Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gister problemen met mijn Break(2.1TD, 1997), Rode lamp en de kont bleef hangen.
Uit nader onderzoek bleek de HD-leiding naar de achtervering doorgeroest te zijn. De rotte plek zit linksvoor bij de overgang van flexibel naar staal.
Is het nu mogelijk om deze leiding van een sloop-berline te halen en te plaatsen op mijn Break? Zijn de lengtes en diameters bijvoorbeeld gelijk?
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
gewoon even een nieuwe slang aanschaven kost je de kop niet
vaak is dit ouderdom dus bij een sloopwagen vaak het zelfde probleem
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: HD-leiding Berline-Break
robert & marieke schreef:Is het nu mogelijk om deze leiding van een sloop-berline te halen en te plaatsen op mijn Break? Zijn de lengtes en diameters bijvoorbeeld gelijk?
Ja dat kan, de diameter en lengte zijn gelijk. Maar, welke slang bedoel je nu precies? Er gaan namelijk enkel stalen leidingen van voor na achteren…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
zit er niet, net als bij de cx, een stukje van dat harde plastic buis tussen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: HD-leiding Berline-Break
waterman771 schreef:
Ja dat kan, de diameter en lengte zijn gelijk. Maar, welke slang bedoel je nu precies? Er gaan namelijk enkel stalen leidingen van voor na achteren…
Achter de grille, onder de accubak zit een stuk slang van ongeveer 30Cm, aan weerskanten zit normale leiding, de ene kant gaat naar de accumelator, de andere kant gaat naar achteren.
Juist aan die kant is de leiding kort op de wartel verrot.
Als snelle oplossing komt er vanavond een “nieuw” stukje op vanaf de accumelator, incl. slang, tot in de wielkas. Daar wordt hij weer aan de originele verbonden dmv. wartels en een koppelstukje. (als het lukt!)
Zijn er eigenlijk bekende manieren om hogedrukleidingen tijdelijk maar degelijk te fixen, behalve deze?
@citroenc2
Een gebruikte leiding hoeft hier geen last van de hebben, de leiding is gecoat. In dit geval was de coating er af gegaan omdat hij in het verleden waarschijnlijk eens losgekoppeld is. Zonder dit, zou de leiding daar niet doorroesten.
ik ga gokken.
hij bedoeld de retourleiding vanaf de HD regellaar.
die gaat over in een rubber slang (inktvis )..
tja,, met wat knutselwerk is er een reparatie mogenlijk.
ik heb hier ook nog leiding liggen,, hoelang moet hij zijn?
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: HD-leiding Berline-Break
patje74 schreef:waterman771 schreef:
Ja dat kan, de diameter en lengte zijn gelijk. Maar, welke slang bedoel je nu precies? Er gaan namelijk enkel stalen leidingen van voor na achteren…
Achter de grille, onder de accubak zit een stuk slang van ongeveer 30Cm, aan weerskanten zit normale leiding, de ene kant gaat naar de accumelator, de andere kant gaat naar achteren.
Juist aan die kant is de leiding kort op de wartel verrot.Als snelle oplossing komt er vanavond een “nieuw” stukje op vanaf de accumelator, incl. slang, tot in de wielkas. Daar wordt hij weer aan de originele verbonden dmv. wartels en een koppelstukje. (als het lukt!)
Zijn er eigenlijk bekende manieren om hogedrukleidingen tijdelijk maar degelijk te fixen, behalve deze?
@citroenc2
Een gebruikte leiding hoeft hier geen last van de hebben, de leiding is gecoat. In dit geval was de coating er af gegaan omdat hij in het verleden waarschijnlijk eens losgekoppeld is. Zonder dit, zou de leiding daar niet doorroesten.
A ha, deze wagen heeft hydractief….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Tijd voor een update.
Voor de helderheid van het probleem: het gaat om de HD-leiding van de pomp naar de achteras. Bij mijn Xantia zit de pomp rechts van het midden(bijrijderskant). De leiding(een dikke, 5mm??) loopt vanaf de pomp naar linksvoor(bestuurderskant) net boven de mistlamp. Hier zit een stuk flexibele slang. Bij Blikwerk wist Bram mij te vertellen dat deze o.a. is bedoeld als een slagdemper. Na deze flexibel slang gaat de leiding door als een dunne leiding(3,5mm??). gelijk na deze overgang is de coating van de leiding en is de leiding doorgeroest.
Gisteravond met Patrick bezig geweest om de leiding te fixen.
Zoals normaal bij deze klussen ontbrak er een onderdeel.
Wat is er nu aan materiaal:
- een flexibele slang met aan beide zijden een dikke leiding,
- een koppelstuk met wartels dik-dun,
- een koppelstuk met wartels dun-dun.
Er lijken ons nu 2 mogelijkheden om dit probleem te fixen:
- Het ontbrekende onderdeel opsnorren. Dit is een koppelstuk 5mm-5mm, met koperen knelringetjes en 2 wartels. Is dit ergens te krijgen??
- Patrick gaat vandaag zijn BX ophalen bij Duckservise in Leek. Hij gaat kijken of er daar nog 3 koppelstukken dun-dun zijn, met koperen knelringetjes en wartels.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 1e mogelijkheid, omdat er hierbij zo weinig mogelijk koppelstukken gebruikt worden. Het einddoel is een goede, werkbare oplossing.
Groet Robert
P.S. Patrick bedankt voor je hulp en ondersteuning tot nu toe!!
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
robert & marieke schreef:Tijd voor een update.
Voor de helderheid van het probleem: het gaat om de HD-leiding van de pomp naar de achteras. Bij mijn Xantia zit de pomp rechts van het midden(bijrijderskant). De leiding(een dikke, 5mm??) loopt vanaf de pomp naar linksvoor(bestuurderskant)
P.S. Patrick bedankt voor je hulp en ondersteuning tot nu toe!!
met zo een beschrijving kan ik er geen hout van bakken.
is het nou een retour leiding? of is het zo’n dikke hydraulische leiding?
van de pomp naar de achterwielen? kan niet.
maak eens een foto dat spreekt boekdelen, want nou zit iedereen zich maar te gissen.
mvgr wupke:succes Patrick
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
met zo een beschrijving kan ik er geen hout van bakken.
is het nou een retour leiding? of is het zo’n dikke hydraulische leiding?
Het is een dikke hydraulische leiding, ong. 5 mm. dik.
Een foto volgt, lukt alleen niet direct.
Groet Robert
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mail mij de foto maar even, dan zet ik hem er vanmiddag op.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, nog net voor het gaat regenen heb ik een paar foto’s gemaakt;
Allereerst het rotte stukje
De slang van onderen af gezien;
En de plaats waar de leiding uit komt, ik heb het nog even gechecked, en dit is hem zeker;
ok das dus de HD aanvoer stuurinrichting leiding.
ik zou er een vervanger voor halen, of deze laten maken door Pirtec of soortgelijke firma.
niet mee stunten want als die leiding kapot of lek gaat, is je complete aanvoer van oliedruk weg. dus ook je bekrachtiging.
een bar of 60 haalt die wel.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
@ Patrick: Bedankt voor de foto’s
@ kreazyV8wuppo: Bedankt voor je reacties.
Als het inderdaad de stuurbekrachtiging is wordt ik toch een beetje huiverig om zelf een reparatie uit te voeren. Ik meende dat de leiding naar achter toe loopt en het dus de aanvoer voor de achtervering zou zijn. De Xantia ligt ook met haar kont op de grond, terwijl ze voor nog wel omhoog staat. Het klopt wel weer met het feit dat ik ook geen stuurbekrachtiging had, maar gezien de hoeveelheid gelekte LHM verbaasde me dat niet.
Heb trouwens gehoord dat Lasualec leidingverbinders zou hebben om 2 HD-leidingen te verbinden. Misschien dat dit samen met mijn eerste optie nog een mogelijkheid is.
Hoe dik is in dit geval een dikke hogedrukleiding. Ik heb gehoord 6.35mm. kan dit kloppen?
Groet Robert
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
ik ga niet gokken om maten door te geven, want als hij fout is past eea niet.
demonteer de oude leiding en ga of er 1 van de sloop halen, of laat er een maken door een firma als Pirtec of koop een nieuwe…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kreazyV8wuppo schreef:ik ga niet gokken om maten door te geven, want als hij fout is past eea niet.
demonteer de oude leiding en ga of er 1 van de sloop halen, of laat er een maken door een firma als Pirtec of koop een nieuwe…mvgr wupke
Heel soms zijn we het eens!
Ga niet lopen kloten met doorverbindertjes bij een HD leiding!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>