Net terug van vacantie met de 1.8 16V (1997). ca. 3500 km gereden en alles goed gegaan. Tenminste halverwege de vacantie deed zich het volgende voor: Na op een avond te zijn wegeweest kwamen we met z’n 5-en terug op de camping. Daar het stroomde van de regen, bleven we (met uitgezette motor) nog even in de auto tot de bui weg was.
De volgende ochtend was de auto geen cm. gezakt en stond nog vrij hoog op de poten. Na het starten zakte vooral de achterkant in als een pudding en kwam vervolgens weer netjes omhoog.
Ik heb die dag de auto in de hoogste stand gezet en het hoedje stond boven max. geen tekort aan LHM dus. Na het hoogteroer in de rijstand te hebben gezet, zakte de auto naar beneden en hoorde ik een flink gepruttel. Nadien als we met het hele gezin uitstapten na een rit, was het weer normaal dwz de auto zakte weer een klein beetje, eigenlijk zoals hij dat steeds deed en zoals het volgens mij hoort. De dealer heeft (zeggen ze) de LHM ververst en de filters schoongemaakt, toen ik de auto in april kocht.
Onderweg trouwens niets dan lof, de auto veert uitstekend en het “op hoogte blijven staan” heeft zich niet meer voorgedaan.
Maar ik ben toch nieuwsgierig wat het was (en of het weer zal voorkomen). Wat denken jullie?
Dyna Z1: Tout alu.
Ik denk dat hij te weining beweging krijgt en een beetje stram is. De remedie is gymnastieken ofwel af en toe de auto in de hoogste stand zetten en dan helemaal naar beneden en weer in de rijstand. Daarmee ontlucht je de boel ook gelijk.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Re: Xantia bleef "hangen"
rf schreef:Net terug van vacantie met de 1.8 16V (1997). ca. 3500 km gereden en alles goed gegaan. Tenminste halverwege de vacantie deed zich het volgende voor: Na op een avond te zijn wegeweest kwamen we met z’n 5-en terug op de camping. Daar het stroomde van de regen, bleven we (met uitgezette motor) nog even in de auto tot de bui weg was.
De volgende ochtend was de auto geen cm. gezakt en stond nog vrij hoog op de poten. Na het starten zakte vooral de achterkant in als een pudding en kwam vervolgens weer netjes omhoog.
Ik heb die dag de auto in de hoogste stand gezet en het hoedje stond boven max. geen tekort aan LHM dus. Na het hoogteroer in de rijstand te hebben gezet, zakte de auto naar beneden en hoorde ik een flink gepruttel. Nadien als we met het hele gezin uitstapten na een rit, was het weer normaal dwz de auto zakte weer een klein beetje, eigenlijk zoals hij dat steeds deed en zoals het volgens mij hoort. De dealer heeft (zeggen ze) de LHM ververst en de filters schoongemaakt, toen ik de auto in april kocht.Onderweg trouwens niets dan lof, de auto veert uitstekend en het “op hoogte blijven staan” heeft zich niet meer voorgedaan.
Maar ik ben toch nieuwsgierig wat het was (en of het weer zal voorkomen). Wat denken jullie?
geen fout gewoon logica.
je zat met 5 man in de auto, met de motor uit.
op dat moment hield je antizinkbol ,jullie alle 5 + de auto op rijhoogte.
na pak em beet 10 minuten zijn jullie uitgestapt, hierdoor werd de last van de antizink afgehaald, echter, de veiligheidsklep en de niveau klep waren al dicht.
dus de volgende ochtend stond de auto te hoog, (de last was er uit 5 man dus) en was de antizink nagenoeg leeg, of iig ver leeg.
op het moment dat jij starte gingen de kleppen weer open, en door het grote drukverschil, zakte je achterwerk op de grond, en kwam door de HP pomp weer omhoog..
geen storing gewoon situatie en techniek..
mvgr wupke
Okee, goed om te vernemen. Bedankt.
Dyna Z1: Tout alu.