1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX Palais reanimatie (en APK!)
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 02 september 2007 10:35 PM

Afgelopen vrijdag heb ik de hier eerder aangeboden “gratis kapotte bx’ opgehaald. De veerpoten waren versleten waardoor enorme hoeveelheden lhm werden gecirculeerd. Dit stroomde vervolgens de straat op door een lek in een retourslang. Het was maar een klein stukje rijden naar m’n sleutelplek, maar door wat tegenzittende stoplichten was het de laatste 100 meter echt even stapvoets want de voorkant lag al op de grond.

Zaterdagochtend eerst maar even twee andere veerpoten op de sloop gehaald. Ze zaten in een Chic, en na drie kwartier lagen ze er alletwee naast. Bij 1 wilde de bol niet los, dus die moest even met gepast geweld door een te klein gat worden gerost. Voor twee poten betaalde ik 50 euro, wel redelijk lijkt me.

Ik had mkatgert ingelicht dat ik de hele dag ging sleutelen. Aangezien het bij hem zo ongeveer naast de deur was, heeft hij de GS ernaast gezet om ook even het een en ander aan te pakken.

Eerst had ik de bx aan 1 kant omhoog gezet, maar daardoor werkt de stabilisator stang niet echt lekker mee. Dan maar met beide poten in de lucht, en steunen onder het subframe. Op de sloop had ik al even kunnen oefenen met het demonteren, dus daarom ging het vrij vlot. Uiteindelijk stond ik langer te ouwehoeren met bekende passanten en met michiel, dan dat ik werkelijk bezig was. Ik denk dat ik netto een half uur nodig had om de ouwe veerpoot uit te bouwen, en de vervanger terug te zetten.

De bollen zaten er pas sinds december in dus die heb ik hergebruikt. De bollen van de sloop poten leken ook wel groter dan degenen die in de auto zaten. Het proces was eigenlijk als volgt:
-systeem drukloos
-aanvoer leiding los
-bol eraf draaien
-grote bout en moer onderaan de veerpoot klem los
-de drie moeren los bovenop de veerpoot
-vervolgens scheef eruit laten zakken via de wielkas
-terug in de omgekeerde volgorde

Toen alles erop zat heb ik de motor laten draaien en de ontlastingschroef weer dichtgedraaid, daarna beetje omhoog en naar beneden met de hoogteregelaar. Vervolgens de remmen even doorgespoeld. De nippels hebben dit niet overleefd dus daar zitten 2 nieuwen in. Bandjes erop en even een stukje gereden, geremd, en een verkeersdrempel gepakt. Werkte prima weer !

Hieronder nog wat foto’s. De eersten zijn van de sloop. Het hele proces staat niet op de foto, omdat de foto assistent er per ongeluk met de camera vandoor ging halverwege Razz

En michiel bedankt voor de adviezen. Was een leuk dagje zo met die citroenen Very Happy

De donor bx op de sloop.

Na wat zweten en vloeken waren de twee poten uit de donor gehaald

De overblijfselen…

De werkplek en de CX/rijdende gereedschapkist

Bol eraf en aanvoerleiding los gehaald. Wel wat beginnende roest, maar niet ernstig.

De onderkant van de veerpoot losgemaakt uit de wielnaaf

Doosje met veerpoten

Nieuwe poot erin, en de rubber O-ring

De oude bollen zijn nog goed

MKatgert aan de klus met de GS

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 september 2007 10:40 PM
  [ # 1 ]

Toevallig een bekende van de eigenaar van die blauwe mini op de laatste mini?
Ik heb zo het idee dat ik hem namelijk wel ken Laughing
In de TU wijk zeker?

Xsara Coupe

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 02 september 2007 10:48 PM
  [ # 2 ]

ja klopt, en ik ken hem ook. Hij gaat me binnenkort helpen met kleppen stellen van de cx Very Happy

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 september 2007 10:52 PM
  [ # 3 ]

Arthur zeker?

Trouwens mooie klus een bx van de sloop redden met een setje veerpoten. Ik moet er binnenkort met mn xm ook aan geloven. Daar is de veerschotel van een van de poten aan het roesten…

Xsara Coupe

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 september 2007 10:56 PM
  [ # 4 ]

mooie fotos Wink

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 03 september 2007 03:07 AM
  [ # 5 ]

Ha kijk, je hebt je fotocamera nog teruggekregen Wink

Was een nuttig dagje! Ik zag je vandaag vanaf de Kruithuisbrug overigens nog plakken aan je CX Wink

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 03 september 2007 04:20 PM
  [ # 6 ]

ja kan kloppen, ik moet hem even netjes maken voor het lustrum weekend. Ik hoop vanavond de aangepakte plekken te kunnen spuiten. benieuwd of het kleurverschil groot is. De primer zit erop inmiddels en het ziet er redelijk uit ( van een afstandje Wink  )

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 03 september 2007 11:02 PM
  [ # 7 ]

Fijn, zo’n ontvervandaliseerde BX 14te Palais!

Test

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 31 oktober 2007 06:41 PM
  [ # 8 ]

De BX is inmiddels doorgeschoven naar m’n huisgenoot.

Vanmorgen rondom nieuwe banden laten leggen. Daarna hier op de stoep even een eigen pre-keuring. Alle zaken even nagelopen. Loslatende koplampen geplakt, massaproblemen bij de achterlichten verholpen, retourslang van de linkervoorpoot deugdelijk bevestigd. Verder leek alles in orde dus op naar de keuring.

De keurmeester kon ook geen rare dingen vinden dus hij is weer goedgekeurd tot december 2008!

Op de terugweg naar huis kregen we echter problemen. Hij liep echt beroerd. Bij optrekken smoorde de motor helemaal en sloeg hij af als je niet meteen weer ontkoppelde. Met choke werd het niet veel beter. Hortend en stotend met de alarmlichten zijn we naar huis gekropen, maar hij liep ineens echt voor geen meter meer. Thuis aangekomen hebben we hem uitgezet, beetje gekeken of alles vastzat. Niks te zien. M’n huisgenoot ging daarna nog even rondje door de buurt, en met choke aan liep hij ineens wel gewoon. Dus geen gesmoor of afslaande motor oid.

Wat voor zaken kan ik nalopen om het probleem te vinden?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 oktober 2007 07:43 PM
  [ # 9 ]
bx-cannes schreef:

De BX is inmiddels doorgeschoven naar m’n huisgenoot.

Vanmorgen rondom nieuwe banden laten leggen. Daarna hier op de stoep even een eigen pre-keuring. Alle zaken even nagelopen. Loslatende koplampen geplakt, massaproblemen bij de achterlichten verholpen, retourslang van de linkervoorpoot deugdelijk bevestigd. Verder leek alles in orde dus op naar de keuring.

De keurmeester kon ook geen rare dingen vinden dus hij is weer goedgekeurd tot december 2008!

Op de terugweg naar huis kregen we echter problemen. Hij liep echt beroerd. Bij optrekken smoorde de motor helemaal en sloeg hij af als je niet meteen weer ontkoppelde. Met choke werd het niet veel beter. Hortend en stotend met de alarmlichten zijn we naar huis gekropen, maar hij liep ineens echt voor geen meter meer. Thuis aangekomen hebben we hem uitgezet, beetje gekeken of alles vastzat. Niks te zien. M’n huisgenoot ging daarna nog even rondje door de buurt, en met choke aan liep hij ineens wel gewoon. Dus geen gesmoor of afslaande motor oid.

Wat voor zaken kan ik nalopen om het probleem te vinden?

Probeer ‘m eens na een tijdje stilstand.

Staat het luchtfilter wel op de winterstand?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 31 oktober 2007 08:40 PM
  [ # 10 ]

M’n huisgenoot gaat vanavond nog een keer testen of het ‘vanzelf’ beter wordt.

De winterstand heb ik wel verzet. Hij stond eerst op zomer, toen omgezet op winter, naar de keuring gereden 2km en op de terugweg begon het. We konden echt alleen in de 1 of 2 en dan 10-15 km/ uur. Ik post het wel als we weer getest hebben.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 31 oktober 2007 09:14 PM
  [ # 11 ]

Controleer de stationair sproeier eens, deze zit op de zijkant van de carburateur, soms gecombineerd met de stopzetter, als deze vies is wil hij wel eens raar gaan lopen!

Emiel

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 01 november 2007 12:16 AM
  [ # 12 ]
bx-cannes schreef:

M’n huisgenoot gaat vanavond nog een keer testen of het ‘vanzelf’ beter wordt.

De winterstand heb ik wel verzet. Hij stond eerst op zomer, toen omgezet op winter, naar de keuring gereden 2km en op de terugweg begon het. We konden echt alleen in de 1 of 2 en dan 10-15 km/ uur. Ik post het wel als we weer getest hebben.

Of - stond ie al op winter, en heb je ‘m per ongeluk op zomer gezet? De aanduiding zoals ik die op mijn 1400 had zitten vond ik niet zo overduidelijk. Dat vage sterretje, of het nou een sneeuwvlokje of een zonnetje is - ...

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 01 november 2007 12:56 PM
  [ # 13 ]

Delft-Amersfoort ging zonder problemen vanmorgen hoor ik net. Het lijkt dus een euvel dat niet permanent aanwezig is. Ik wacht even af hoe het zich ontwikkelt. Ideaal, dat self-healing vermogen van een bx… Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 01 november 2007 01:00 PM
  [ # 14 ]

Ik denk aan vuil in de carburateur, kan je niet op eenvoudige wijze de vlotterbak aftappen?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 09 november 2007 11:55 AM
  [ # 15 ]

Het probleem met het stotteren heeft zichzelf opgelost. Inmiddels 1000km verder en geen problemen meer gehad! Als het zich nog een keer voordoet zal ik de curbaratuer eens schoonmaken. Bedankt voor de tips iig.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook