Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
JanO heeft in een ander draadje de volgende foto geplaatst waarbij de afgetapte draad voor en contrle LED zou zijn. Vraagjes aan Jan:
1: Hoe heb je dat in vredesnaam voor elkaar gekregen ? Ik moet spastische handjes groeien om zowieso bij die stekker te komen wegens in de weg zittende hydroslang en motorkapcylinder.
2: Welke draad heb je aftgetapt, je spreekt van één, maar volgens mij zijn het er twee ?.
3: Deze draden verbinden aan gloeilampje en/of ledje en je hebt controle over hoe de electroklep reageert ?
Bvd
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
je moet een LED’je nemen, want ik geloof dat die electronika op 3 of 4 volt werkt vanuit de stuurcomputer!! dus een LED heeft net deze stroom nodig van ongeveer 3,5 V je kan het signaal meten als de desbtreffende stand die je wil zien ,middels een led,uitmeten als het actief staat,zo determineer je de + en de - om uw led er parralel op aan te sluiten
Correct me if I’m wrong
Klopt, Blooper1963. Ik heb een ledje met een weerstand van 680K (?) aangesloten, maar zonder weerstand zal het ook wel gaan bij 5-6V.
Die stekker kun je trouwens wel een beetje naar boven frutselen om er beter bij te komen. Het gaat erom dat je een stuk kabel hebt waar je van die aftapclipjes aan kunt maken. Je moet beide gele draden hebben, plus en min kun je meten of gewoon uitproberen met je ledje, zijn maar twee mogelijkheden. Een eindje schuinonder de veerbol zit een rubberen doorvoer in het schutbord. Je komt dan ergens onder je dashboardkastje uit.
Het maakt niet zoveel uit of je de kabel voor of na de stekker aftapt. Het enige wat je nu met je ledje controleert is dat de ecu stroom stuurt naar de elektroklep. Of het hydraulische gedeelte er ook iets mee doet is een ander verhaal. Je weet in iedergeval wel of het electronische gedeelte werkt, sensoren, ecu massacontacten enz.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je elecroklep niet funcioneerd merk je dat ook wel aan het veer gedrag , word veel stugger.
Heb je eigenlijk geen ledje voor nodig lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Sommigen zijn nu één keer control freaks, doe je niks aan
Elecroklep moet elektroklep zijn, funcioneerd moet met een t, veer gedrag moet aan elkaar en achter word moet een t.
Kijk, nou doe ik het zelf ook, met zomaar een willekeurige zin….
Klopt, maar als je vering altijd of te vaak stug is, kun je met het ledje nagaan of het probleem hydraulisch of elektronisch is. Maw. als je XM altijd in de sportstand staat en het ledje gaat keurig op de goede momenten aan en uit, dan kun je de sensoren en andere elektrozooi uitsluiten. Als je elektronica niet in orde is kun je er zo achter komen welke sensor eventueel niet werkt.
groet, Jan
edit- Ries was me weer te snel af. En inderdaad: ik vind het ledje ook gewoon leuk…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hoe houdt hij zich momenteel, Jan?
Je had de boel toch zo veranderd dat de vering zacht blijft?
groet.
Je kent hem niet meer terug, hij zweeft nog steeds! Alleen de achterste hydractiefregelaar zit soms vast en ik kan hem nog niet demonteren omdat alle leidingen vastgebakken zitten. Ben met een kruipoliecampagne bezig. Als ik tijdens het rijden de sportstandschakelaar aan en uit zet komt ie wel los en werkt alles perfect, inclusief de hydactieve vering. Overigens is bij mij de sportstand ook behoorlijk comfortabel geworden. Het enige wat ik nu nog moet vervangen zijn de banden, hoewel het me meevalt dat je nog zo kunt zweven op zulke harde stuiterbanden. Ook als ik een klein beetje gas geef voel je de achtekant zachtjes naar beneden en weer omhoog deinen, heerlijk!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Kijk, zo moet dat!
Je zult wel geen verschil meer merken tussen de sportstand en de normale stand, neem ik aan?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ries schreef:
Elecroklep moet elektroklep zijn, funcioneerd moet met een t, veer gedrag moet aan elkaar en achter word moet een t.
Kijk, nou doe ik het zelf ook, met zomaar een willekeurige zin….
Iets te snel een berichtje typen terwijl je aan het eten koken bent…
Je zult wel geen verschil meer merken tussen de sportstand en de normale stand, neem ik aan?
Jawel, maar een klein beetje. Dat zachte deinen maakt net het verschil. Overigens moet ik bij heftige verkeersdrempels iets langzamer rijden. Ik heb de wagenhoogte voor en achter aan de ondergrens van de marge afgesteld, dat veert het best alleen zit je sneller tegen de aanslag. Wil je er echt een drempelkiller van maken dan moet de hoogte precies op het gemiddelde staan.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Je zult wel geen verschil meer merken
Control freak Ries, is het nou ‘wel’ of ‘geen’?
Correct Nederlands: ‘Je zult vast geen verschil meer merken…’
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hoe kun jij dat nu weten, jij spreekt een andere taal!
BTW, mijn zin is syntactisch dik in orde en ik was aan het koken.
Daarnaast mocht ik vandaag met zonder jas naar buiten en wel met een t-shirt met zonder mouwen, dus.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als je elecroklep niet funcioneerd merk je dat ook wel aan het veer gedrag , word veel stugger.
Heb je eigenlijk geen ledje voor nodig lijkt me.
Ik neem aan dat als de elecroklep niet funcioneerd, dat dan de sportstand geactiveerd is, en tussen die twee standen merk ik weinig verschil (comfortbollekes). En hoe meer je dit soort draadjes leest hoe meer je aan jezelf en de XM gaat twijfelen….
Jan bedankt voor het antwoord
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
..en dan had ik nog een andere, gerelateerde (?) vraag: boven de veercomputer zit bij mij een stekkertje met één (1) groen draadje vanuit een kabel bundel, verbonden via de stekker met vijf (5) andere draadjes.
Voor de electrofreaks: wat is hier in vredesnaam de functie van ?
Geven alle 5 kabeltjes een signaal naar groen (of vice versa) via een speciale doorverbinding in het stekkertje of hebben ze 4 kabeltjes voor noppes in dat stekkertje gepropt ?
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive