1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
bx op gazzzzzzzz….
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 07 augustus 2007 01:26 PM

Nu ik wat meer km moet gaan maken voor mijn werk zit ik wat te kijken naar een bx op gas.

Zijn er speciale dingen waar op gelet dient te worden bij aangschaf, naast de gebruikelijke bx kuurtjes?

Mijn leader gaat trouwens weer in de verkoop dan…

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 augustus 2007 02:42 PM
  [ # 1 ]

oliepeil.
bougiekabels +de doppen, en de bougie doppen de dikke huls (die in de schacht zit, voorzichtig weg snijden met een stanleymes)((voorkomt doorslaan van de vonk op de cilinderkop)).

de juiste bougie’s.

evt je verdeler (als aanwezig) goed controleren op de centrifugaal vervroeging en vacuum vervroeging, beide smeren is aan te raden.

verder zorgen dat je verdamper niet te arm staat afgestelt, anders verbranden je kleppen en branden er gaten in je zuigers.

en als laatste regelmatig de klepspeling controleren (0,20 in 0,40 uit)

te krappe speling kan kleppen kosten.
en dus koprevisie inhouden.

mvgr wupke:PS je koelvloeistof systeem in orde houden,,,,  Wink

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 07 augustus 2007 02:59 PM
  [ # 2 ]

is dat wegsnijden van het rubber bij de bougies iets typisch voor lpg? Ik heb al altijd mijn bedenkingen gehad bij die constructie omdat het vaak vochtig is in die ruimte tussen die dop en de bougie. Het vocht kan niet weg door die afsluitende dop.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 augustus 2007 03:00 PM
  [ # 3 ]

Re: bx op gazzzzzzzz….

Eric schreef:

Nu ik wat meer km moet gaan maken voor mijn werk zit ik wat te kijken naar een bx op gas.

Zijn er speciale dingen waar op gelet dient te worden bij aangschaf, naast de gebruikelijke bx kuurtjes?

Mijn leader gaat trouwens weer in de verkoop dan…

Uhh, heb je een “betrouwbaar” BX gasvehikel op het oog?

Ik zou vooral uitkijken met de injectiemodellen waar ga is ingeklooid. Afhankelijk van de kwaliteit van inbouw kan dit redelijk voorspoedig (tony) tot absoluut rampzalig uitpakken (zie Wouter/XBXG’s verhalen)

Verder moet je natuurlijk nog de rest van het voertuig goed in de gaten houden. Een BX waar al gas inligt zal de nodige kms hebben gedraaid. Het cliche wil altijd dat dan snelwegkms zouden zijn en dat de BX daaronder niet te lijden hoeft te hebben gehad. Nou,.... dat geldt misschien bij een leasebak van 4 jaar met 150.000 op de klok. Bij een BX van 15 jaar oud met 4 ton op de teller kun je er geen zinnig woord meer van zeggen. De meeste BX gasauto’s die ik heb gezien zijn compleet opgebruikte afgeleefde auto’s waarbij je wellicht met een beetje mazzel nog wat kms kan wegtrappen, maar lang zal het niet meer gaan. Soms is de staat beter en dan blijken het wagens te zijn waar pas sinds kort mee op gas wordt gereden. Auto’s van een oude baas die 10 jaar in de garage hebben gestaan en naar de kerk zijn gereden en pas in hun tweede jeugd door een andere eigenaar zijn aangewend om veel kms te maken (op gas).

Ik weet niet hoveel die leader ondertussen heeft gedraaid, maar waarom bouw je daar geen gas in? Als ie niet al teveel heeft gedraaid heb je er een betere basis aan. Een gasinstallatie in een 14 doet het gewicht tot rond de 940 kg stijgen zodat de wegenbelasting gunstig blijft. patje74 kan je wel aan het adres helpen van een gasboer die in een BX met carburateur voor “wehnag” een nette installatie kan klussen. Een 14 doet het uitstekend op gas. Zo’n installatie laat zich door het enorme verschil in km-kosten vlotjes afschrijven.

Persoonlijk vind ik zo’n gasinstallatie icm carburateur veruit te preferen boven de gasinstallaties in die toch al gammele eerste generatie lambdageregelde systemen die je in de BX vind.

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 07 augustus 2007 03:04 PM
  [ # 4 ]

ja daar zeg je wat. Wat is wennagh? 500 euro?  De leader is idd in topvorm en ik ken het voertuig van op tot neer.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 augustus 2007 03:08 PM
  [ # 5 ]
Eric schreef:

ja daar zeg je wat. Wat is wennagh? 500 euro?  De leader is idd in topvorm en ik ken het voertuig van op tot neer.


een paar 100 euro meer en je hebt LPG in je 14

mvgr wupke:lijkt me verstandiger.. Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 augustus 2007 03:08 PM
  [ # 6 ]
Eric schreef:

ja daar zeg je wat. Wat is wennagh? 500 euro?  De leader is idd in topvorm en ik ken het voertuig van op tot neer.

Exact!! Ik denk wel een eur of 7/800 hoor. Maar daarover zou Patje74 je alles moeten kunnen vertellen. Een maat van mij heeft een jaar of 5 hetzelfde gedaan met een R19. Was van een oude baas geweest (13 jaar oud, carb. 120.000 op de klok). Gas erin gebouwd (toen een eur of 700: laten doen) en gaan.. weinig problemen (ach.. onderhoud heb je altijd en het enige prorbleem dat wel eens optradt was de carburateur die droog blijft door gas ondanks dat ie best wel eens overschakelt op benzine). Ding staat nu op 3 ton en het cleon motortje pruttelt nog altijd perfect. Ik geloof dat ie al in minder dan een jaar zijn installatie had terugverdiend.

Hoeveel kms had de leader nu achter de kiezen?

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 07 augustus 2007 03:13 PM
  [ # 7 ]

leader zit net over een ton…

het blijft natuurlijk wel een beetje een schraal karretje.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 augustus 2007 04:26 PM
  [ # 8 ]
Eric schreef:

leader zit net over een ton…

het blijft natuurlijk wel een beetje een schraal karretje.

Hehe troost je. In zijn tijd werd de BX 1.4 veel weggezet als leasebak met een lpg installatie erin.

Sja, wat is je ultieme doel? Geld besparen? Hydraulieque rijden? Moet het ook nog comfortabel zijn? Moet het risicoloos zijn? Daarbij je eigen kwaliteiten. Met de juiste eigenaar (die problemen ziet aankomen) is een 14 als dit heel betrouwbaar te rijden en kan een relatief nieuwe C5 op LPG of diesel een financieel rampenhok blijken omdat je door de complexiciteit veel minder zelf kan doen.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 augustus 2007 04:30 PM
  [ # 9 ]

die leader is toch inj Confused:

en hoeveel meer ga je rijden dan voorheen Wink

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 07 augustus 2007 04:32 PM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:
Eric schreef:

leader zit net over een ton…

het blijft natuurlijk wel een beetje een schraal karretje.

Hehe troost je. In zijn tijd werd de BX 1.4 veel weggezet als leasebak met een lpg installatie erin.

Sja, wat is je ultieme doel? Geld besparen? Hydraulieque rijden? Moet het ook nog comfortabel zijn? Moet het risicoloos zijn? Daarbij je eigen kwaliteiten. Met de juiste eigenaar (die problemen ziet aankomen) is een 14 als dit heel betrouwbaar te rijden en kan een relatief nieuwe C5 op LPG of diesel een financieel rampenhok blijken omdat je door de complexiciteit veel minder zelf kan doen.

Hear hear, een gedisciplineerde chauffeur die zelf regelmatig controles en licht onderhoud uitvoert kan met een oud brik vele malen goedkoper rijden dan iemand die van niks wil weten.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 augustus 2007 04:32 PM
  [ # 11 ]
citroenc2 schreef:

die leader is toch inj Confused:

Egnie…  Laughing

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 07 augustus 2007 04:33 PM
  [ # 12 ]
citroenc2 schreef:

die leader is toch inj Confused:

en hoeveel meer ga je rijden dan voorheen Wink

Foei Razz

Niks mis met injectie hoor, maar ken uw subklassiekers Wink

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 augustus 2007 04:33 PM
  [ # 13 ]
mpostma schreef:
citroenc2 schreef:

die leader is toch inj Confused:

Egnie…  Laughing

ok dan is het wel voordelig om te doen

zag gisteren nog een leader rijden hier in utrecht op zicht een leuke wagen Wink

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 07 augustus 2007 04:37 PM
  [ # 14 ]

ha ha ha…ja, ik zag iemand die bijna zijn nek verrekte, in een rood monster, met achterom kijken… Wink

en i.d.d. geen injectie

ik denk dat ik rond de 10.000 km per jaar ga rijden.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 07 augustus 2007 04:44 PM
  [ # 15 ]
Eric schreef:

ha ha ha…ja, ik zag iemand die bijna zijn nek verrekte, in een rood monster, met achterom kijken… Wink

en i.d.d. geen injectie

ik denk dat ik rond de 10.000 km per jaar ga rijden.

Weet je dan zeker dat je het omslagpunt haalt?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook