Vooras 2CV vervangen
theovstrien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 09-08-2007

Gepost: 09 augustus 2007 01:48 AM

Ik heb vandaag door een oud collega laten vaststellen dat er een enorme speling op de aandrijving van mijn voor-assen van mijn 2CV6 van 1986 zit. Ik word er niet vrolijk van dat mij deze auto zo is verkocht. Volgens mijn ex-collega is het vervangen zelf goed te doen. Afgezien van het feit dat ik de vraagbaak van Olving in mijn bezit heb, zou ik graag wat meer detailinformatie (uitleg) hebben voor deze reparatie. Wie kan mij daar aan helpen bij voorbaat dank. Theo(

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 augustus 2007 02:16 AM
  [ # 1 ]

Hoveel speling is enorme speling ? Want wellicht is de speling niet abnormaal groot. Ik dacht zelfs dat er altijd wel wat speling op zat !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
theovstrien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 09-08-2007

Gepost: 09 augustus 2007 02:28 AM
  [ # 2 ]

Speling aandrijving 2CV

In antwoord op uw vraag hoe groot de speling is.
Als ik het voorwiel met de hand naar voren en naar achter rol, hoor je een duidelijke tik en je zie de as ook duidelik in verticale richting bewegen. Bovendien, als ik de remschijf vastpak, kan ik die +/- 5 mm ronddraaien zonder dat de as beweegt. Ook aan de versnellingsbak zijde zit dus, naar mijn idee, een behoorlijke speling. Geeft dit een antwoord op uw vraag.
Bij voorbaat dank voor uw volgende reactie.
Theo

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 augustus 2007 02:31 AM
  [ # 3 ]

Als eerste ben ik geen u Wink

Maar de as (ik neem aan dat je de aandrijfas bedoelt) bestaat uit 2 delen. het ene deel zit in het andere deel geschoven. Als je de remschijf ronddraait, draait er dan de eerste 5 centimeter helemaal NIETS mee ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
theovstrien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 09-08-2007

Gepost: 09 augustus 2007 02:43 AM
  [ # 4 ]

Ik heb het net nog even bekeken en gevoeld. Als ik de remschijf beweeg, dan draait alleen de flens met bouten mee. De as die eraan vastzit beweegt niet.
Wederom bedankt voor het antwoord.
Theo

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 augustus 2007 02:54 AM
  [ # 5 ]

Dat klinkt inderdaad niet goed ... Je homokineten zijn overleden.

Om de as te vervangen doe je het volgende:

Krik je Eend aan de voorkant op. Steun hierbij onder je chassis ter hoogte van de bouten waarmee de asbuis/stuurhuis aan je chassis vast zit.

Demonteer je voorwielen.

Draai de kroonmoer die achter je voorwielen zit los (wel eerst splitpen verwijderen!).

Draai de moeren/bouten waarmee de aandijfas + remshijf aan je versnellingsbak zit los. Bewaar deze bouten/moeren goed ! Het zijn M9 bouten met sterkteklasse 10,9 ! Deze zijn moeilijker te vinden dan de pot goud aan het eind van de regenboog !

Nu is de aandrijfas los. Monteer alles in omgekeerde volgorde. Voor het aandraaien van de moeren + bouten aan de kanten van de versnellingsbak en de kroonmoer bij de wielnaaf heb je een (zware) momentsleutel nodig. Helaas weet ik niet op welk moment dat alles vast gedraaid moet worden ...

Veel succes !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 augustus 2007 12:55 PM
  [ # 6 ]

Als alleen de homokineet aan de bakzijde verrot is kan je ook alleen die vervangen! Scheelt weer werk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
theovstrien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 09-08-2007

Gepost: 09 augustus 2007 01:20 PM
  [ # 7 ]

Reactie op jullie berichten t.a.v. speling op vooras.

Bedankt voor de uitleg i..m. het vervangen van de assen.

De tweede antwoorder vraagt zich af of ik niet klaar zou zijn met alleen het vervangen van de homokineten aan de bakzijde. Dat vraag ik mij ook af. Het is wel zo dat al ik het wiel met de hand naar voren en achteren beweeg ik de as in verticale richting iets op en neer beweegt. Ik heb geen idee hoeveel mij een complete as zal kosten. Ik denk persoonlijk, (maar ik ben geen specialist) dat het beter is om de hele as te vervangen. Volgens mij heeft de man die dit eendje voor mij heeft opgeknapt er niet te veel geld in willen investeren om er zo veel mogelijk aan te verdienen. Helaas.
Bedankt voor jullie reactie.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 augustus 2007 01:32 PM
  [ # 8 ]

een hele nieuwe as is altijd beter. Er wordt alleen veel “gereviseerde” rommel verkocht door bijv de graaf en consorten. Beter is een goede gebruikte te scoren.
Als het dunne deel van de as vast houdt en dan het wiel draait, hoeveel speling voel je dan?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
theovstrien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 09-08-2007

Gepost: 09 augustus 2007 02:31 PM
  [ # 9 ]

Wederom bedankt voor je antwoord.
Ik heb geprobeerd de speling te bepalen door de as vast te houden, maar dat is moeilijk te bepalen in mm speling.
Als je op de plaats waar de assen in elkaar gestoken worden de as naar boven en beneden beweegt zie je een uitslag van 0,5 tot 1 cm. Bovendien hoor je allerlei geluiden die volgens mij allemaal duiden op speling. Is dat juist?
Ik heb inderdaad net met De Graaf in Zoeterwoude gebeld voor de prijs van een nieuwe as en die kost compleet ongeveer 100 euro. Zeg jij mij dat zij dan een (slecht?) gereviseerde leveren?
Bedankt voor je reactie

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 augustus 2007 02:38 PM
  [ # 10 ]

Zoveel op en neer is wel te veel.
Ik zeg dat in het verleden de asjes van degraaf nog wel eens braken…
Kijk anders eens bij duckhunt of hoeheten die nu? Customclassics?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
theovstrien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 09-08-2007

Gepost: 10 augustus 2007 11:26 PM
  [ # 11 ]

Beste lezer,
Ik ga de aandrijfassen van mijn citroen 2CV vervangen. Ik gebruik daarbij de vraagbaak van Olving. Daarin staat dat je de naafmoer met 35 - 40 kgm moet vastzetten. De vrij professionele momentsleutel die ik geleend heb, gaat tot 21 kgm. Bovendien lijkt mij 35 - 40 kgm wel erg veel. Wie kan mij hierover iets meer vertellen. Bij voorbaat dank.
Theo

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 augustus 2007 11:59 PM
  [ # 12 ]
theovstrien schreef:

Beste lezer,
Ik ga de aandrijfassen van mijn citroen 2CV vervangen. Ik gebruik daarbij de vraagbaak van Olving. Daarin staat dat je de naafmoer met 35 - 40 kgm moet vastzetten. De vrij professionele momentsleutel die ik geleend heb, gaat tot 21 kgm. Bovendien lijkt mij 35 - 40 kgm wel erg veel. Wie kan mij hierover iets meer vertellen. Bij voorbaat dank.
Theo

Dat moment zal wel kloppen. Die moeren moeten onmogelijk vast.

Wat je kan doen is een pijp ofzo om een sleutel hangen en aan het uiteinde een gewicht te hangen zodat je op de 40 kg/m komt. Je kan ook een trekveer met schaalverdeling (soort weegschaal, ik weet niet meer hoe zo’n ding heet) gebruiken om met de juiste kracht het spul vast te draaien.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 augustus 2007 12:38 AM
  [ # 13 ]

Dat bedoel ik ja ! Bedankt voor de aanvulling.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook