Ik reed vanochtend, zoals gewoonlijk, naar mijn werk. In mijn geval kan dat op verschillende plekken zijn, dat verschilt per dag. Nu valt het me steeds vaker op dat het lijkt alsof ik de enige ben die zich aan de maximum snelheid houd, sterker nog, ik wordt lelijk aangekeken omdat ik me zelfs aan de maximum snelheid houdt.
Wat is er mis hier in Nederland dat je lelijk aangekeken wordt omdat je je aan de regels houdt?? En dan bedoel ik niet dat ik streep 80 of streep 120 rijdt, ik heb mijn snelheid redelijk geijkt met de GPS dus ik rijdt 82 en 122.
Op het stuk wat ik tegenwoordig naar mijn werk rijdt zitten een aantal stukken tussen waar ze aan de weg aan het werken zijn (A73 tussen Nijmegen en Venlo) en vooral daar is het echt “erg”.. Ik rijdt de maximum snelheid, dat varieert van 70 tot 90, afhankelijk welke rijbaan je neemt en welk bord ze er die dag neer gezet hebben (stomme wegwerkers) en ik wordt met 90 of harder voorbij gereden waar ik 70 rijdt en met snelheden ver boven de 100 waar ik 90 rijdt.
Dus vandaar de poll, ben je een keurige rijder of een scheurneus? En vooral, waarom?? Vooral s’ochtends kan ik het me niet voorstellen dat de meesten zo snel mogelijk op hun werk willen komen….
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Ik zit precies tussen de ‘standaard 20km te hard” en een scheurneus in. Helaas rij ik iedere dag van Den Haag naar Amersfoort in de file, dus als ik kan, rij ik heerlijk door.
Voor mij is de hoofdreden om lekker door te rijden dat ik het veel fijner vind rijden. Op de rechter en middelste baan ben je veel bezig met het afstemmen van de snelheid op het overige verkeer, verplaatst je je regelmatig van rijbaan en zijn er meer niet-constante factoren om je heen, de een rijdt harder, de ander zachter.
Bij een snelheid die standaard hoger ligt dan het overige verkeer (let wel, als het al mogelijk is, want zo niet dan heb ik gewoon pech natuurlijk en pas ik me aan) ben je meer bezig met verkeer voor je, heb je minder niet-constante factoren om je heen, de meesten rijden immers minder snel, en geeft het een gevoel lekker op te schieten.
En dat een scheurneus niet analoog is aan bumperklever etc, dat hoef ik de lezer niet te vertellen natuurlijk. Je kunt je ook gedragen en toch harder rijden dan het overige verkeer.
En nu ik toch bezig ben;
ik bepaal graag mijn eigen snelheid. Soms is dat meer dan toegestaan, soms ook minder, naar gelang de situatie zich voordoet. Bovendien voel ik me niet gebonden aan de snelheidslimieten, die zjin bepaald door mensen achter een bureau en ontlopen vaak op mijlen de ter plaatse voor de hand liggende snelheid.
En voor de critici, inderdaad, daarvan accepteer ik ook de gevolgen (zij het wel dat ik me er goed tegen weet te wapenen )...
Vrijdagmiddag he, dan is het rustig op de zaak
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
juist wel s’ochtens
ik ga meestal voor 5 uur weg en dan is het lekker rustig
ik zet standaard 160 tot 180 op de klok van mijn reno.
alles wat ik daar mee denk te winnen ( het is wellicht als ik heeeel hard rij 10 minuten winst op 65 kilometer die ik rijden moet ) kan ik in bed blijven liggen.
Overigens vind ik de titel van de poll wel een klein beetje verkeerd. Ik beschouw mezelf een keurige rijder, kritisch als ik ben op de rijstijl van anderen neem ik mezelf regelmatig onder de loep en kan ik stellen over 90% van de tijd enkel snelheidsoverschrijdingen te maken en me verder aan alle regels te houden.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb de titel een beetje aangepast, dit is misschien beter.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
90% van de tijd houd ik me aan de gestelde snelheden, met maximaal 10km marge. Op de snelweg rijd ik meestal met de stroom mee op de rechterbaan, dus op de cruise met 90 tussen de vrachtwagens, of als het rustig is lekker 100-110 rijden. Is zuinig ook. Overigens ben ik meer van de harde (tussen)acceleraties.
En dan de 10% resterende tijd.. Sommige mensen zouden het omschrijven als ‘debiel’ dwz 140-top op de snelweg, tot 120/130 op 80-kilometerwegen, tot 70 waar 50 is toegestaan en hard/dwars over rotondes etc. Echter is die 10% vrijwel altijd in het holst van de nacht, dus tussen één en zes ‘s morgens.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Eens was ik een enorme scheurneus. Ik kachelde met minimaal 160km/u elke dag 200Km van huis naar wel en terug. Later werd dat erger toen ik in de buitendienst kwam. De übersaaie afsluitdijk was voor mij een dagelijkse tijdrit.
Nu tuf ik lekker rustig, ik hoef niet meer zulke lange afstanden te rijden en heb meer rust als ik relaxter aan het rijden ben.
Dat Nederlanders vrijwel altijd te hard rijden, is duidelijk. Met een caravan mag je 80Km/u, maar dat doet vrijwel niemand. Voor vrachtwagens geld het zelfde… Maar ook die doen daar niet aan mee. Die rijden vrijwel struktureel tegen hun begrenzer aan. Het gevolg is dat ze elkaar in de praktijk zelden in de weg zitten. Dat zou pas gebeuren als de caravansleurders werkelijk keurig 80Km/u zouden rijden, maar daar beginnen we dus niet aan, da’s duidelijk.
En toch wordt dit argument gebruikt om de caravan-sleur-max.-snelheid omhoog te krikken!
Maar goed, ontopic! ops: In mijn HY tuf ik lekker 80Km/u, ik zit dus de caravansleurders in de weg . Maar zo gaat het allemaal het lekkerst. In mijn GS zit ik altijd tegen de 120 aan, het motorgeluid is dan nog aangenaam en als je haast hebt, pak ik de BX wel, waar ik nog wel eens wat harder in scheur, maar ook met espect overigens. In de eend plank ik vrijwel altijd. Op de teller zit hij dan tussen de 110 en de 130Km/u (uit de schaal!), op de GPS heb ik Charlotte nog nooit boven de 115Km/u gehad.
Het antwoord is dus; Nee, ik ben geen scheurneus.
Bas schreef:Ik heb de titel een beetje aangepast, dit is misschien beter.
Ah Kijk, dat spreekt mij persoonlijk meer aan…..Hopelijk stoten we niemand tegen de benen…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Re: Ben je een keurige rijder of een scheurneus?
Menno. schreef:
Dit impliceert dat ‘keurige’ rijders beter rijden dan ‘scheurneuzen’ , enkel omdat ze ‘braaf’ zijn ??
Het is uiteraard prima als je de wettelijk geldende snelheidslimieten in acht neem , maar waarom je ergeren aan mensen die sneller willen ?? , je hoeft de bon toch niet te betalen ( zolang ze je niet opdrukken e.d. )
Als jij netjes naar rechts gaat als er iemand langs wil is er geen probleem , probleem met veel ‘braverikken’ is dat ze niet meer naar rechts te branden zijn ( en dus zelf agentje spelen ) , zeer vervelend .....
Ben ik zeker met je eens, maar als ik met 120 een vrachtwagen inhaal (en dan ben ik meestal dus al harder aan het rijden dan ik deed) dan word ik heel giftig als er meteen iemand in mijn nek hijgt dat ik niet snel genoeg opschiet. En ja, dan wil ik ook nog wel eens wat minder moeite doen om weer naar rechts te komen.
Zelfs al heb ik een manische hardrij-bui houd ik nog een fatsoenlijke afstand aan tot de inhalende medeweggebruikers..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat vind ik ook , .... ik erger mij meer aan linksplakkers , mensen waarbij de richtingaanwijzer kennelijk een optie was en die zijn vergeten aan te schaffen , en verder het agressieve gedrag , maar niet aan snelheid
Da’s het enige waar ik echt moeite mee heb. De linksplakkers en aso’s die geen richting aangeven negeren en me daar niet mee bemoeien. Ik zou die mensen soms echt uit hun auto willen slepen! Maar dan bedenk ik dat communiceren voor heel veel mensen heel erg moeilijk is, en bedenk ik me maar dat ze niet beter weten en dus minder bevoordeeld zijn met een fatsoenlijk IQ.
(je moet toch iets verzinnen )
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Eigenlijk mis ik de term ‘ontoerekeningsvatbaar/grillig’ in de poll, want bij mij kan de hard/zachtrijdstemming zo omslaan
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Menno. schreef:patje74 schreef:
En toch wordt dit argument gebruikt om de caravan-sleur-max.-snelheid omhoog te krikken!
Nee , het argument is dat elders in europa je wel harder dan de 80 mag met sleurhut , dus waarom niet hier , i.v.m. europese gelijkheid ....
Ben ik zeker met je eens, maar als ik met 120 een vrachtwagen inhaal (en dan ben ik meestal dus al harder aan het rijden dan ik deed) dan word ik heel giftig als er meteen iemand in mijn nek hijgt dat ik niet snel genoeg opschiet. En ja, dan wil ik ook nog wel eens wat minder moeite doen om weer naar rechts te komen.
Zelfs al heb ik een manische hardrij-bui houd ik nog een fatsoenlijke afstand aan tot de inhalende medeweggebruikers..
Ook helemaal mee eens. Geef elkaar de ruimte, ook al rij je harder, houd rekening met elkaar. Van beide kanten wordt ergernis opgeroepen. Men schat snelheidsverschillen verkeerd in, vaak bovendien bewust om de ander een lesje te leren, en snapt vaak helemaal niks van autorijden. Drukken werkt compleet averechts als de linksrijder niet naar rechts kan, tijdens inhalen bijvoorbeeld.
Wist u overigens dat:
op de rechterbaan blijven rijden en daarbij mensen op de middelste baan passeren geen rechts inhalen is?
En wist u dat:
rechts houden verplicht is?
En daarnaast dat:
richting aangeven bij elke zijwaartse beweging verplicht is? Dus ook bij inhalen op de autosnelweg, ook bij terug gaan naar de vorige rijbaan, afslaan en voorsorteren?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Menno. schreef:malle pietje schreef:
Wist u overigens dat:
op de rechterbaan blijven rijden en daarbij mensen op de middelste baan passeren is niet rechts inhalen!!!Ow ??
Stel, je rijdt op rechterbaan en bent de enige die dat doet, de rest zit te doezelen op de middelste of linkerbaan. rechts blijven rijden is verplcht, de linksrijder is dan fout en maakt de overtreding. Inhalen daarentegen is bewust van baan wisselen om een ander voertuig te passeren (meestal naar links) en na passeren terug gaan naar de oorspronkelijke rijbaan. Dus van links naar rechts gaan, een auto inhalen en er weer voor gaan rijden o pde linker baan is WEL rechts inhalen!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Nee , het argument is dat elders in europa je wel harder dan de 80 mag met sleurhut , dus waarom niet hier , i.v.m. europese gelijkheid ....
“Vrachtwagenchauffeurs op hun beurt klagen over bestuurders van caravan/aanhangwagencombinaties die voor hen onnodig het verkeer ophouden met een snelheid onder de 80 km/uur.”
Pot verwijt de ketel dat ‘ie zwart ziet. Wat kan ik mij ergeren aan vrachtwagens die met kruipsnelheid andere kruipers inhalen!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Rechts inhalen is enkel toegestaan in geval van file. En we praten over een file als er 3 of meer auto’s langzaam rijden of stilstaan.
Ik heb zo’n zaakje bij de O.v.J. uitgevochten… (oh ja, en gewonnen! )