Mijn BX 1.6 TGI heeft LM progress velgen. Van de buitenkant zien de velgen er nog vrij netjes uit. Helaas heb ik het steeds terugkerende probleem van aluminiumcorrosie. Aluminium is dan niet meer glad en mijn banden gaan langzaam leeglopen.
Nu moet ik steeds weer mijn banden oppompen voor ik ergens heen wil
Één band loopt in twee dagen zelfs compleet leeg….
De oplossing tot nu toe was naar de bandenspecialist gaan, banden van de velgen af, alles netjes gladmaken (schuren), banden er weer omheen met speciaal plakspul, banden weer balanceren. Helaas werkt dit maar een paar maanden, en kan ik dan wéér niet gewoon in de auto stappen en wegrijden.
Ik ben er een beetje flauw van en ik ben al aan het rondkijken naar andere velgen. Maar eigenlijk heb ik natuurlijk véél liever de originele velgen onder mijn Bx.
Dit berichtje type ik dus met de hoop dat één van jullie misschien de supertip tegen bovenstaand probleem heeft, anders staan er waarschijnlijk binnenkort vier hele goedkope progress velgen te koop…
Stalen wielen met TZI doppen monteren, staat ook netjes en ben je van dat leegloopgezeur af
bent u ook zo’n fan van de politie??
Binnenbandje?
Of bestaan die niet meer?
na dat schoonmaken zou het wel moeten werken, misschien ook eens ventiel vervangen.
En uiteraard na het balanceren weer controleren, daar er gewichtjes worden ingeslagen.
Maar ik moet eerlijk toegeven, het kan soms echt lastig zijn want ik heb dit laatst bij mijn eigen wagen ook gedaan en heb het iets van 3 keer opnieuw moeten doen.
Citroën D Special 1970
Rene van Maren schreef:Binnenbandje?
Of bestaan die niet meer?
Wordt afgeraden volgens instructieboekje. (waarom? wegens klapband gevaar?) Was inderdaad de eerste oplossing waar ik aan dacht.
Ventielen zijn trouwens nieuw….
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
nooooooit binnenbanden monteren in een tublessband.
Waarschijnlijk corrosie op de velgrand waat de band in afsluit.
Band afhalen, afschuren, monteren met genoeg bandenvet(ventiel eventueel ook)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Keesjr schreef:Stalen wielen met TZI doppen monteren, staat ook netjes en ben je van dat leegloopgezeur af
Mee eens!!
Of natuurlijk GTi lichtmetaal monteren…
Emiel
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
BX19trs schreef:Keesjr schreef:Stalen wielen met TZI doppen monteren, staat ook netjes en ben je van dat leegloopgezeur af
Mee eens!!
Of natuurlijk GTi lichtmetaal monteren…
Emiel
iedereen heeft al GTi
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mocht je voor de stalen velgen met TZi-doppen gaan: ik heb nog een setje liggen, met banden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Citroenbx schreef:iedereen heeft al GTi
Echter kunnen die ook flink oxideren en lekken natuurlijk, ik sluit me aan bij Kees Jr. stalen velgen met TZI doppen!
gewoon langs een specialist gaan en de velgen laten maken
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
citroenc2 schreef:gewoon langs een specialist gaan en de velgen laten maken
Ik begrijp uit de eerste post dat dat al een keer is gebeurd
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:citroenc2 schreef:gewoon langs een specialist gaan en de velgen laten maken
Ik begrijp uit de eerste post dat dat al een keer is gebeurd
een andere specialist zoeken kan altijd iets fout zijn gegaan
daarbij zijn het ook alle 4 de velgen of maar 1 : en zit er wel een goede maat band onder bijv
Als een band langzaam leeg loopt kan het vullen met stikstof of co2 ofzoiets (weet niet precies meer wat het was) ook helpen heb ik gehoord. Omdat deze monoculen iets groter zijn, lekt hij minder snel.
Is dus wat ik heb gehoord, wat er precies van waar is weet ik ook niet.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
CO2 was toch meer vanwege het krimpen en uitzetten van de lucht (of CO2) wanneer banden door het rijden warmer worden en dus zo altijd (ongeveer) dezelfde spanning behouden, maar daar kan ik me weer in vergissen.
Het is trouwens niet zozeer het aluminium dat corrodeert maar die gekke magnesiumlegering die rottig gaat doen, het enige dat je eigenlijk bij die velgen kunt doen is het compleet kaalschuren en opnieuw coaten van de velgen, dan ben je er echt een hele tijd vanaf.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
setje progressvelgen nodig???