Ik heb het idee dat beide stelschroeven (op de verdamper en in de slang naar de carbu) de rijkheid van het mengsel bepalen.
Goed te weten dat jij ook een messing stationair stelschroef hebt. Ik kreeg langzamerhand het idee dat ik de enige was.
Ik probeer de werking van de verdamper te doorgronden:
De grote stelschroef op de verdamper is gekoppeld met het dikke membraam. Door aan die stelschroef te draaien sluit het membraam eerder of later een klein rubber afsluitertje. Maar waardoor wordt dat membraam aangestuurd?
En wat is de functie van het dunne membraam dat ook een afsluitertje bedient?
Ik zal het nog eens na gaan vragen. Ik ben erg blij met dit topic want ik heb ook nog een revisiesetje op de plank liggen en daarna zal ik ook door dit verhaal heen moeten. Ik houd je op de hoogte.
het tech verhaal is eigenlijk redelijk eenvoudig.
kleine membraam is de eerste VLOEIBARE ingang, hij knijpt de vloeibare ingang af, zodat de flow dusdanig is, dat het gas kan verdampen tegen de warmtewisselaar.
het grote membraam,reageer of de vacuum vraag van de carburateur cq motor.
en navant de vraag word hij aangezogen, waardoor hij de kraan tussen de VERDAMPINGSKAMER open zet cq dicht zet.
beide hebben een minimale afstelling voor de stationaire loop van de motor.
wat ik al eerder aangaf, is de laatste membraam, van de gasflow, (grote membraam)- die kun je dus ook geheel open zetten, waardoor de max aanvoer constant is, en je stelstift in de slang, de aanvoer regelt.
sommige motoren vinden het prettiger om alleen aangestuurt te worden door die grote grijze stelschroef.
en sommige alleen de stelschroef in de slang.
je kunt ook de zaak afregelen met de grijze stelschroef, zoals in het eerdere verhaal aangegeven, en de stelschroef in de slang gebruiken voor het fijnregelen (tunen op je eigen motor)..
de stationaire (kleine stelschroef ) regelt de GASFLOW VLOEIBAAR naar de verdampingskamer.
het kleinste membraampje regelt die fijn op de vraag van de motor.
die kleinste sproeier heeft een minimum maat van doorlaat, deze is ook weer fijner af te stellen met dat schroefje.
als je geen of nauwelijks verschil hebt in loop van je motor, dan houd dit in, dat de stationaire sproeier al vrij nauwkeurig aan de levering kan voldoen.
dus ikzelf zou dan eerst zoeken naar de minimum gastoevoer en dus de motor zo goed als nekken in stationair loop.
dan die kleine schroef verder dicht zetten, en kijken of ik hem af kan laten slaan.
zo ja dan 1 omw terug, en verder de grijze stelschroef afregelen met het 2500 rpm verhaal,, daarna de schroef in de slang ook op de 2500 rpm afregelen.
als hij zo goed loopt zou ik het verder laten zoals het is..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het dikke membraan wordt dicht gedrukt door de druk in de verdamper. Wordt die druklager dan duwt de luchtdruk em open en laat hoegedruklpg binnen, die em weer dicht drukt.
Het dunne wordt opengetrokken door de zuiging van je keelstuk en krijgt dan gas mee in zn slang. Stationair is dat dicht en regel je de gas toevoer via het schroefje. Het kan zijn dat je auto stationair het dunne membraan al iets opentrekt. De messing schroef draagt dan niks bij.
Kan je een veer instellen die het dunne membraan opentrekt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wupke en JB, de werking is mij duidelijk.
Ik heb zojuist een rit gemaakt van 2 keer 200 km en de afstelling langs de weg verfijnd. Als vertrekpunt de grijze stelschroef op de verdamper gekozen terwijl ik de stelschroef in de slang heb opengezet en open heb laten staan. Stand voor de schroef op de verdamper gekozen waarbij de motor zonder moeite naar ca 140 km/u doortrekt (DX2, 5-bak) en laag in de toeren ook nog lekker trekt
Dat is gelukt. De zaak loop weer prima.
Nu ga ik het verbruik uitrekenen en draai ik in de loop van de tijd de afsluiter in de slang zo nodig wat dichter. Die stationair schroef laat ik maar voor wat ie is, dus in de middenstand.
Mijn dank tot zover.
Prima draadje inderdaad Gerardeux.