Timo-BX schreef:
Maar, ik kan tot nu toe wel een conclusie trekken, als ik alle reacties zo bekijk, de één positief, de ander negatief, dat het op zich nog wel te doen is voor een student?
Ik heb als student altijd bx kunnen rijden, maar het ligt natuurlijk voor het grootste gedeelte aan je inkomen. Ik geef je overigens gelijk dat een witte TZI niet te versmaden is, daar kan geen 1400-uitvoering tegenop. Misschien moet je het maar gewoon doen en dan zien waar het schip strandt (zo kocht ik ook m’n eerste bx, ik heb het nog gered ook ).
1400 is naar mijn idee wel makkelijk sleutelen, maar een 16/19 TZi heeft dan ook weer zo zijn voordelen. Mij word ook altijd verteld dat een BX teveel onderhoud en tijd vraagt, maar ik laat me er niet door gek maken. Ik moet er uiteindelijk zelf in rijden…
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Autofan schreef:1400 is naar mijn idee wel makkelijk sleutelen, maar een 16/19 TZi heeft dan ook weer zo zijn voordelen. Mij word ook altijd verteld dat een BX teveel onderhoud en tijd vraagt, maar ik laat me er niet door gek maken. Ik moet er uiteindelijk zelf in rijden…
Heee.. Die kende ik nog niet! Die houd ik erin!
@ B_iks
Precies. Je kan nooit van te voren weten wat voor verassingen je komt te staan. Ik weet niet hoeveel jaar het geleden is, toen jij je eerste BX kocht, mischien waren ze toen nog niet zo onderhoud gevoelig. Maar je weet het nooit van te voren.. Jammer genoeg
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zou niet weten waarom een BX meer onderhoud nodig zou hebben t.o.v. een klassegenoot van een ander merk uit een zelfde bouw-periode.
Het enige verschil is dat je een te maken hebt met een veersysteem waar je relatief goedkoop iets aan kunt doen als het niet naar behoren werkt.
Ga maar eens bolle vervangen, en daarna een setje schokdempers onder een Golf zetten.
Met de 2e en 3e types valt de roestgevoeligheid ook behoorlijk mee, en motorisch zijn ze over het algemeen betrouwbaar te noemen.
Al is de betrouwbaarheid van dit soort oude wagens vooral afhankelijk is van de staat van onderhoud. Waarmee een 30 jaar oude Trabant betrouwbaarder kan zijn dan een 15 jaar oude BX.
Maar er zijn dus best leuk wagens voor weinig te vinden. Gewoon een kwestie van goed opletten, en een dosis mazzel.
Timo-BX schreef:En wat robin zei, hij koopt een BX voor 250 euro en is gemiddeld per maand, 200 euro kwijt.. voor een diesel! Dat valt mij rete mee!
WB en verzekering niet meegerekend he!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
B_iks schreef:Ik heb als student altijd bx kunnen rijden, maar het ligt natuurlijk voor het grootste gedeelte aan je inkomen.
Dat, en je handigheid. Door je onderhoud zelf te doen bespaar je gruwelijk veel geld. Als ik niet zelf kon sleutelen had ik de GTi waarschijnlijk niet kunnen behappen, laat staan de 16v.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
patje74 schreef:
Maar er zijn dus best leuk wagens voor weinig te vinden. Gewoon een kwestie van goed opletten, en een dosis mazzel.
Klopt helemaal, maar dan nog komt er wat mazzel om de hoek kijken. Ik verkocht mijn vorige bx aan Daan88 waar echt alles wel eens onder handen was genomen, gaat recentelijk toch de octopus eraan. Dat kun je allemaal niet voorzien en daar moet je ook niet over nadenken. Met enige sleutelvaardigheid is zeker al een hoop te verdienen!
maar dan moet je ook nog plaats hebben om te kunnen sleutelen, niet iedereen kan voor de deur sleutelen…
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Mijn BX kost me sinds aanschaf 200 euro per maand aan onderhoud, wegenbelasting en verzekering (nu 4 en een halve maand en 10.000 km in mijn bezit) . En dan klus ik er zelf nauwelijks aan, want al mijn klustijd gaat op aan de GS . Het zal dus nog goedkoper kunnen.
En dan komen er dus nog benzinekosten bij.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
mkatgert schreef:Mijn BX kost me sinds aanschaf 200 euro per maand aan onderhoud, wegenbelasting en verzekering (nu 4 en een halve maand en 10.000 km in mijn bezit) . En dan klus ik er zelf nauwelijks aan, want al mijn klustijd gaat op aan de GS . Het zal dus nog goedkoper kunnen.
En dan komen er dus nog benzinekosten bij.
Aha! Mm nu heb ik even een beeld
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
zoek een verzekering op internet en reken jezelf jaar ouder om even te rekenen.
Bijvoorbeeld
WB. 35/kwartaal
Verzekering. 90/maand
Brandstof. 50/maand
Onderhoud. ..../maand
Vul het gewoon in voor jezelf om een beetje een beeld te krijgen en vergelijk dat met wat je in 1 maand verdient. Ik kwam erop uit dat ik nog wat extra moest gaan verdienen om nog geld over te houden, maar ik denk dat je ongeveer op de 200/maand komt…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mijn GT veel zelf aan gedaan dus in een half jaar tijd 600 euro aan materiaal kosten
maja dan heb ik het dus over een type 1 van 21 jaar oud
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Timo-BX schreef:mkatgert schreef:Mijn BX kost me sinds aanschaf 200 euro per maand aan onderhoud, wegenbelasting en verzekering (nu 4 en een halve maand en 10.000 km in mijn bezit) . En dan klus ik er zelf nauwelijks aan, want al mijn klustijd gaat op aan de GS . Het zal dus nog goedkoper kunnen.
En dan komen er dus nog benzinekosten bij.
Aha! Mm nu heb ik even een beeld
Nog even wat kanttekeningen: ik heb dus een klassiekerverzekering à 20 e en een wb van 80 e per 3 maanden. een 14 is een klasse wb lager. Als ik bepaalde reparaties zelf had uitgevoerd was het zo’n 20 e per maand minder geweest. Komende tijd hoeft er relatief weinig te gebeuren (hoop ik tenminste ), dus zullen naarmate de tijd vordert de maandlasten omlaag gaan.
ik weet niet hoeveel jullie rijden maar 50 euro brandstof is dat niet erg weining daar rij je net 500km op
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Autofan schreef:zoek een verzekering op internet en reken jezelf jaar ouder om even te rekenen.
Bijvoorbeeld
WB. 35/kwartaal
Verzekering. 90/maand
Brandstof. 50/maand
Onderhoud. ..../maandVul het gewoon in voor jezelf om een beetje een beeld te krijgen en vergelijk dat met wat je in 1 maand verdient. Ik kwam erop uit dat ik nog wat extra moest gaan verdienen om nog geld over te houden, maar ik denk dat je ongeveer op de 200/maand komt…
Dat had ik al gedaan ja. Rond de 200 per maand, zal net gaan ops: Maar ik heb de mazzel, als ik op zondag werk, verdien ik dubbel. Dus dan hou wel weer een leuk centje over. Maar dat is alleen in het voorjaar en de kerst, haha. Miss mn ouders lief aankijken? (A)
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”