Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb een brandende vraag: zijn de nokkenassen van een 205 1.8 diesel en van een BX 1.8 turbodiesel identiek, op het stuk waar bij de BX een poelie en bij de 205 een vacuümpomp zit na?
Eveneens ben ik tevens ook.
Re: Verschil nokkenas D/TD
knäckor schreef:Ik heb een brandende vraag: zijn de nokkenassen van een 205 1.8 diesel en van een BX 1.8 turbodiesel identiek, op het stuk waar bij de BX een poelie en bij de 205 een vacuümpomp zit na?
Zeker bij de oudere 205 diesels werd de vaccuumpomp ook met v-snaar en diesel aangedreven vanaf de nokkenas. Dat moet goed komen. Bij nieuwere modellen gebruiken ze een vacuumpomp die direct op de kop is geschroefd. Kan me niet voorstellen dat de nokkenassen dan nog hetzelfde zijn.
Maar wat is je doel? Een BX blok in een 205? of een 205 blok in een BX?
Gewoon kestie van een ouderwetse of nieuwerwetse vacuumpomp erop schroeven. Een anders (als ie in een BX komt met een nieuwerwets 205 donorblok) zul je er een turbodiesel nokkenas voor moeten vinden.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Re: Verschil nokkenas D/TD
mpostma schreef:knäckor schreef:Ik heb een brandende vraag: zijn de nokkenassen van een 205 1.8 diesel en van een BX 1.8 turbodiesel identiek, op het stuk waar bij de BX een poelie en bij de 205 een vacuümpomp zit na?
Zeker bij de oudere 205 diesels werd de vaccuumpomp ook met v-snaar en diesel aangedreven vanaf de nokkenas. Dat moet goed komen. Bij nieuwere modellen gebruiken ze een vacuumpomp die direct op de kop is geschroefd. Kan me niet voorstellen dat de nokkenassen dan nog hetzelfde zijn.
Maar wat is je doel? Een BX blok in een 205? of een 205 blok in een BX?
Gewoon kestie van een ouderwetse of nieuwerwetse vacuumpomp erop schroeven. Een anders (als ie in een BX komt met een nieuwerwets 205 donorblok) zul je er een turbodiesel nokkenas voor moeten vinden.
De bedoeling is een BX TD-blok in een 205 te bouwen. En de 205 in kwestie heeft de vacuumpomp rechtstreeks op de kop zitten, zonder poelie en snaar. Ik ga ervan uit dat het uiteinde van een nokkenas waar een poelie op moet anders is dan het uiteinde van een nokkenas voor een vacuümpomp.
Ik hoopte dat we van de 205-niet-turbo de nokkenas kunnen overzetten naar het turboblok, om vervolgens de vacuümpomp te kunnen monteren en het blok te kunnen overbouwen. Volgens mij is het dan alleen belangrijk dat de kleptiming van de nokkenassen gelijk zijn. Ik ga er gemakshalve vanuit dat bijvoorbeeld (deaansluiting van) de poelie van de D-riem en andere variabelen hetzelfde zijn.
Eveneens ben ik tevens ook.
Re: Verschil nokkenas D/TD
Ten eerste moet je geluk hebben dat niet een van de koppen een overmaat nokkenas heeft. Ten tweede heb ik het sterke vermoeden dat de timing van de TD anders zal zijn. Zeker weten doe ik dat niet.
Maar de oplossing zou dan zijn om een losse vacuumpomp (die dus een poelie heeft en dus net als bij de BX met een snaar wordt aangedreven) van een oudere 205 of visa of C15 te nemen en die gewoon te monteren.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Re: Verschil nokkenas D/TD
mpostma schreef:Ten eerste moet je geluk hebben dat niet een van de koppen een overmaat nokkenas heeft. Ten tweede heb ik het sterke vermoeden dat de timing van de TD anders zal zijn. Zeker weten doe ik dat niet.
Maar de oplossing zou dan zijn om een losse vacuumpomp (die dus een poelie heeft en dus net als bij de BX met een snaar wordt aangedreven) van een oudere 205 of visa of C15 te nemen en die gewoon te monteren.
Ik had al eens gelezen dat je dan de pomp vast moet maken met de driehoek waar bij de BX de HD-pomp mee vastzit Omdat de bevestiging aan het spruitstuk, zoals het standaard vast hoort te zitten, niet op het intercooler-spuitstuk zit. Ik hoopte juist dat dat niet nodig was, maar ik denk dat de praktijk dat uit zal wijzen. Enig idee of er ergens een kleppendiagram (zo heette dat toch? ops: ) van een atmosferische diesel en turbodiesel op internet te vinden zijn?
Eveneens ben ik tevens ook.
Re: Verschil nokkenas D/TD
knäckor schreef:mpostma schreef:Ten eerste moet je geluk hebben dat niet een van de koppen een overmaat nokkenas heeft. Ten tweede heb ik het sterke vermoeden dat de timing van de TD anders zal zijn. Zeker weten doe ik dat niet.
Maar de oplossing zou dan zijn om een losse vacuumpomp (die dus een poelie heeft en dus net als bij de BX met een snaar wordt aangedreven) van een oudere 205 of visa of C15 te nemen en die gewoon te monteren.
Ik had al eens gelezen dat je dan de pomp vast moet maken met de driehoek waar bij de BX de HD-pomp mee vastzit Omdat de bevestiging aan het spruitstuk, zoals het standaard vast hoort te zitten, niet op het intercooler-spuitstuk zit. Ik hoopte juist dat dat niet nodig was, maar ik denk dat de praktijk dat uit zal wijzen.
Wat is het probleem? Ik begrijp het niet..
Op http://www.205gti.com staat een inbouwverhaal van een 1.8 TD motor met intercooler in een 205. Die zou toch met hetzelfde probleem moeten zitten? Ziehier http://home.tiscali.nl/jonflorijn/jon/web/Intercooler/tdi.htm
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Re: Verschil nokkenas D/TD
mpostma schreef:
Wat is het probleem? Ik begrijp het niet..
Op http://www.205gti.com staat een inbouwverhaal van een 1.8 TD motor met intercooler in een 205. Die zou toch met hetzelfde probleem moeten zitten? Ziehier http://home.tiscali.nl/jonflorijn/jon/web/Intercooler/tdi.htm
Ja, dat is het verhaal van Jon. Ik heb hem gisteren gesproken via MSN.
Een probleem is er niet Maar het zou wel makkelijk zijn als we de ombouw konden doen met onderdelen die we al hebben. Jon had een vacuümpomp met poelie dus hij heeft dat passend gemaakt. En wij hebben een vacuümpomp zonder poelie dus het zou mooi zijn als we niet een andere hoefden te halen en die vacuümpomp op één of andere manier vast hoeven te knutselen. We hebben er juist voor gekozen om een 1.8 te nemen zodat we niet zo heel veel knutselwerk hoeven te verrichten
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
peugeotlover schreef:nokkenas is gelijk
jij wil ombouwen naar een vast vaciuumpomp
dan moet ge retour van olie in de kop ook losschroeven (koperen schroefje)in de kop zit wel goed vast
dus ;
-nokkenas past gewoon (klepspeling meten) gaten voor de vaciuumpomp vast te zetten zitten er ook in alleen een gaatje moet je ff openen maken
Dat is inderdaad wat ik wil doen, en dat moet volgens jou gewoon kunnen met enige aanpassing. Dat is mooi om te weten! Zondag gaan we het blok halen en dan langzaam maar zeker een beetje ombouwen, ik heb er zin in!
Eveneens ben ik tevens ook.