2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

Citroexpert: BX is een veilige auto!
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 27 augustus 2007 10:07 PM
  [ # 16 ]
B_iks schreef:

Lang leve de vooruitgang! Een C5 zal inderdaad over een jaartje of 10 ook als onveilig worden bestempeld…..de bx wordt tegen die tijd wellicht beschouwd als een rijdende doodskist. Ach, wat maakt het uit, als ie voor jouw gevoel veilig is, is het toch prima.

Dan was die brilliance wel erg ver achteruit Wink

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 augustus 2007 10:14 PM
  [ # 17 ]
Handjes schreef:
Gorilla schreef:

Verder ligt het natuurlijk ook gedeeltelijk aan je rijstijl

Dat een auto wel/niet veilig is, heeft niks te maken met rijstijl…

Niks middenmoot, een BX is gewoon onveilig. Net als iedere auto uit 1986.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, tenminsten, als je de crashtests-resultaten er bij pakt.
In de praktijk is echter gebleken dat alle nieuwerwetse snufjes welke het autorijden veiliger moeten maken, feilloos worden gecompenceerd door de gebruikers in de vorm van het nemen van extra risico’s. Onder de mom van, ik heb toch automatisch spannende gordels om, airbag voor mijn snuf, abs op de wielen enzovoors, dus ik kan best wel 150 rijden in de sneeuw.  Laughing

Toen zo’n slordige 30 jaar geleden de gordelplicht werd ingevoerd, was de verwachting dat dit een enorme positieve draai aan de ongevallenstatistieken zou gaan geven. Helaas bleek dat erg tegen te vallen. Kortom, meer ingebouwde veiligheden betekend (blijkbaar onbewust) meer risico’s nemen.
En vanuit dat oogpunt gezien lijkt een BX best wel veilig! Helaas zijn wij niet alleen en laten de overige weggebruikers het nemen van risico’s niet, omdat wij in ons geliefde BX-je willen tuffen. Damn… zijn we weer terug bij af…
Een lang verhaal, maar Handjes, je hebt uiteindelijk toch gelijk!  Laughing

Profiel  

mike
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 339

Gepost: 27 augustus 2007 10:22 PM
  [ # 18 ]

Tja veiligheid….

Reed een BX Break plat bij 80 km en de bak stond in mijn pendalen.
Stapte wel uit met een paar kapotte knieeen en een paar gekneusde ribben.

Reed mijn vorige DS plat bij een schuiver met 140 km, voor draagarm op straat en de achterste draagarm stond haaks in mijn kofferbak.
Stapte uit zonder een schrammetje.

Denk dat het met een ongeluk wel veel te maken heeft met de mazzel die je op dat moment hebt.

Ajeto!!!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27890

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 augustus 2007 10:43 PM
  [ # 19 ]
mike schreef:

Denk dat het met een ongeluk wel veel te maken heeft met de mazzel die je op dat moment hebt.

Dat weet ik wel zeker Wink

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 27 augustus 2007 10:49 PM
  [ # 20 ]

Toen zo’n slordige 30 jaar geleden de gordelplicht werd ingevoerd, was de verwachting dat dit een enorme positieve draai aan de ongevallenstatistieken zou gaan geven.

Is dat niet zo dan?
Ben dan wel benieuwd welke “ongevallenstatistieken” je geraadpleegd hebt.
Als er één veiligheidsmaatregel zijn nut wel heeft bewezen, zijn het wel de veiligheidsgordels in auto’s!

Jeroen

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 augustus 2007 11:28 PM
  [ # 21 ]

Er was sprake van een knik in de statistieken, het ging even de goede kant op, waarop het zich daarna voor een groot deel herstelde.
Ik heb de wijsheid uit een van mijn (vele) bladen uit de jaren ‘70 > ‘80, hierin stond een artikel waarin dit beschreven werd.
Als ik het weer eens tegenkom zal ik het scannen en plaatsen.

Profiel  

david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 924

Gepost: 27 augustus 2007 11:56 PM
  [ # 22 ]

Persoonlijk ben ik het met de stelling eens dat een auto zo veilig is als zijn bestuurder zich gedraagt. Uiteindelijk is de mensch gemaakt om met wandelpas zich vooruit te bewegen en zelfs dat kun je flink wat schade oplopen als je struikelt. Als je de nieuwste S80 naast een 144 zet en ze allebij met dezelfde snelheid tegen een betonblok aan raast zal de bestuurder van eerstgenoemde minder schade ondervinden dan de 2e. Lijkt me logisch. De grootste schade aan de mensch is de zg. 2e klap, wanneer de hersenen tegen de schedel aan klappen, hoe korter de afstand dat het hoofd beweegt, hoe minder schade. Lang leve airbags en goede hoofdsteunen dus. Totdat je met 180 een file in klapt. Enfin, ik ben mij er zeer van bewust van de risico’s die ik neem als ik zelfs maar met 100 in het donker met lichte regen over ‘s-lands snelwegen rijd, voor mijzelf relatief veilig.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  

Toeters en bellen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 249

Gepost: 28 augustus 2007 02:17 AM
  [ # 23 ]
Handjes schreef:

Ik ken ook iemand die is overleden in zijn BX. De bekende politicus Maarten van Traa.

Nee, een BX is echt NIET veilig. Dat was toen al bekend. Zelfs een Xantia 1a en 1b zijn niet superveilig.

Hoe tragisch ook, Maarten van Traa had een stuk betere kans gehad wanneer hij zijn gordel had gedragen. Ik heb destijds heb wrak van zijn BX op de sloop gezien. Ontdaan van het dak om de bestuurder uit de auto te kunnen halen. De kreukelzone aan de voorkant was volledig weg, maar had zijn werk dus prima gedaan. Het passagiersgedeelte was nog in goede conditie. De auto is met ongeveer 50 km/h op de file ingereden. Omdat mijnheer van Traa geen gordel om had, is hij op het stuur geklapt wat volledig afgebroken was door de klap. Hij is volgens mij ook aan inwendige verwondingen overleden.

Profiel  

Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542

- AX GT injection ph1
Gepost: 28 augustus 2007 02:27 AM
  [ # 24 ]

tjah een smart zit vol airbags enzo maar daar wil je ook niet mee tussen 2 vrachtwagens in komen lijkt me.

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 28 augustus 2007 02:48 AM
  [ # 25 ]

overigens is dè maatregel die wat uithaalde het invoeren van de maximum snelheid geweest. nederland zat in de jaren 60 in de gevaarlijke hoek qua verkeer, en sinds de invoering van de maximum snelheid is dat de andere kant op gekanteld. natuurlijk met het nemen van een hoop andere maatregelen erbij…
en de helmplicht was er ook ééntje

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1613

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 28 augustus 2007 03:18 AM
  [ # 26 ]

Een BX is een middenklasser en toch een vrij lichte auto (900 kg). Ergens is op bezuinigd… De A-stijl is flinterdun en als je tegen een deur of iets dergelijks aantrapt, trap je er dwars doorheen. Kreukelzones? Ja, maar minimaal en zeker niet geavanceerd. Zelfs in dit tijd al was het een bekend verhaal dat een BX niet zo veilig was.
Een Xantia weegt al bijna 300 kg meer. En dat is niet voor niets, want hij moest een stuk veiliger zijn. En hoe scoort de Xantia in de EuroNCAP testen? Niet goed (nipt 1 ster). Zelfs daar krult de A-stijl bijna om de achterbumper…

http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=7615508383872499023&hl=nl

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 28 augustus 2007 04:40 AM
  [ # 27 ]
Handjes schreef:

Een Xantia weegt al bijna 300 kg meer. En dat is niet voor niets, want hij moest een stuk veiliger zijn. En hoe scoort de Xantia in de EuroNCAP testen? Niet goed (nipt 1 ster). Zelfs daar krult de A-stijl bijna om de achterbumper…

Het is dan ook niet gelukt om de Xantia veiliger te maken, dat is volgens mij algemeen bekend? Wil niet (nog eens) een frontaaltje meemaken, maar als het tóch moet, dan liever in een BX dan in een Xant (uitgezonderd luchtzakvarianten)!

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2276

Gepost: 28 augustus 2007 04:49 AM
  [ # 28 ]

Is de Xantia dus óók al geen veilige auto?

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 28 augustus 2007 05:19 AM
  [ # 29 ]

nee, Xantia is een redelijk onveilige auto zelfs Confused

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2276

Gepost: 28 augustus 2007 05:25 AM
  [ # 30 ]

Nog minder veilig dan een BX?

Profiel  

2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook