Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
wat zijn haar tegens dan?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
garagestmarien schreef:wat zijn haar tegens dan?
Dat die te oud is, en waarschijnlijk mij veel geld gaat kosten..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
tsja, je bent natuurlijk budget gebonden, maar laat haar zich eens voorstellen hoe je eruit zou zien in een fiat panda. misschien wil ze dan wel wat sponsoren en je een nieuwere bx laten kopen. al met al, de meesten die nu nog rijden hebben de kinderziekten kennelijk overleefd en zit je alleen nog met gewoon onderhoud, dat elke auto nodig heeft.
voor een bx is een normale servicebeurt betaalbaar. niet duurder dan elke andere auto. als je zelf het een en ander kan gaan doen, dan wordt het alleen maar goedkoper en met de hulp van de mensen op dit forum zie ik niet dat je de fout in kunt gaan.
vergeet niet dit aan je moeder te laten lezen.
mkatgert schreef:citroenc2 schreef:en waar heb je deze wijsheid vandaan dat een xantia niet zo veilig is
bij een bx zijn er nooit bots proeven gedaan zoals bij een xantia daarbij is elke auto niet veilig want zeg nou zelf elk ongeluk is anders dus elke auto reageert daar weer anders op
Typisch dat die illusie van tijd tot tijd altijd weer boven komt drijven, misschien eens tijd om ‘m door te prikken.
Zonder de onderliggende testregels zeggen deze foto’s niets over de botsveiligheid van BX vs. Xantia.
De Xantia op de foto krijgt een EuroNCAP klapper te verduren. Dat betekent met 64km/u met 40% raakvlak aan de voorzijde gechrashd (een zogenoemde off-set botsing). Overigens detoneert het resultaat van de Xantia niet met klassegenoten als de Mercedes-C-klasse en de BMW E36 3-serie.
De BX op de foto ging met 10km/u tegen een plastic bloembak, oh nee dat is flauw.. Poging 2: de BX op de foto ging met 48 of 50 km/u (ik weet de regels van toen niet 100% zeker, dat kan 30mph of 50km/u zijn geweest; Google zal uitkomst bieden) tegen de muur met 100% raakvlak op de voorzijde.
Die klappers zijn onvergelijkbaar.
karel schreef:knäckor schreef:Ik geloof ook absoluut dat de Xantia degelijker in elkaar zit dan de BX. Het ontwerp is gewoon 10 jaar moderner, dat heeft ongetwijfeld zijn vruchten afgeworpen. De motoren zijn wel redelijk gelijk, maar wat eromheen zit is een stuk steviger.
Nou, de koets van de Xantia is geen hoogvlieger qua veiligheid. Was de BX in zijn tijd een veilige auto (!), de Xantia zit echt onder de maat, de A-stijl knikt namelijk snel in.
De kritiek die karel t.a.v. de Xantia spuit heeft ie gelijk in.
De opmerking dat de BX destijds (jaren ‘80) goed uit de crashtest kwam laat ik maar voor rekening van de schrijver, het is gewoonweg niet zo. Ik kan helaas geen tests meer vinden in eigen archief, maar de commentaren over de BX waren niet zoals die nu voor de C5 zijn (C5 is (één van de..) klassenleider), integendeel.
Zoek eens voor de grap naar de ADAC crashtestfoto’s van een Sierra en een Mondeo in 1993, beide off-set gebotst. Dán zie je wat er van ‘veilig’ in de jaren ‘80 resteert in de jaren ‘90. De parallel qua ontwikkeling tussen BX en Xantia (net als Sierra en Mondeo uit respectievelijk 1982 en 1993) is dan niet uit de lucht gegrepen.
Nog even semi-on-topic: BX rijden duur? T.o.v. wat?
Je kunt mazzel hebben en een goed exemplaar tegenkomen, maar voor hetzelfde geld gaat de aankooprijs nog tig-keer naar onderhoud toe (natuurlijk: onderhoud kan je drukken door zelf te (leren) sleutelen), maar dat geldt voor het grootste deel van de auto’s in die prijsklasse. Ik ken weinig auto’s die a) niets kosten in aanschaf en b) ook nog eens niets kosten in onderhoud.
Maak eens een reëel kostenplaatje (jaarkilometrage, brandstofkosten, verzekering, onderhoud) en dan weet je vanzelf of autorijden duur is. Ik denk dat wat de vorige poster hierboven schrijft best een aardig beeld geeft van wat je kwijt kan zijn.
karel schreef:toniclight schreef:Voordeel van een Xantia boven een BX is dat de (sloop)onderdelen van een Xantia de komende jaren steeds makkelijker te verkrijgen zullen zijn dan van een BX.
Jeroen
Als je daar op inzet zal je dat nog gaan tegenvallen ben ik bang.
Ten eerste is de Xantia niet zo a-la technisch-lego gebouwd als de BX, ten tweede zijn er veel minder Xantia’s verkocht en heeft ie veel minder lang gelopen (6 jaar) dan BX-en, dus zie je nu wel een piek op sloperijen maar zal dat hard achteruitgaan.Wel is de remmerij van de Xantia beter, wat ‘m een goede donor maakt voor de BX
goe…
ik ga een weddeschap an..
500 euro voor de winnaar.
ik wissel bij mijn Xant de D riem, met spanner en rollen en waterpomp.
incluus afvullen en ontluchten..
jij bij je BX 16 of 19,,
eens kijken wie als 1e klaar is..
lego tuut en alles,,,
mvgr wupke mucho cohonene’s
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
CiXa schreef:Hey mensen!!..
Ik ben Maurice en ik ben een regelmatig bezoeker/gebruiker van Xantiaclub.net forum..en ik ben hier al een tijdje mee aan het lezen
Waarom het gekibbel over wat beter is?
We zijn toch 1 grote Citroën familie??...
Ik denk dat dat komt doordat de topic-starter dat graag wil weten, om er achter te komen welke van de twee over langere tijd goedkoper zal blijken te zijn…
mkatgert schreef:CiXa schreef:Hey mensen!!..
Ik ben Maurice en ik ben een regelmatig bezoeker/gebruiker van Xantiaclub.net forum..en ik ben hier al een tijdje mee aan het lezen
Waarom het gekibbel over wat beter is?
We zijn toch 1 grote Citroën familie??...
Ik denk dat dat komt doordat de topic-starter dat graag wil weten, om er achter te komen welke van de twee over langere tijd goedkoper zal blijken te zijn…
doe mij dan maar een Xant,,,
mvgr wupke
betaal jij het verschil in euro’s?
mvgr wupke
CiXa schreef:Ik denk dat het ieder voor zichzelf moet beslissen welke Cit hij/zij gaat rijden..ieders z`n eigen smaak….toch?
Maar uiteindelijk zijn we 1 big happy family
Zeker moet iedereen beslissen wat hij/zij rijdt, deze discussie draait enkel om de kosten. Ik kies voorlopig nog voor de bx en om deze goed te houden geef ik behoorlijk wat euro’s uit; ik geloof best dat ik met een Xantia goedkoper uit ben. Gelukkig vind ik dat niet het belangrijkste. Als ik goedkoop wil rijden, neem ik de ax wel. Iedereen het zijne.
CiXa schreef:Ik denk dat het ieder voor zichzelf moet beslissen welke Cit hij/zij gaat rijden..ieders z`n eigen smaak….toch?
Maar uiteindelijk zijn we 1 big happy family
Zeker moet iedereen beslissen wat hij/zij rijdt, deze discussie draait enkel om de kosten. Ik kies voorlopig nog voor de bx en om deze goed te houden geef ik behoorlijk wat euro’s uit; ik geloof best dat ik met een Xantia goedkoper uit ben. Gelukkig vind ik dat niet het belangrijkste. Als ik goedkoop wil rijden, neem ik de ax wel. Iedereen het zijne.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
CiXa schreef:Waarom het gekibbel over wat beter is?
Zonder discussie geen forum!
Daarbij, om te beoordelen of iets duur is of niet, heb je enig referentiekader nodig, wat stof tot kibbelen met zich mee brengt. En wat eigenlijk ook best leuk is.
Omdat een duurtest vanaf nieuw niet meer mogelijk is en de testresultaten uit verschillende periodes komen met dus ook verschillende test criteria, zullen we het helaas moeten doen met onze eigen ervaringen en meningen.
Deze ervaringen zijn vooral gebaseerd op tweedehandsjes die allen een verschillende onderhouds en gebruikst historie achter de rug hebben.
Het is inmiddels wel een vaststaand fiet geworden dat de meeste Citroenen die hier langs zijn gekomen alleen tegen redelijke bedragen op de weg te houden zijn onder normale omstandigheden. Wat er over blijft zijn een paar details. En daar kunnen wij, Citrofielen, ons tijden mee vermaken!
Ik zou zeggen koop dan geen auto en ga lekker fietsen als je zo naar de portomonee kijkt
Jdt Geplaatst: 12 Aug 2007 05:00 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
Ik zou zeggen koop dan geen auto en ga lekker fietsen als je zo naar de portomonee kijkt
mijn idee auto’s kosten een bak geld ook al rij je er niet mee kosten ze nog geld en dan zijn de vaste lasten toch wel wat duurder van een xantia (wegenbelasting en verzekering) dan van een bx daarom rij ik een bx en geen xantia.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Jdt schreef:Ik zou zeggen koop dan geen auto en ga lekker fietsen als je zo naar de portomonee kijkt
ik zie het al nog nooit in de grote stad geweest daar kost fietsen per jaar even duur als een bx kopen of hoe denk je anders dat elke keer het fietsen diefstal cijfer omhoog komt
ps fiets kopen 20 euro
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Maar ook daar zijn grote verschillen in.
Voor het geld dat ik in de BX heb gestoken, kan ik met gemak een Xantia op G3 kopen. Die Xantia zal zeker veel, maar dan ook echt veel goedkoper zijn in dehouderschapsbelasting, maar de verzekering zal wel weer een stuk duurder zijn.
Al met al zal het heel positief uitpakken voor de Xantia, die zal echt goedkoper zijn dan mijn BX.
Maar….. ik tuf liever in stijl. Maar ik zou een Xantia nooit uit gaan sluiten. Ook ik kan op enkele momenten mijn verstand laten spreken, ik heb zelfs wel eens achter eentje aangezeten.