Xantia’s met de pomp bij het carter (zonder airco). Op mijn auto zit bijv. een leiding van een benzine Xantia (1.8 ofzo): dat paste dus ook (al is de pomp wel iets anders). Ik kan mij niet voorstellen dat er iets bijzonders is aan dit stuk leidingg. Er zitten geen rubber stukken in. Volgens mij heb ik er nog 2 liggen van slopers. Wat dus gelijk een mogelijk opliossing zou zijn, mocht die leiding kostbaar zijn.
karel schreef:
Cruciaal om te kunnen beoordelen of er iets bijzonders aan de hand is, is de vraag hoe deze is gerepareerd. Is de bestaande leiding ingekort en hergebruikt ofzo?
Dit ben ik absoluut met met je eens
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
De auto is weer gerepareerd door de garage. De leiding was gescheurd, waarschijnlijk omdat het motorblok nogal trilt Pomp en drukregelaar zitten goed vast.
Hij heeft de leiding een stukje ingekort en met een extra steuntje op het blok vastgezet. Deze leiding komt nieuw bij Citroen vandaan, schijnt van een 4x4 te zijn, nadat ze eerst een verkeerde hadden geleverd…
Wat ie kost weet ik nog niet, de rekening van vorige maand nog niet gehad.
Nu maar hopen dat dit goed gaat werken….