Gister reed m’n pa met z’n Xsara weg en bleek er een enorme plas koelwater op de parkeerplek te liggen.
Gister een diagnose laten stellen: een van de vriesdoppen aan de achterkant van de motor blijkt lek! Deze zit op zo’n ongelukkige plek dat reparatie vooralsnog alleen mogelijk lijkt door de motor eruit te lichten.
Heeft iemand dit ooit aan de hand gehad en weet er misschien iemand een truc om dit safe en simpel te fixen?
Het gaat om een Xsara Hdi type I.
Heeft niemand hier ooit van gehoord? Zelfs bij de dealer hadden ze dit nooit meegemaakt. Ze denken het gelukkig wel te kunnen fixen door enkel het spruitstuk en de turbo te verwijderen, dat dan weer wel.
Ik heb überhaupt nog nooit gehoord van een vriesdop in het koelsysteem… Waar dient deze dan voor? Als het goed is is het koelsysteem door het juiste gebruik van koelmiddel voldoende beschermd tegen kou.
Kun je misschien een wat uitgebreidere omschrijving geven??
We beginnen met 198.000 km….
volgens mij is dat ding om ernstige schade te voorkomen als de boel bevriest.
Het is dat het laat is, ik zal morgen een foto schieten van een ‘vriesdop’ in het TU-blok wat ik heb liggen. Je zou het beter ‘gietdop’ kunnen noemen. In de gaten die overblijven na het gieten van het blok, worden doppen geslagen; ik denk van aluminium.
De naam ‘vriesdop’ komt uit vroeger tijden toen de koelvloeistof nog niet van dusdanige kwaliteit was als deze nu is. Als het destijds hard vroor had je kans dat deze ‘vriesdoppen’ eruit knalden door bevriezing van het koelwater.
Zelf had ik er nooit van gehoord, maar aldus opgemaakt n.a.v. een verhaal van de monteur die de eerste diagnose had gesteld. De dealer erkende dan weer wel dat dit best kon gebeuren. Het onderdeel zelf kost misschien maar een euro, maar door de wijze waarop het geweldige Hdi-blok in zo’n Xsara is gelegd, mochten we voorzichtig alvast rekenen op zo’n 6 uur arbeid.