hallo,
mijn vriendin heeft sinds een week een citroen ax uit ‘92. het gaat hier om een 1.1i tge met 210.000km op de klok.
Ik had verwacht dat zon autotje 1:16 ofzo zou lopen maar die van haar doet 1:12,5. Dit vind ik vrij veel voor zon autotje maar ikzelf ben een leek op het citroen gebied, rij zelf een sierra 2.0 en die lust hem ook wel zeg maar.
Ze rijd erg rustig en redelijk veel 80km wegen en snelwegen. Het is trouwens een vijfbak. Graag hoor ik hierover jullie meningen en evt. wanneer het teveel is waar het aan zou kunnen liggen.
alvast bedankt voor alle reacties, mvg Arjan
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
normaal gesproken moet 1 op 16/17 geen probleem zijn. Dus ik verwacht dat er eigenlijk iets niet klopt
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik vraag me soms af of de brandstofmeter van de mijne nog werkt, ongekend zuinig. Ik heb deze nog niet gemeten, maar m’n vorige ax 1100 reed 1:17 - 1:19 met 4-bak welteverstaan.
Waar het teveel aan zou kunnen liggen? Geen idee, kan in veel dingen zitten. Maar loopt de motor verder goed?
Mijn 1.1i uit 1995 met ca. 100.000km loopt 1:17 - 1:18.
Onlangs een snelle rit van 400 km in Nederland met snelheid constant tussen 120 en 130, met een benzineverbruik van boven de 1:18 !!!
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 21-08-2007
- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
Hoi Arjan,
Dat lijkt mij inderdaad een stevig verbruik voor een 1.1.
Mijn 1.4 reed ongeveer 1:12-14, maar die werd dan ook altijd behoorlijk op z’n staart getrapt.. En dat waren stadskilometers, op de snelweg was 1:16 geen uitzondering..
Maar naarmate de auto ouder werd (ca. 230.000km) begon ie veel meer te verbruiken, ook olie overigens.. Ik heb hem toen ingeruild omdat volgens de dealer ondermeer de zuigerveren e.d. waren versleten waardoor ie meer olie en benzine ging verbruiken.. Wellicht dat dat ook met jullie 1.1 aan de hand is.. Hoop het natuurlijk niet voor je, maar aan de andere kant, voor zo’n blokje is meer dan 2 ton best wel een hoop kilometers denk ik..
Maargoed, je komt er dan ook weer genoeg tegen die over de 3 ton heen gaan..
Ik hoop in elk geval dat je de oorzaak kunt vinden en oplossen.. succes ermee.
een vriendin van me heeft ook een 1.1i, die haalt de 1 : 17 ook wel hoor. Moet gewoon kunnen.. Heeft ‘ie wel netjes regulier onderhoud gehad?
Re: brandstofverbruik ax 1.1i
arjanl87 schreef:Ze rijd erg rustig en redelijk veel 80km wegen en snelwegen. Het is trouwens een vijfbak.
Dan rijdt mijn GTI zelfs nog beter normaal gesproken! Daar haal ik onder dat soort omstandigheden rond de 1 op 14 mee als het zomer is.
Ik vind het idd wel wat aan de hoge kant voor een 1100tje.
Van een kannis van mij, sinds een paar weken op mijn aanraden ook in het bezit van een 1.1i (uit 1995 met 120.000 km op de teller), is het verbruik na de eerste 337 km waarvan ca. de helft snelweg, beter dan 1:18.
Zij rijdt tamelijk rustig.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
ik heb een ax 1.4 gehad en die zoop verschrikkelijk olie maar die deed op de snelweg 1 op 17 en stadverkeer zo een 1 op 12-13
met mijn bx nu rijd ik 1 op 12 en mijn 1e bx was 1 op 8 dat waarschijnlijk door een gare benzine leiding kwam ik later achter toen er ineens een scheur in zat.
Zo’n hoog verbruik is zeker niet normaal!
Ik rijd dagelijks ca. 40 km over de snelweg en zodra dat mogelijk is, trap ik hem door tot ca. 150 km/h.
Zelfs met deze rijstijl (die eigenlijk geen stijl is, maar dat terzijde) haal ik gemakkelijk de 1:13…..
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Ik heb een ouwetje uit 1990.
1.1 image en maar 1:17/1:18.
Dus het is echt teveel wat de auto verbruikt.
oke bedankt voor jullie reacties. Olie verbruikt het karretje nauwelijks. Heb hem laatst meegehad maar als je stevig doortrapt dan komt er af en toe een benzine geur naar binnen. Dus eerst de leidingen maar controleren. Maar het verbruik is gewoon te hoog. Wat mij trouwens wel opviel is dat er aan de linkerkant van de radiateur(als je voor de auto staat) onderin iets zit wat lijkt op dat daar een stekkertje inmoet maar daar zit niets in. Hoort dat zo of zou daar een stekker inmoeten die koelwatertemp. aangeeft?op het dashboard brand verder niets. Alleen als je hem op contact zet brand de temp.lamp. Ik dacht mischien loopt hij wel in noodloop maar dan moet weer motormanagement gaan branden,...
arjanl87 schreef:Wat mij trouwens wel opviel is dat er aan de linkerkant van de radiateur(als je voor de auto staat) onderin iets zit wat lijkt op dat daar een stekkertje inmoet maar daar zit niets in.
Een groene aansluiting? Waarschijnlijk is dat de aansluiting voor een stekker om het motormanagement uit te lezen, dan klopt ‘t dat daar niets in zit..
Heeft de auto al een goede onderhoudsbeurt gehad ?
Begin daar eerst maar eens mee voordat je allerlei gaat nakijken en uitlezen.
Dus verse olie, oliefilter, luchtfilter en nieuwe bougies.
En check even of de remmen niet blijven slepen (de achterremmen zijn bij slecht onderhoud een zwak punt van de AX).
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)