De manual zegt dat ik er uitsluitend 15w40 in moet doen, de dealer zegt 10w40, dit is ook een dunnere olie voor het koudstarten (dus ook zuiniger bij koude rit) Wat vinden jullie? Ik ben geneigd om er nu maar goedkope 15w40 in te doen omdat de manual dat nu eenmaal voorschrijft.. Maar wellicht heet iemand hier meer wijsheid..? Het beestje heeft drie ton gedraaid, maar gebruikt nu geen olie weet niet wat erin zit, maar het is pikzwart) Wil wel graag dat ie zeker de vier-vijf ton gaat halen.
Ik rij 20.000 km per jaar met twee koude starten per dag.
Iemand tips voor olie?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Bij die oudere motoren er gewoon 15W40 in doen. Ik heb al al tonnen met deze olie gereden in zowel benzine als diesel, never nooit geen problemen mee gehad. De laatste jaren pleur ik er lidl-olie in. (ooit als tip van een kenner gekregen)
Mark
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Dat je olie pikzwart is is geen indicatie, ik had het al een week na een verse olieservice, schijnt te horen bij diesels. Ik heb er ook 10W40 in (kan ook 15w40 zijn . ) en ik rij met hetzelfde blok.
Nu C5 tijger…
10W40 Castrol GTD magnatec. Kost een beetje, maar de motor voelt zich er merkbaar prettiger onder. Zeker bij koude start merk je dat ze direct soepeler loopt in vergelijking met andere oliën.
Animal triste post coitum
15W40 is de goedkope 10W 40 zonder exta dope’s.
15W40 kost bedrijfsmatig inkoop iets van 2, euro 80.
10 W 40 kost bedrijfsmatige inkoop 3 euro 10..
het tech verhaal erachter is, dat 10 W40 wat meer dope’s heeft om met benzine motoren overweg te kunnen.
het is wat dunner ,en gaat voornamenlijk in motoren bwjr 95/2000.
15W40 daarentegen is voor bwjr 1985 /1995. en leent zich zowel voor diesel als benzine.
mijn idee?
goedkope lidl aldi hema olie, 10 of 15 w40,, net wat in de aanbieding is.
en elke 5000 kms de olie verversen, en elke 10 met filter..
mvgr wupke
wat ik altijd doe is gewoon minerale 10 W 40, niks geen extra syntethische onzin ofzo daar heb je toch niks aan, wel een beetje een normaal merk
en dan om de 10.000 verversen met filter.
Of wat Wuppo zegt
Citroën D Special 1970
Ok, bedankt.
ik heb altijd begrepen dat het enige verschil tussen 10w40 en 15w 40 de dikte bij koude start is. 10w 40 is iets dunner en daardoor start ie koud makkelijker en loopt soepeler en lichter/zuiniger tijdens de opwarmperiode in de winter. Voor dagelijks gebruik en winter is dus zeker aan te raden.
Voor alleen mooi weer ritten/zomergebruik is 15w 40 dus net zo goed.
Maar er zit dus meer verschil tussen?
Synthetische olie 5 w40 is dus helemaal niet aan te raden bij de xm? (ten tijde van de manual had je deze olie natuurlijk nog niet)
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Dat wordt door een hoop dealers tegenwoordig gebruikt en gaat dus kennelijk ook goed.
Animal triste post coitum
ja , dat klopt wel. Maar ook daar verschillen de meningen over. Het heeft eigenlijk gewoon helemaal geen zin en sommige motoren gaan er zelfs olie van zuipen
Citroën D Special 1970