1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Halfautomaat of handbak
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 01 augustus 2007 12:45 AM

Wat een mooie auto is die C4 grande Picasso, heb de kleur, type en uitrusting nu scherp (een witte 1.6 HDI Ligne Business) maar ik blijf twijfelen over de halfautomaat of de handbak.

Heb gereden in beiden en de handbak schakelt perfect maar de halfautomaat is natuurlijk ook wel heel plezierig. Ik heb er een tijd in gereden en twijfel eraan of ik er aan ga wennen. Ik vind de auto niet echt heel comfortabel schakelen en de snelheid van schakelen valt mij ook wat tegen. Ik heb veel threads doorgelezen en een aantal gaan er ook over.

Hoe bevalt de halfautomaat na een tijd rijden ? Toch liever een handbak gehad ?

Ik weet dat het allemaal erg persoonlijk is maar ik nodig jullie toch uit mij te helpen een keuze te maken.

Ik hoor het graag

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Nijlpaard
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 15-07-2007

Gepost: 01 augustus 2007 01:00 AM
  [ # 1 ]

Is idd heel persoonlijk want ik vond hem in de c4 berline meteen geweldig en heb hem zonder twijfel besteld

Ik ben er mee van Hengelo naar Groningen gereden over de A31 en was ook vrij snel aan het schakelgedrag gewend

Besteld 21 juli 2007:
Citroen C4 Image Berline EB6V
met bluetooth carkit.
Geleverd 9 februari

Profiel  
 
hkonin02
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-2006

Gepost: 01 augustus 2007 01:22 AM
  [ # 2 ]

Ik ben van mening dat vooral de grand c4 picasso het beste tot zijn recht komt met de EB6V. Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze, zelfs de volautomaat wil ik niet. Eb6v is here to stay. BTW ik heb net een C1 sensotronic geleverd gekregen en ook de sensotronic doet zijn werk perfect.

C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 augustus 2007 01:25 AM
  [ # 3 ]

een automaat vergt enige gewenning als je schakelen gewend bent.

daarnaast moet de automaat zich aan jou rijstijl inleren.
dit gebeurt per type en of soort bak in meer of mindere mate.

maar de moderne bakken doen dat eigenlijk allemaal.

ikzelf rijd na enkele jaren weer schakel gereden te hebben, gelukkig weer automaat, en vanaf nu moet het raar gaan wil je me nog in een schakelbak terug zien.

zalig relaxed rijden, geen panische bewegingen meer om voor elke drempel de 3e of 2e versnelling te selecteren,, gewoon afremmen boem boem en gas erop….

zelfs mn boys kijken meewarig als ze een leuke auto zien,,, ja maar Pa!! die moet schakelen,,,  Laughing

dus imo,, of je gaat ervoor, als het je ligt, of je laat het, en schakelt jezelf maar een breuk, en koppel je een ongeluk met het filerijdend verkeer tegenwoordig…


mvgr wupke Wink

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 01 augustus 2007 01:27 AM
  [ # 4 ]

Als ik je onderschrift lees dan zie ik dat je een 2 liter hebt (de enige C4 met volautomaat)

Wat waren jouw overwegingen om geen volautomaat te nemen en wel een EB6V (waar dat ook voor mag staan). De stap tussen een 1.6 en een 2.0 is mij te groot om een automaat aan te schaffen en mijn huidige 1.6 HDI Peugeot 407 heeft mijns inziens meer value for money dan de 2.0 HDI Peugeot 407

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
hkonin02
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-2006

Gepost: 01 augustus 2007 01:28 AM
  [ # 5 ]
kreazyV8wuppo schreef:

een automaat vergt enige gewenning als je schakelen gewend bent.

daarnaast moet de automaat zich aan jou rijstijl inleren.
dit gebeurt per type en of soort bak in meer of mindere mate.

maar de moderne bakken doen dat eigenlijk allemaal.

ikzelf rijd na enkele jaren weer schakel gereden te hebben, gelukkig weer automaat, en vanaf nu moet het raar gaan wil je me nog in een schakelbak terug zien.

zalig relaxed rijden, geen panische bewegingen meer om voor elke drempel de 3e of 2e versnelling te selecteren,, gewoon afremmen boem boem en gas erop….

zelfs mn boys kijken meewarig als ze een leuke auto zien,,, ja maar Pa!! die moet schakelen,,,  Laughing

dus imo,, of je gaat ervoor, als het je ligt, of je laat het, en schakelt jezelf maar een breuk, en koppel je een ongeluk met het filerijdend verkeer tegenwoordig…


mvgr wupke Wink

kijk een expert vlgs. je onderschrift. Wat is jouw mening omtrent de levensduur van de koppeling van de EB6V? Ze hebben het koppel al teruggeschroefd!

C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 augustus 2007 01:53 AM
  [ # 6 ]
hkonin02 schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

een automaat vergt enige gewenning als je schakelen gewend bent.

daarnaast moet de automaat zich aan jou rijstijl inleren.
dit gebeurt per type en of soort bak in meer of mindere mate.

maar de moderne bakken doen dat eigenlijk allemaal.

ikzelf rijd na enkele jaren weer schakel gereden te hebben, gelukkig weer automaat, en vanaf nu moet het raar gaan wil je me nog in een schakelbak terug zien.

zalig relaxed rijden, geen panische bewegingen meer om voor elke drempel de 3e of 2e versnelling te selecteren,, gewoon afremmen boem boem en gas erop….

zelfs mn boys kijken meewarig als ze een leuke auto zien,,, ja maar Pa!! die moet schakelen,,,  Laughing

dus imo,, of je gaat ervoor, als het je ligt, of je laat het, en schakelt jezelf maar een breuk, en koppel je een ongeluk met het filerijdend verkeer tegenwoordig…


mvgr wupke Wink

kijk een expert vlgs. je onderschrift. Wat is jouw mening omtrent de levensduur van de koppeling van de EB6V? Ze hebben het koppel al teruggeschroefd!

alle moderne wagens hebben meer dan eigenlijk wenselijk ,electro speelgoed aan boord.
dat geeft vaak storingen, maar andersom wil de klant die speelgoedjes wel…
dus tja, de EB 6V is een leuke bak an zich,, schakelt fijn en rijd imo goed , en leert zich ook goed.

echter een zeulbak hufterproof is hij niet, getuige dat hij al met minder koppel dan eigenlijk bedoeld was , bediend word.

andersom, een automaat leent zich niet zo goed voor zware aanhangers trekken, vollast in de bergen, en meer van zulke extreme dingen.

bij normaal verkeer/ gebruik, is hij zo goed en slecht als elke andere huidige automaat.

en wil je er toch zwaar werk mee doen, pas dan eea aan, zoals een extra oliekoeler.

maar hoofdzaak is en blijft,, de bestuurder maakt of molt de bak.

een echt op ervaring gebasseerd getuig schrift kan ik je helaas niet geven.
ik maak ze alleen maar..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 01 augustus 2007 02:28 AM
  [ # 7 ]

Wupke

Uit jouw antwoord haal ik dat de bak ook zelflerend is ?
Ik heb alleen gemerkt dat je wel een fluwelen voet moet hebben om de bak ongemerkt zijn werk te laten doen. Als je een iets te zware rechtervoet hebt dan schakelt de bak erg grof (of overdrijf ik en is dat een gevoel die ik heb overgehouden aan een 2 uur rijden met deze bak ?)

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 augustus 2007 02:40 AM
  [ # 8 ]
hbeck schreef:

Wupke

Uit jouw antwoord haal ik dat de bak ook zelflerend is ?
Ik heb alleen gemerkt dat je wel een fluwelen voet moet hebben om de bak ongemerkt zijn werk te laten doen. Als je een iets te zware rechtervoet hebt dan schakelt de bak erg grof (of overdrijf ik en is dat een gevoel die ik heb overgehouden aan een 2 uur rijden met deze bak ?)

het is in ieder geval geen 4HP 14 of 18.
die werden mechanisch hydraulisch gestuurt.
deze bak heeft vrij veel electrokleppen, en die worden aangestuurt vanuit de ECU.

die ECU is gekoppelt aan het motormanagement, en leest de inkomende data.
daaraan afgeleid stuurt hij diverse solonoids aan (electrohydraulische kleppen).

het leerproces kan soms meerdere dagen duren, zelfs na 500 km stelt hij zich steeds na.
de interval is niet per minuut, maar per schakelmoment.
X schakelingen van 1 naar 2, enz enz voor de volle 6 gangen, dan kijkt de ecu naar het gemiddelde, en past hij dingen aan.

dus dat je na 2 uur nog een wat grof schakelgedrag hebt, kan daarin verklaart worden.

ik begrijp dat je in een demo auto hebt gereden.
die worden vaak door sommige aspirant kopers nogal grof bereden, op de manier van, ZO nu eens kijken wat ie kan,,

dat resulteert dus ook weer in een grover schakelende bak.

je zou eigenlijk in een ietwat ervaren exemplaar moeten testrijden, dan krijg je een duidelijker beeld van de automaat.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 01 augustus 2007 03:02 AM
  [ # 9 ]

Zeg ehhhh, expert….. De EB6V ís helemaal geen automaat. Welke electrokleppen heb je het over? Deze versnellingsbak is gewoon een mechanische bak die toevallig electronisch bediend word. Heeft h-e-l-e-m-a-a-l niets te maken met een automaatbak zoals jij die bedoelt!

@TS: EB6V staat voor Electronisch Bediende 6 Versnellingsbak. Het electronische zit ‘m hierin dat je niet met de hand een versnelling selecteert, maar dat dat gebeurt door een “robotcomputer” die op de bak gemonteerd zit. Ook het bedienen van de koppeling (want ja Wupke, er zit gewoon een mechanische drukgroepset tussen motor en bak….) wordt gedaan door deze robot. Je kunt hem opdracht geven een bepaalde versnelling te kiezen (handmatige stand), of je kunt hem alles zelf laten regelen (automatische stand).

Gr Martijn

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 01 augustus 2007 03:15 AM
  [ # 10 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Zeg ehhhh, expert….. De EB6V ís helemaal geen automaat. Welke electrokleppen heb je het over? Deze versnellingsbak is gewoon een mechanische bak die toevallig electronisch bediend word. Heeft h-e-l-e-m-a-a-l niets te maken met een automaatbak zoals jij die bedoelt!

@TS: EB6V staat voor Electronisch Bediende 6 Versnellingsbak. Het electronische zit ‘m hierin dat je niet met de hand een versnelling selecteert, maar dat dat gebeurt door een “robotcomputer” die op de bak gemonteerd zit. Ook het bedienen van de koppeling (want ja Wupke, er zit gewoon een mechanische drukgroepset tussen motor en bak….) wordt gedaan door deze robot. Je kunt hem opdracht geven een bepaalde versnelling te kiezen (handmatige stand), of je kunt hem alles zelf laten regelen (automatische stand).

Gr Martijn

en die robot werkt hoe?
goh,, electrokleppen toch?
daarnaast is de koppeling een driveraid kit standaard ook verkrijgbaar, en ja word zelfs op de 2cv ingebouwt als je een hulpbehoevende bent.

en die koppeling + het moment van schakelen word gecontroleert door de ECU, die de schakelmomenten kan beinvloeden,, ergo zelflerend is..

mvgr wupke:de robot.. Wink

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 02 augustus 2007 12:13 AM
  [ # 11 ]

Leuk

De antwoorden die ik krijg lijken tegenstrijdig te zijn maar wat ik ervan begrijp is dat de “robot” blijkbaar de bediening van de berijder overneemt. Het lijkt mij toch een andere bak als de bak die in de normale 1.6 zit omdat deze toch echt maar 5 versnellingen heeft.

Of die nu zelflerend is kan ik niet helemaal uit de antwoorden opmaken, als hij dat zou zijn dan moet je dus ook invloed kunnen uitoefenen en kun je het schakelgedrag beinvloeden.

Ik heb voor aanstaande woensdag een auto voor de hele dag kunnen krijgen van de dealer en zal dan er achter komen of de bak aan het eind van de dag een beetje meer soepel zijn werk doet.

Bedankt voor julie replys. Ik laat jullie weten wie er het dichst bij zit

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 augustus 2007 12:33 AM
  [ # 12 ]

Re: Leuk

hbeck schreef:

De antwoorden die ik krijg lijken tegenstrijdig te zijn maar wat ik ervan begrijp is dat de “robot” blijkbaar de bediening van de berijder overneemt. Het lijkt mij toch een andere bak als de bak die in de normale 1.6 zit omdat deze toch echt maar 5 versnellingen heeft.

Of die nu zelflerend is kan ik niet helemaal uit de antwoorden opmaken, als hij dat zou zijn dan moet je dus ook invloed kunnen uitoefenen en kun je het schakelgedrag beinvloeden.

Ik heb voor aanstaande woensdag een auto voor de hele dag kunnen krijgen van de dealer en zal dan er achter komen of de bak aan het eind van de dag een beetje meer soepel zijn werk doet.

Bedankt voor julie replys. Ik laat jullie weten wie er het dichst bij zit

elke elctronisch geregelde bak is zelflerend.
zij het in meer of mindere mate, en de oudere bakken meestal niet.

de koppelingsunit van de EB6V is zelflerend in de wijze van aangrijpen, een ruwe gasgever zal eerder een bruuske koppeling hebben, dan een rustige rijder.

het leerprocces van elke bak is anders, maar in principe gelijk ...

ze kijken naar een bepaalde cyclus, en nemen daaruit een gemiddelde, dat gemiddelde word tegen het vorige gemiddelde gehouden, en bij een ruime afwijking , word de wijze van schakelen cq koppelen aangepast.

het solonoide verhaal is op zich ook van toepassing op de EB6V, zij het dat dit geen hydraulische bak is, maar een mechanische.

verder zijn alle vergelijkingen ed gelijk, incluus het zelflerende..

als je 1 dag met de auto mag rijden, zou je kunnen vragen of ze de regelunit van de bak kunnen resetten.
dan leert ie het snelst de nieuwe bestuurders rij eigenschappen.

en om rustig koppelen en schakelen te bewerkstelligen, moet je dus echt vrij lang rustig rijden,, een paar X doortrappen, gooit het gemiddelde omver, en duurt het dus langer alvorens de bak gaat corrigeren.

mvgr wupke:die de bakken maakt, de details vraagt ie aan zn leermeester. Wink

Profiel  
 
Nijlpaard
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 15-07-2007

Gepost: 02 augustus 2007 12:49 AM
  [ # 13 ]

Misschien dat je hier ook nog wat aan hebt

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=178384

Besteld 21 juli 2007:
Citroen C4 Image Berline EB6V
met bluetooth carkit.
Geleverd 9 februari

Profiel  
 
hkonin02
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-2006

Gepost: 02 augustus 2007 01:11 AM
  [ # 14 ]

Als je dan toch een hele dag erin mag rijden kun je ook proberen om het gas iets te liften op het moment dat jij vindt dat de bak moet schakelen. Het verloopt dan veel soepeler. Er is hier ergens een draadje van, waar dit besproken werd.

C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van

Profiel  
 
rymt
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 203
Geregistreerd: 29-01-2007

Gepost: 02 augustus 2007 11:25 AM
  [ # 15 ]

Ik rijd nu inmiddels 4700km met mijn C4P met EB6V. Ik vind het heerlijk. Ben net 3 weken naar Oostenrijk geweest: ook in de bergen werkt de bak perfekt. Het is een echte adaptieve versnellingsbak: hij past zich volledig aan de omstandigheden aan, schakelt bijvoorbeeld zelf terug als je een helling afrijdt om op die manier op de motor af te remmen.
Je merkt het schakelen minder als je normaal optrekt, trek je snel op dan voel je de schakelmomenten beter, maar storend vind ik (en ook medepassagiers) het niet. Je moet er even mee leren omgaan: maar ik wil niet anders meer.

Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook