Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat heb ik ook. maar jij hebt de oosterse variant denk ik…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
nou, voor de driepuntsvoorgordels(cx) in mijn dsbreak mis ik toch echt een punt(ergens een gat met draad) de cassette en het oog boven ok dat lukt wel, de gesp tussen de voorstoelen gaat ook nog maar dan hou ik ineens de andere eindbevestiging van de cassette over, stoppen jullie die bij de cassette of mis ik ergens een gaatje, of word er iets van steunstrippen gefabriekt. let wel het gaat over de voorstoelen.groet frits
Ik rij uit veiligheidsoverwegingen (puur gevoelskwestie) altijd zonder gordels in een DS, in de hoop er bij een werkelijk ernstig ongeluk uitgeslingerd te worden. (de deuren vliegen er sowieso als eerste uit). Zou echt niet vast willen zitten bij een frontale of zijdelingse aanrijding in de toch wel zeer fragile constructie van een DS. Heb al vele “total loss” DSsen met donorcodicil verzilverd, en zelfs bij kleine aanrijdingen is de schade vaak ernstig.
Off topic; de Duitsers en Amerikanen maakten het wel heel bont met “veiligheidseisen” bij de DS; de contactsleutel is knikbaar , met scharnier om letsel aan linkerknie bij frontale botsing te voorkomen…
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
f.rockefeller schreef:nou, voor de driepuntsvoorgordels(cx) in mijn dsbreak mis ik toch echt een punt(ergens een gat met draad) de cassette en het oog boven ok dat lukt wel, de gesp tussen de voorstoelen gaat ook nog maar dan hou ik ineens de andere eindbevestiging van de cassette over, stoppen jullie die bij de cassette of mis ik ergens een gaatje, of word er iets van steunstrippen gefabriekt. let wel het gaat over de voorstoelen.groet frits
Bevestiging onder/buiten inderdaad bij de cassette, met een bout in de kokerbalk (en bij oudere typen door de bodem).
@ DS Am(b)rulance: Ik respecteer je mening, maar ik vind hem onverantwoord. Bij een botsing waarbij de cabine nog redelijk intact blijft, word je zonder gordels in een gesloten auto al compleet gemangeld. Velen hebben in de jaren 50 en 60 de dood gevonden doordat ze met hun hoofd tegen/door de voorruit sloegen. Dat was de belangrijkste reden voor het invoeren van gordels, voor de invoering van kooiconstructies.
En als je uit de auto geslingerd wordt (met enige tientallen km/u), waar tegenaan kom je dan tot stilstand?
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DS Am(b)rulance schreef:Ik rij uit veiligheidsoverwegingen (puur gevoelskwestie) altijd zonder gordels in een DS, in de hoop er bij een werkelijk ernstig ongeluk uitgeslingerd te worden. (de deuren vliegen er sowieso als eerste uit). Zou echt niet vast willen zitten bij een frontale of zijdelingse aanrijding in de toch wel zeer fragile constructie van een DS. Heb al vele “total loss” DSsen met donorcodicil verzilverd, en zelfs bij kleine aanrijdingen is de schade vaak ernstig.
Off topic; de Duitsers en Amerikanen maakten het wel heel bont met “veiligheidseisen” bij de DS; de contactsleutel is knikbaar , met scharnier om letsel aan linkerknie bij frontale botsing te voorkomen…
Tsja…. Als ex-schade-expert heb ik natuurlijk de nodige autowrakken gezien, en de verhalen er achter gehoord. Rijden zonder gordels geeft zulke grote risico’s en verwondingen dat ik helaas moet zeggen je mening niet te kunnen delen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
maar waar laat ik het derde punt, plaatje achter de cassette met extra gat bij stassen in de cat. zien staan, iemand daar tevreden over,...
In mijn break is het klaar, naar volle tevredenheid.
De voorgordels komen uit een Renault express.
De achtergordels komen uit een Volvo 240 station. Die hebben halfweg de achterste ruit een stangetje waar de gordel aan zit. Dat stangetje zit bij mij nu vlakbij de C-stijl.
4 gordels voor 100 euro.
Met wat handigheid is het zonder ingewikkeld gereedschap te doen.
Ik geloof dat iedereen graag foto’s wil zien (vind ik zelf ook altijd heel verhelderend) maar ik heb geen idee hoe ik die moet plaatsen. Ik kan ze wel naar iemand mailen die ze vervolgens hier wil plaatsen.
Ik kan ze ook naar belangstellenden sturen per e-mail.
Andries schreef:... maar ik heb geen idee hoe ik die moet plaatsen. Ik kan ze wel naar iemand mailen die ze vervolgens hier wil plaatsen.
Stuur maar naar frankATselenet.nl
AT vervangen door @!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Goed idee een 240 te gebruiken als donor, onthouden voor als ik mijn eigen break gevonden heb
Ik heb wat geprobeerd. Hier is een link:
Dank voor de fraaie fotosessie en de inspiratie, Andries! Maar: geldt voor bevestiging van die Volvo-spijl uiteindelijk niet hetzelfde commentaar dat DriverD e.a. een pagina eerder hadden over Franks dakrand-oplossing ? Als je zegt ‘zonder bijzondere gereedschappen goed te doen’ neem ik tenminste aan dat je niks bijgelast hebt ter versteviging…
[Break 20 Familiale ‘71]
De constructie zal door TNO als amateuristisch geknutsel van tafel worden geveegd, dat is 100% zeker.
Mijn uitgangspunt was: Alles is beter dan niets, en bij een botsing zal het zeker ergens afbreken. Maar het vangt hopelijk de ergste klap op, (zie het als een kreukelzone) en de hele auto zal dan ook wel total loss zijn. Dus het hoeft dan ook niet heel te blijven. Het geeft me toch een iets veiliger gevoel dan voorheen, toen er helemaal niets in zat.
Voor heupgordels zijn wel echte bevestigingspunten aanwezig, maar daar had ik geen goed gevoel bij. Dan klap je sowieso helemaal dubbel.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Andries schreef:De constructie zal door TNO als amateuristisch geknutsel van tafel worden geveegd, dat is 100% zeker.
Niet te minachtend over je eigen werk. Ik vind dat je dit zeer netjes hebt aangepakt…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991