Vandaag liet ik mijn boot met de trailer te water, doordat er veel zand op de hellingbaan lag moest ik verder dan normaal het water inrijden.
Toen ik echter het water weer uit wilde rijden kwam ik niet meer voorruit en zat dus muurvast, flink gas geven hielp niets, behalve dat de koppeling verschrikkelijk begon te stinken en de auto begon enorm te trillen als ik gas gaf.
Wat is wijsheid in dit geval, welke schade loop ik op? met behulp van een trekkend voertuig ben ik eruit gekomen maar het schakelen ging niet echt lekker soepel hierna.
Nadat de auto anderhalf uur had stilgestaan ging het wel weer beter maar ik rook het nog steeds.
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
Dat zijn je koppelings platen waarschijnlijk, niet te vaak doen anders ben je snel aan een nieuwe koppeling toe.
Edit Patje74; Even wat leestekens enzo geplaatst. Anders stond er “dat zijn je…. waarschijnlijk niet…”, maar dat zijn ze natuurlijk wel























Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik heb dit meer gehoord van de Picasso met caravans enz. de koppeling ging stinken. Hoe dit mogelijk is…??
Zijn hier op dit forum vast wel Picasso rijders met ervaring daarmee.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik heb geen picasso, maar denken mensen misschien dat ze meer kunnen dan ze vermogen hebben? worden deze autootjes overschat? het is niet niks om tegen een walkant vanuit het water te moeten rijden. en het is ‘maar een picasso’.
garagestmarien schreef:ik heb geen picasso, maar denken mensen misschien dat ze meer kunnen dan ze vermogen hebben? worden deze autootjes overschat? het is niet niks om tegen een walkant vanuit het water te moeten rijden. en het is ‘maar een picasso’.
Natuurlijk begrijp ik dat het een zware belasting is en ik klaag ook niet over de auto, als je dit dagelijks doet koop je beter een 4x4.
Mijn vraag is: is het inderdaad de koppeling die ik ruik?
Wat kan ik er tegen doen, welkome tips,
Welke schade loop ik op?
Dit gebeurt mij nu voor het eerst, en ik heb geen eerdere ervaring met een (semi) automaat.
Met mijn vorige auto kon je zelf spelen met de koppeling en het gas.
En “maar"een picasso gaat ook nergens over, deze “maar"picasso weet wel 110 pk uit een 1.6 diesel te halen, vindt ik niet “maar”
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
daarom heb ik het ook tussen ‘’‘’‘’‘’ gezet.
doe voorzichtig met je auto en je koppeling en indien dit weer gebeurt, ga dan niet proberen er op eigen kracht uit te rijden, maar laat je slepen zoals je nu hebt gedaan. het behoud van je auto.























Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De 1600 heeft wel 110 pk en een boel koppel maar de picasso is de lichtste natuurlijk niet en als je er dan ook een trailer achter hangt die het water uit getrokken moet worden…
Ik denk dat men de diesels tegenwoordig overschat door het vermogen.
Mocht de koppeling te warm worden, dan zal er een waarschuwing komen. Ik ga ervanuit dat je deze waarschuwing niet hebt gehad. De koppeling is dus niet verbrand. De 12% helling werd trouwens perfect genomen door de GC4P bij de verkiezing van caravantrekker van het jaar. Ik heb dezelfde geur ook een keer gehad met een 405 SRDT handgeschakeld en die heeft nog steeds dezelfde koppeling (310000km).
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
waarom zou er een waarschuwing moeten komen :


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:waarom zou er een waarschuwing moeten komen
:
hkonin02 schreef:Mocht de koppeling te warm worden…
en hoe zou die waarschuwing lopen dan doormiddel van een sensor ?enz enz
hkonin02 schreef:Mocht de koppeling te warm worden, dan zal er een waarschuwing komen.
Ik heb geen waarschuwing gehad in de vorm van een signaal of iets.
Wel verscheen op mijn display; het tekentje van de voet op de rem, zoals ook verschijnt als je probeert te starten zonder je voet op de rem te plaatsen. meer niet.
geen teksten,signalen, service of iets.
Overigens gisteren (hiervoor dus) een melding om mijn olie niveau te controleren, dit bleek zéér laag te staan! (onder het onderste streepje)
tussen de laatste beurt en nu dus wel wat olie verbruikt.
(km stand nu 45.000)
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
Rekening gehouden met het max. trekgewicht van 1300kg ?
Als u eens wist…












































Totaal aantal Berichten: 25656
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heeft zo’n ding een handbak?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7836
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik denk inderdaad dat het hier een EBV6 semiautomaat betreft. Van zelf de koppeling controleren om het optimale motorvermogen te benutten kan dus geen sprake zijn.
Wat die 110 pk uit een 1.6 blokje betreft, ik vind dit relatief veel en denk dat als je ‘m zou vergelijken met een tweeliter 110 pk HDi (gelijk vermogen uit meer cc’s) dat de laatste zeker geschikter is voor dit soort trekwerk. Met name omdat de 1.6 zijn koppel meer aan de geavanceerde turbo en hogere inspuitdruk te danken heeft dan aan ‘cubic inches’, waarvoor natuurlijk ‘no substitute’ is.
De picasso is zoals eerder genoemd een zware auto. Met een boottrailer te water erachter denk ik dat de 1.6 HDi hier echt te zwaar belast wordt, ook getuige de geur van verbrande koppeling.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
het is een 1.6 Hdi EB6V Ligne Business….
Volgens mij is deze schakelbak minder geschikt om (heel ) zware lasten, en dan nog bergop, te trekken, dan met een conventionele handbak…...
In de handleiding zal dit wsnlk ook wel aangegeven worden…effe goed doornemen.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......