Ik vraag me af in hoeverre de krachten die er op komen bij het remmen anders zijn dan de krachten voor de aandrijving zoals Egbert aangaf.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat remkracht vele malen groter is dan aandrijfkracht. En het gaat om het heen en weergaan van die krachten: optrekken, remmen, optrekken, remmen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Remkracht (en dus moment op de aandrijfassen) is vele malen groter dan de aandrijfkracht. Vergelijk: Een goed onderhouden DS, met de juiste banden, zal vanaf 100 km/u binnen 60 meter stilstaan. Probeer maar eens binnen 60 meter van 0 naar 100 km/u te accelereren…
Je moet van hele goede huize komen, om de capaciteiten van de Citroen-ingenieurs te evenaren op het gebied van berekening en materiaalkeuze. Met name de aandrijflijn van de DS is zeker robuust en -bij juist onderhoud- goed voor enkele honderdduizenden kilometers.
Trek zelf je conclusie, maar voor mij geldt: Laat die nieuwe assen zich maar eens bewijzen over dezelfde tijd/aantal kilometers als de orginele assen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even een aanvulling op dit verhaal;
De aandrijfassen zoals ze nu door Chyparse op de markt zijn gebracht, zijn niet door hun bedacht of ontwikkeld. Deze assen, met de homokineet a la Cx, zijn door Citroën ZELF bedacht. In de jaren 1975-1985 kreeg je deze assen geleverd als je bij de dealer nieuwe assen voor je D-type bestelde. Ik heb in mijn DS injection jaren met deze assen gereden, en had het geluk om nog een setje nieuwe te kunnen krijgen tijdens de restauratie van mijn DS cabrio. Die rijdt er nog steeds mee.
Ik wil echter NIET zeggen dat de assen van chyparse goed zijn, of slecht zijn. Deze assen zijn namelijk nieuw gemaakt, volgens origineel model natuurlijk, maar we weten helemaal NIET of er gebruik is gemaakt van een goed materiaal. De tijd zal leren of deze assen van helt zelfde, zeer goede, materiaal zijn gemaakt als de originele door Citroen geleverde assen.
Als er SM assen op de markt komen zal Bogaard die gaan testen voor Chyparse. Daarna zal ik eens overwegen ze aan te schaffen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik denk dat ik dan toch maar voor nieuwe tripoïde huizen ga, want mijn assen zelf zijn nog goed. Als ze afgelopen 34 jaar toch wat vaker hadden doorgesmeerd grr!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DSuper5 73 schreef:Ik denk dat ik dan toch maar voor nieuwe tripoïde huizen ga, want mijn assen zelf zijn nog goed. Als ze afgelopen 34 jaar toch wat vaker hadden doorgesmeerd grr!
Doorsmeren heeft niets te maken met slijtage op de tripoïdehuizen. Die verslijten door optrekken en afremmen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hadden ze maar wat minder vaak opgetrokken en afgeremd dan!
Gebrek aan smering zal toch zeker wel invloed gehad hebben op de slijtage. de trillingen tijdens hogere snelheden zitten er al sinds het begin dat ik hem heb in en ik moet zeggen dat er wel heel weinig en heel oud en hard vet in zat toen ik de boel toen open maakte.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je tripoiden slijten wel degelijk door niet te smeren!
Echter, op een rechte vlakke snelweg, waarbij je niet in of uit veert zal je trioide geen trillingen introduceren, Dat komt veel eerder door banden, uitlijning, balancering en speling op fusees.
Als je in je tripoidde geen ribbels voelt zijn ze niet versleten.
Je kan als test ze omdraaien ( links naar rechts en viceversa) en kijken of het trillen weg is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De test is toch om met een los voorwiel het wiel heen en weer proberen te draaien (dus in de draairichting van het wiel)? Heb je dan met nieuwe assen helemaal geen speling? Ik heb nl. wel een klein stukje speling en dat voel je ook bij het (hard) optrekken.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fluidphreak schreef:Heb je dan met nieuwe assen helemaal geen speling? .
Nee. Zogoed als niks. Vergeet niet dat bij jouw test er ook twee askruizen ‘getest’ worden.
Groot probleem met trioides is dat er een geultje in ontstaat waar er altijd wordt aangedreven.
chyparse levert ook gereviseerde tripoidehuizen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
in dat huis zitten toch schalen? is het niet voldoende om die te vervangen samen met de kogels?
greetzz
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vikingo schreef:in dat huis zitten toch schalen? is het niet voldoende om die te vervangen samen met de kogels?
greetzz
Alleen op de modellen tot 08-1969 zitten schalen. Die tripoidehuizen gaan NOOIT stuk. De lossen schalen en kogels zijn niet te koop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:vikingo schreef:in dat huis zitten toch schalen? is het niet voldoende om die te vervangen samen met de kogels?
greetzz
Alleen op de modellen tot 08-1969 zitten schalen. Die tripoidehuizen gaan NOOIT stuk. De lossen schalen en kogels zijn niet te koop.
wel als complete unit bij C te A!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb er een 23 ie bij die met de assen uit de voorserie rijdt, lijkt nog steeds goed te gaan ondanks dat er al 15.000 mee gereden is.
Wat opvalt (mits het diff goed is) dat er geen speling in de as is te constateren na die 15.000 km.
Ajeto!!!
Quote bogart: “Je tripoiden slijten wel degelijk door niet te smeren!
Echter, op een rechte vlakke snelweg, waarbij je niet in of uit veert zal je trioide geen trillingen introduceren, Dat komt veel eerder door banden, uitlijning, balancering en speling op fusees.
Als je in je tripoidde geen ribbels voelt zijn ze niet versleten.
Je kan als test ze omdraaien ( links naar rechts en viceversa) en kijken of het trillen weg is.” einde quote.
Als trillingen op rechte stukken snelweg niet aan versleten tripoïdes te wijten is. Wat voor effect hebben ze dan?
Verder heb ik ze al eens omgedraaid, zonder effect. Er zaten inderaad ribbels in, maar in de ene draairichting minder dan in de andere.