Ik heb schapenvet gebruikt, wordt ook gebruikt door de Amerikaanse marine. Is in twee uitvoeringen verkrijgbaar, voor in de kokers en onder de body. Het is te verwerken door warm te maken dan wordt het dun vloeibaar. Dit werkt niet altijd lekker omdat het afkoelt en daardoor moeilijk verwerkbaar wordt.Het bleek ook goed oplosbaar in terpetine, hierdoor is het lekker vloeibaar en kruipt diep tussen de naden. Het dringt zelfs onverdund diep door in de roest omdat het een ontzettende doordringend vermogen heeft. Het wordt nooit hart en blijft dus altijd wasachtig en stopt verder doorroesten.
Jan

Totaal aantal Berichten: 3839
- CX 2200
- CX 2200
en fluidfilm is dan weer een product op basis van schapenvet of wolvet. Die staan op de 7e plek in de test.
Ik denk dat uiteindelijk het grootste verschil wordt gemaakt bij hoe het middel is aangebracht. Alle oude lagen eraf, goed ontvetten etc. Een van de belangrijkste redenen dat ik het wil uitbesteden.
Ik zou even niet weten hoe ik in een redelijke tijd, op een goeie manier en zonder de hele loods te bedekken in troep alle oude tectyl en wat al niet van de bodem zou krijgen. Laat dat maar even lekker door de proffesionals gebeuren!
J v Heel schreef:Ik heb schapenvet gebruikt
Gebruikten ze dat ook al niet in de middeleeuwen om het roesten van harnassen tegen te gaan ?

Totaal aantal Berichten: 1481
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
harry45 schreef:Lijnolie liever nog standolie ( is gekookte lijnolie ) warm maken een paar druppeltjes siccatief ( dit is een kobalt verbindig ) toevoegen in de holle ruimtes vernevelen en het roest nooit meer het vreet a.h.w de roest op het komt overal tussen pakt alles wat er ligt b.v zand, stof etc in.
Dit is geen flauwekul-verhaal, de vissers gebruiken het al jaar en dag voor hun schepen zij smeren het gewoon over de roest en het roest niet verder.O,ja het vormt een filmlaagje en doordat het langzaam droogt en flexibel blijft bereik je minstens hetzelfde als Mike Sandersvet, het zou mij niet verbazen als hierin een portie lijnolie in is verwerkt met een verdikkings-middel.
Al die mooie namen en merken je betaalt gewoon teveel, lijnolie kost een paar Euro de liter
Ik heb mijn harde CX in november met gekookte lijnolie met ML vol gespoten, het is inderdaad een smerig goedje maar schijnt wel goed te werken. Het advies kwam van een vriend die in de scheepvaart heeft gewerkt. Laat jullie wel weten of/wanneer mijn CX gaat rotten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Rij er dan ajb elke dag mee. Anders kunnen we allemaal wachten tot in een volgend leven en dat lijkt me in het kader van de nuttige informatie-uitwisseling niet bepaald zinvol
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Zonder meer geen onzinverhaal dat van de lijnolie met siccatief. Alleen gebruikte ik dit in verhouding 1 op 4 ipv een paar druppeltjes.
Schapenvet is totaal ander verhaal, werkt overigens wel degelijk. Beide bekend ook in de classic 4 wheel drive scene.

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
yke schreef:Ik ben inmiddels zover dat ik de welbekende ditrol behandeling ga laten doen. Ik dacht het eerst nog zelf te doen, maar het geeft te veel troep en ik ben bang dat het resultaat uiteindelijk het net niet is..
Maar wat een verschillen in prijzen! Zonder de betreffende bedrijven tekort te willen doen, in Alphen 1300 euro all in, en in Leeuwarden 850!
Kleine kans dat iemand hier bij allebei de bedrijven de behandeling heeft laten uitvoeren maar weet iemand een goede reden voor dit prijsverschil?
Ik weet wel dat je de CX bij het hier genoemde goedkoopste adres, heel goed moet controleren.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

- ID/DS DS20H
- Dyane 6
Ree schreef:Nee hoor, een aantal producten scoren goed, allen was Mike Sanders in die test nummer één. Voor zover ik weet is Mike Sanders geen totaalpakket. Ze hebben voor zover ik weet geen product voor in de wielkasten en de bodem van de auto.
Echt wel!!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
baroen schreef:Ik weet wel dat je de CX bij het hier genoemde goedkoopste adres, heel goed moet controleren.
Wat bedoel je met controleren? Of echt alle delen behandeld zijn (en hoe controleer je dat dan)? Of dat alles weer netjes terug gemonteerd is? Of iets anders?

- ID/DS DS20H
- Dyane 6
Mijn ervaring is dat dit eenvoudige werk bij mijn CX bepaald niet perfect is uitgevoerd een jaartje geleden. Ik lees altijd van die lovende verhalen hierover maar wie kruipt er nou werkelijk onder de CX en neemt foto’s van het werk en fotografeert dat? Nou ik dus, kijk en trek je conclusies. Niet op de foto’s hier het niet afdoppen van de boorgaten. Die waren echt bijna allemaal “vergeten” Nou vooruit daar zal ik er ook nog een van plaatsten
Daarna is de wagen terug geweest voor een nabehandeling want dit accepteerde ik niet. En ook na die behandeling was het niet 100% maar zeg 95%. Commentaar, als je iets wilt vinden vind je altijd wel wat.
Dat is in ieder geval niet mijn insteek als ik 800 euro moet lappen. Ik heb overigens wel een onkosten vergoeding gehad vanwege het opnieuw ruim een week weg zijn van de auto. Dat is wel naar tevredenheid opgelost. En als laatste, mijn CX was een van een hele groep die toendertijd eind 2009 zijn gegaan en de meesten moesten terug. Naar verluidt van de firma zelf gebeurt het werk nu beter. Maar ik zou na behandeling goed kijken. Het meest genante is dat de stukken die destijds niet goed beschermd waren en waar ik speciaal op werd gewezen, bijvoorbeeld onder de langsliggers, ook na de behandeling gewoon onbehandeld waren.
wielkastrand
onderzijde
onder de langsligger
slecht geraakt
meer dan slecht geraakt
tsja
tsja 2
Als ik het zo terugzie denk ik, wie hebben ze daar aan de spuit gezet?
Maar tegenwoordig zou het beter zijn. Alleen wel zelf goed nakijken dus……..
Ik heb mijn GSA met Mike Sanders behandeld en heb spijt dat ik me heb laten overhalen tot dinitrol. Ook na het lezen van opnieuw een test met Mike Sanders als winnaar (okee tweede maar die ander ik ook wel heel veel duurder). Over een jaartje of twee gaat ie alsnog in hetMS vet dus, bij leven en welzijn van deze CX.
Dank voor je uitleg Baroen. De beelden spreken voor zich.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb mijn CX drie jaar geleden door Gosliga laten doen en ik vond het perfect uitgevoerd. Dus misschien kan het een eenmalige misser geweest zijn?

- ID/DS DS20H
- Dyane 6
Eenmalig was het niet. Sterker nog, na terugsturen van en klagen over verschillende ook slecht behandelde CX-en kwam mijn CX zo terug. Maar hopelijk is het nu beter.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
baroen schreef:wie kruipt er nou werkelijk onder de CX en neemt foto’s van het werk en fotografeert dat? Nou ik dus, kijk en trek je conclusies. Niet op de foto’s hier het niet afdoppen van de boorgaten. Die waren echt bijna allemaal “vergeten” Nou vooruit daar zal ik er ook nog een van plaatsten
Hmmm, mijn CX is halverwege 2009 in Leeuwarden behandeld. Ik heb de auto daarna wel eens op de brug gezien en er zit een dikke laag Dinitrol onder, maar ik heb nooit alles zo in detail bekeken als op je foto’s. Je brengt me wel aan het twijfelen!
Eén ding vind ik wel heel vreemd. Die boorgaten die je op deze foto laat zien, die zitten er bij mij niet… Zit daarachter een holle ruimte die je alleen kan behandelen door die gaten te boren?