Persartikel C4 op biobrandstof ;
CITROËN C4 BIOFLEX
Een nieuw model voor het milieu
Vanaf september 2007 commercialiseert Citroën C4 BioFlex. C4 BioFlex, een
flexfuel-voertuig dat op verschillende brandstoffen kan lopen, gebruikt een brandstof
die uit landbouwgewassen wordt gewonnen. In een eerste fase zal dit model alleen
in Frankrijk en Zweden verkocht worden, daarna zullen de andere Europese landen
snel volgen. De meeste van die landen voeren een beleid dat het gebruik van deze
nieuwe brandstoffen aanmoedigt.
C4 BioFlex is het eerste model van het Merk dat op biobrandstoffen loopt in Europa.
In Brazilië, waar Citroën flexfuel-voertuigen commercialiseert, vertegenwoordigde dit
wagentype 65% van het verkoopvolume van het Merk in 2006 en meer dan 80%
sinds begin 2007. Dankzij deze auto is Citroën aanwezig in een nieuw marktsegment
in dit deel van de wereld. In Frankrijk zijn er nu ook al pompstations die E85
aanbieden.
Tegen eind 2007 zouden zij tot 500 moeten aangroeien.
C4 BioFlex, aangedreven door een 1.6-motor met 82 kW, is een volwaardig model in
het C4-gamma, en beschikt bij identiek afwerkingsniveau over dezelfde
uitrustingskenmerken als de andere motorversies.
Deze nieuwe versie van C4 draagt haar steentje bij tot de inperking van het
broeikaseffect door de CO2-uitstoot in de gemengde cyclus met 5% te verlagen.
Bovendien zal zij onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen,
aangezien ze op hernieuwbare energie rijdt.
Van akker tot uitlaatpijp bedraagt de vermindering van de emissies 40%.
C4 BioFlex, verkrijgbaar als 5-deurs berline, wordt aangeboden tegen dezelfde
prijzen als de 1.6i 16v benzineversies. De prijzen zijn dus 18 650 € (Pack), 20 000 €
(Ambiance Pack) en 22 150 € (Exclusive).
C4 BioFlex : een positieve milieubalans
Bio-ethanol, een plantaardige brandstof is een alcohol verkregen door de gisting van
plantaardige suiker (biet), of van zetmeel uit granen (tarwe, mais).
Het gebruik van bio-ethanol biedt een aantal voordelen voor het milieu:
? Anders dan bij fossiele brandstoffen worden de emissies van broeikasgassen of
CO2 (kooldioxide), veroorzaakt door het verbrandingsproces in voertuigen die op
biobrandstoffen rijden, grotendeels geabsorbeerd door de groei van de gewassen
waaruit bio-ethanol wordt gewonnen. Dat geldt trouwens ook voor de CO2-emissies
van andere bronnen. Van akker tot uitlaatpijp bedraagt de vermindering van de CO2-
emissies ongeveer 40%.
?
Door de aanwezigheid van zuurstof in de samenstelling kan het gebruik van deze
biobrandstof bovendien de uitstoot van bepaalde andere verontreinigende stoffen, en
meer in het bijzonder van koolmonoxide (CO), verminderen. De brandstof E85 bevat
geen zwavel.
? In tegenstelling tot fossiele brandstoffen tenslotte, zijn biobrandstoffen
hernieuwbare energiebronnen.
C4 BioFlex veroorzaakt zo een vicieuze cirkel in positieve zin: de broeikasgassen
worden beperkt en dan nog eens geabsorbeerd.
C4 BioFlex : een gunstige economische balans
De economische balans van voertuigen die op bio-ethanol rijden, verschilt van land
tot land en is afhankelijk van het fiscaal beleid.
Wat de Franse markt betreft, kost een liter bio-ethanol ongeveer 0,80 €, wat C4
BioFlex financieel bijzonder aantrekkelijk maakt.
Bepaalde belastingmaatregelen moedigen bovendien het gebruik van deze brandstof
aan:
? vrijstelling van 50 tot 100 %, afhankelijk van de regio, van de evenredige belasting
op de inschrijvingsbewijzen (zogeheten ‘grijze kaart’);
? 2 jaar vrijstelling van de belasting op de bedrijfswagens (TVS) ;
? uitzonderlijke afschrijving over 12 maanden in plaats van 5 jaar voor
bedrijfswagens;
? recuperatie van 80% van de BTW op de brandstof.
In Zweden is de ontwikkeling van E85 al verder gevorderd. Maar liefst 650
pompstations bieden deze brandstof aan, en ruim 13% van de voertuigen die in 2006
in dat land gecommercialiseerd werden, zijn van het FlexFuel-type.
Talrijke belastingmaatregelen (fiscaliteit, wegentol, parkings ...) moedigen het gebruik
aan van voertuigen die op dit brandstoftype rijden.
Het gemengd normverbruik bedraagt 9,8 l/100 km met een CO2-uitstoot van 160 g, te
vergelijken met 7,1 l/100 km en 169 g CO2 per km voor de standaard 1.6i 16v versie.
Ondanks het hogere verbruik liggen de gebruikskosten beduidend lager. Zij dalen
van 9,23 eurocent per kilometer met SP95 brandstof aan 1,30 € per liter tot 7,84
eurocent met E85 aan 0,80 € per liter (Franse prijzen).
C
4 BioFlex : een technologische evolutie voor daadwerkelijke
resultaten
Dankzij het ontwerp en de aanpassingen aan de mechaniek kan de wagen rijden op
gewone loodvrije benzine (RON 95 of 98), op bio-ethanol met maximaal 85% ethanol
(E85) of op een mengsel van beide met een ethanolgehalte va n 0 tot 85%.
Bij de ontwikkeling van C4 BioFlex moest aan twee belangrijke aspecten worden
gewerkt: enerzijds diende men ervoor te zorgen dat ethanol verdragen wordt door
alle componenten of onderdelen waarmee het in contact komt, anderzijds moest een
motor worden ontwikkeld die altijd optimaal functioneert, ongeacht het alcoholgehalte
van de brandstof.
De uit Brazilië ingevoerde krachtbron onderging wijzigingen die al werden toegepast
op de lokaal gebruikte voertuigen; zij hebben hoofdzakelijk betrekking op bepaalde
onderdelen die in contact komen met de brandstof: zuigerveren en klepzittingen.
Andere wijzigingen hebben betrekking op componenten die nodig zijn voor de
brandstofcirculatie, zoals de tank, de module voor het meten van het peil en het
verpompen van de bandstof, de leidingen, en de brandstoffilter.
Tenslotte werd de software van de motor aangepast aan de nieuwe afstellingen, die
automatisch veranderen naargelang van de hoeveelheid alcohol in de brandstof. Met
het oog op die detectie wordt na elke tankbeurt het alcoholgehalte geanalyseerd om
de beste werkingsstrategie te kiezen. Tijdens deze analyse functioneert de motor met
‘veiligheidsafstellingen’ die compatibel zijn met alle toegestane mengseltypes, met
ethanolconcentraties van 0 to t 85%.
Tijdens het gebruik van E85-brandstof verbeteren de prestaties, met een
maximumvermogen van 82 kW (of 113 DIN-pk) in plaats van 80 kW (110 DIN-pk),
steeds bij 5 800 t/min., dat is een verbetering met 2,5%, en een maximumkoppel van
153 Nm (in plaats van 147), steeds bij 4 000 t/min. De verhoging van het koppel
stemt overeen met een winst van 4%.
Wanneer deze motor op gewone loodvrije benzine loopt (SP95), zijn de prestaties
van de motor vrijwel identiek aan die van de standaard 1.6i 16v versie.
De aanpassing is bijzonder transparant voor de klant, met uitzondering van de
onderhoudstermijn, die op 20 000 km wordt gebracht in Frankrijk.
Als u eens wist…
Iemand een idee van de technische achtergrond van dit soort innovaties (Ford levert ook dergelijke motoren in de Focus)? Wat is er anders? Wat maakt dat deze motoren ook probleemloos op Euro kunnen lopen, en wat maakt dat je die E85 vervolgens niet in oude benzinemotoren zou kunnen gieten?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )