Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik snap dat ze bij Chypasre liever niet aan die meestal roestige nippels van de remklauwen gaan draaien, maar wat ik een beetje jammer vind is dat ze niet uit zichzelf zeggen dat je de remmen ook moet laten spoelen. Als ze de hydraurincage eruit halen zeggen ze dat je systeem weer helemaal nieuw is. Pas nadat je het vraagt zeggen ze dat de remmen eigenlijk ook nog even moeten.
Serge schreef:Als jij echter vraagt of ze de leidingen willen doorspoelen, dan zullen ze natuurlijk gewoon doen.
Toen ik vroeg of de remmen niet ook moesten zeiden ze tegen mij dat ze dat niet doen.
Eveneens ben ik tevens ook.
LHM + spoelen al dan niet met hydriquage (of hoe dat spul ook heet)..
door de jaren heen krijg je afzetting in het hele systeem.
de enigste manier om het echt goed zuiver te krijgen is alles demonteren, en met remmenreiniger en poetsdoeken en perslucht alles zuiver te maken.
als je nu een oud vervuild systeem hebt, en je doet er verse LHM in, dan is het tijdelijk een verbetering.
maar al gauw komt de aanslag van alle leidingen en componenten los, en vervuild de verse LHM weer.
nogmaals verversen dus is dan de enigste optie.
het is alleen zo, dat je het merkt aan de auto, en niet zichtbaar kunt zien aan de LHM.
daarnaast komt dan ook vaak de opmerking, ja maar die LHM is vorig jaar ververs, dus dat kan het niet zijn..
dan het spoelen.
dat doe je om de LHM uit dode delen van het systeem te krijgen.
daar zit de LHM dus vanaf fabrikage van de auto.
je kunt je voorstellen dat als je dat na 10 + jaren eindelijk eens ververst, er binnen de korste keren weer vuil in de LHM komt te zitten.
de aanslag laat los van de leidingen en componenten, door de reinigende werking van de verse aditieven.
vandaar dus dat met spoelen in 1e instantie alleen en tijdelijk resultaat word behaald.
je zult het net zo vaak moeten doen, tot het laatste stukje gruis en aanslag uit je systeem is verweiderd..
als je dat in ogenschouw neemt, dan kun je je indenken dat een Chyparse zich niet waagt aan het spoelen.
daar dit juist meer vuil los maakt, en herhaling van spoelen met zich mee gaat brengen, en dus ook meer werk (wat veelal in de ogen van de klant als garantie word beschouwd)...
mvgr wupke:
wat een onzin gedoe weer gewoon elk jaar lhm verversen en je hem helemaal nergens last van
iedereen zegt iets anders gewoon doen wat je zelf wilt ik heb tenslotte ook 12000km op spoelolie gereden
citroenc2 schreef:wat een onzin gedoe weer gewoon elk jaar lhm verversen en je hem helemaal nergens last van
iedereen zegt iets anders gewoon doen wat je zelf wilt ik heb tenslotte ook 12000km op spoelolie gereden
je hebt blijkbaar een probleem met lezen…
er word gesproken over auto’s die meerdere jaren op dezelvde LHM hebben rondgereden..
idd als je netjes elk jaar of zelfs om de 2 je LHM ververst, heb je weinig last of zelfs helemaal geen last van storingen…
maar dat is ff niet aan de orde..
mvgr wupke
geen problemen met lezen maar als je iedereen in ze waarde eens laat
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Even tussen het gebekvecht door, bij mijn Xantia zijn de bollen iets opgeboord en heb ik niet gekozen voor andere bollen. Ik ben zeer tevreden over het resulaat, ik ervaar de vering nu als die van bijvoorbeeld een CX. De demping is merkbaar soepeler dan voorheen en dat vind ik zeer prettig. Deinen doet het in ieder geval niet. het is dat je niet in de buurt woont maar anders had je gewoon even kunnen proefrijden. Mssl (BX eigenaar) heeft laatst nog meegereden en was zeer onder de indruk.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@hogerv kom een keer in een cx rijden
verder ben ik het wel eens dat de deskundige wel meer respect naar elkaar kunnen opbrengen tenslotte is chyparse een redelijk betrouwbaar adres
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
citroenc2 schreef:@hogerv kom een keer in een cx rijden
Da’s best, als ie maar rijdt zoals mijn Xantia.
Oh nee, jij hebt Diravi. Grrmmmbbllll. Die mis ik weer.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Da’s best, als ie maar rijdt zoals mijn Xantia.
Oh nee, jij hebt Diravi. Grrmmmbbllll. Die mis ik weer.
idd maar de rijervaring is niet alleen het veren ook de diravi en het sturen enz
citroenc2 schreef:@hogerv kom een keer in een cx rijden
verder ben ik het wel eens dat de deskundige wel meer respect naar elkaar kunnen opbrengen tenslotte is chyparse een redelijk betrouwbaar adres
ik typte die text en uitleg over oude LHM verse LHM en aanslag juist, om aan te geven waarom een bedrijf als chyparse niet spoelt..
mngr wupke
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heren, op dit moment hebben zich in diverse draadjes zijstraatjes ontwikkeld over de onderlingen verhoudingen. Als derden dat nu eens niet overal ter sprake brengen, en als de betrokkenen zich voortaan ietsje genuanceerder uitlaten, dan wordt het een stuk gezelliger!
Loopt iets uit de hand, reageer dan zelf niet, maar PB een van de forumverslaafde moderators!
Back ontopic!
hogervp schreef:Even tussen het gebekvecht door, bij mijn Xantia zijn de bollen iets opgeboord en heb ik niet gekozen voor andere bollen. Ik ben zeer tevreden over het resulaat, ik ervaar de vering nu als die van bijvoorbeeld een CX. De demping is merkbaar soepeler dan voorheen en dat vind ik zeer prettig. Deinen doet het in ieder geval niet. het is dat je niet in de buurt woont maar anders had je gewoon even kunnen proefrijden. Mssl (BX eigenaar) heeft laatst nog meegereden en was zeer onder de indruk.
Patrick
.
dat bollen opboren een zeker effect heeft zal ik ook niet ontkennen.
maar daar zit em nu juist ook de clux..
de bol is per type auto anders uitgevoerd.
je schokbreker werkt dmv van die veerplaatjes..
de dikte bepaald de stijfheid.
en per type bol en auto is er al voorzien in het boren van het gaatje.
als je dus opteert voor een gat groter boren is de verhouding in de vering en de schokbrekerdemping niet goed meer.
vandaar dat ik de weg zoek , in andere bollen, met een ander type schokbreker, welke dan ook vanzelf al een ander gaatje heeft ..
snappie..
dat is erg persoonlijke mechanische eigenwijsheid, maar miz de enige goede weg.
en ja er zijn veel wegen die naar rome gaan..
van het verlagen van je veerdruk, 500 cc bollen plaatsen, drukken veranderen in de bollen, andere olie,en gaatjes boren.
en dat gaatjes boren is dus niet mijn ding…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Toch weer even on topic:
Spoelolie is bedoeld om te spoelen! In die olie zitten allerlei chemische weekmakers, en spul om de rotzooi in oplossing te houden. Dat zit niet in LHM. Vandaar dat je met Hydrauricage veel sneller en veel meer troep uit je systeem krijgt!
Dus ook je remmen spoelen en na afloop ook je remmen weer schoonspoelen met LHM.
Het is bedoeld voor oude auto’s met LHM van jaren oud. Ik heb er nu twee gedaan en mn LHM blijft nu mooi groen, wat betekent dat mn systeem schoon is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
bogaard77 schreef:
Het is bedoeld voor oude auto’s met LHM van jaren oud. Ik heb er nu twee gedaan en mn LHM blijft nu mooi groen, wat betekent dat mn systeem schoon is.
Kijk zo hoort het. Mooist is het als gewoon het reguliere onderhoudsinterval wordt aangehouden en dat is met mijn auto gelukkig gebeurd (met tweedehands kopen weet je het maar nooit). Dan heb je dus geen problemen, vervolgens elke 4 jaar de druk even laten controleren en zweven maar.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Goed, en om over spoelolie door te gaan, ik neem aan dat spoelolie ‘inbrengen’ hetzelfde werkt als de LHM vervangen? Zal ik dat maar eens gaan doen een dezer weekende, kan geen kwaad.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!