Op dit moment rijd ik nog een C5 en gelet op de mooie C4 grand Picasso
ben ik van plan die aan te schaffen met een gas installatie omdat ik gemiddeld 60000 km per jaar rijd.
Ik ben ook in het bezit van een caravan met een totaal gewicht van 1500 kg. Mijn vraag is nu: zal deze auto veel doorzakken wanneer de caravan er achter hangt of is het verstandig hulpveren laten aanbrengen. Volgens mijn dealer kan ik de exclusief niet bestellen met Pneumatische achtervering omdat dan de gastank niet geplaatst kan worden dus val ik terug op de Ambiance met opties.
Wie weet raad :

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Naar mijn idee zal een wagen nooit extreem door zijn veren gaan als de kogeldruk volgens het boekje toegepast wordt. Dat hier in de praktijk vaak weinig van komt, is een ander verhaal. En dat wij met ons HP systeem een prachtige wagen hebben die niet deugende kogeldrukken keurig kan verbloemen, is ook een ander verhaal…
Kortom, denk goed aan de belading, en dan zou het natuurlijk geen probleem hoeven zijn. Maar is een diesel geen optie? (en dat zeg ik! )
patje74 schreef:Naar mijn idee zal een wagen nooit extreem door zijn veren gaan als de kogeldruk volgens het boekje toegepast wordt. Dat hier in de praktijk vaak weinig van komt, is een ander verhaal. En dat wij met ons HP systeem een prachtige wagen hebben die niet deugende kogeldrukken keurig kan verbloemen, is ook een ander verhaal…
Kortom, denk goed aan de belading, en dan zou het natuurlijk geen probleem hoeven zijn. Maar is een diesel geen optie? (en dat zeg ik!
)
Diesel zou een optie kunnen zijn ware het niet dat deze ongeveer € 5000,—duurder is Aangezien het een lease-auto is betekent dit weer een aardige fiscale bijtelling die door deze regering ook omhoog geschroefd wordt volgend jaar

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
En niet te vergeten het rij-plezier van diesel met veel hogere koppel… (wat wederom een aanrader is voor caravan te trekken)
ts heeft een vraag over lpg niet om diesel te gaan rijden
kan de gastank niet in de kofferbak komen dan kan je wel een exclusief nemen lijkt me
als je toch de gewone c4 neemt is hulpveren een prima optie natuurlijk
patje74 schreef:Kortom, denk goed aan de belading, en dan zou het natuurlijk geen probleem hoeven zijn.
Daar is alles al mee gezegt omtrend het doorzakken
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Totaal aantal Berichten: 176
- C4 (2004-heden) coupe 1.6 vtr+
Even inhaken op diesel vs gas..
Een diesel is nooit voordeliger dan een auto op G3..
Of je moet wel zo verschrikkelijk veel kilometers rijden per jaar.. en dan heb ik het echt over tonnen per jaar!!
Tel maar uit.. De belasting van een diesel is duurder, de brandstof is duurder en ook de aanschaf van de auto zelf is duurder..
Dan kan je wel 1:16 rijden t.o.v. 1:9 o.i.d. maar dan nog moet je wel zo verschrikkelijk veel kilometers rijden om dat gelijk te trekken, dat red je gewoon niet..
De enige reden om diesel te rijden is vanwege de trekkracht, die diesels over het algemeen gewoon meer hebben en omdat alle lease maatschappijen zo vastgeroest zitten in hun diesel-traditie..
En als je dan ook nog nagaat dat G3 de meest (relatief dan) schone brandstof is, zouden eigenlijk alle fabrikanten standaard G3 op hun auto’s moeten aanbieden..
En ja, ik rijd G3

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
MartyMouse schreef:Even inhaken op diesel vs gas..
Even inhaken op het inhaken. Laten we hier geen Diesel <> LPG discussie van maken, de TS is daar al uit. De enige reden waarom ik een diesel aanhaalde, was omdat dit wel in combinatie met het pneumatische geveerde kontje mogelijk is.
patje74 schreef:MartyMouse schreef:Even inhaken op diesel vs gas..
Even inhaken op het inhaken.
Laten we hier geen Diesel <> LPG discussie van maken, de TS is daar al uit. De enige reden waarom ik een diesel aanhaalde, was omdat dit wel in combinatie met het pneumatische geveerde kontje mogelijk is.
En bovendien: waarom zou je niet een andere optie (diesel) in overweging kunnen geven als de gekozen optie (G3) ook een aantal nadelen heeft? Sja, diesel is gewoon duurder dan G3, dat weten we wel.. Maar je krijgt er ook wel weer de nodige voordelen voor terug.
Ik zou zorgen dat het goed wordt vastgelegd met aankoop of bij het aangaan van het leasecontract dat je een caravan van 1500 zonder problemen kan trekken. Dan zou ik wel voor de zwaarte benzinemotor gaan (de 2liter?) want in de bergen is zo’n zware caravan een flink lastpak en zeker op gas is het toch wel prettig wat motorreserve te hebben. Op autoweek zie ik trouwens dat ze alleen leverbaar zijn met automaat of halfautomaat. Beiden mogen 1500 kg trekken, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

@ patje74
Ok, maar een inbouwgastank ipv ringtank, zou je dan niet alsnog de hydraulische vering kunnen bestellen? Dan kan je dat probleem omzeilen..
Maargoed dan mis je wel weer een (behoorlijk) stuk bagage)
Nog een laatste reactie betreffende gas diesel dan.. Omdat de TS toch gas neemt (verstandige keuze )
@mpostma
Tuurlijk zijn er enkele nadelen aan G3;
- vermogensverlies (er wordt wel beweerd van niet, maar het is gewoon een feit, merk zelf ook het verschil tussen benzine en gas)
- minder km’s per tank (hoewel dat reuze meevalt, ik rijdt gemiddeld 550-600 km op een tank, met een 75l tank waarmee ik dus totaal een kleine 60 liter tank, vind ik dus nog wel meevallen)
- eventueel hogere onderhoudskosten (hoewel de moderne auto’s sowieso automatisch stellende kleppen hebben dus daar hoef je al geen rekening meer mee te houden, en de meeste onderdelen zijn reeds geschikt voor gas, dus zou uiteindelijk mee moeten vallen)
Dan ben ik toch wel benieuwd naar de voordelen die je noemt van diesel t.o.v. gas? Behalve dan dat je gewoon meer trekkracht hebt, dat is gewoon feit, maar als je niet een vreselijke scheurneus bent is er denk ik toch geen ander voordeel van een diesel t.o.v. G3..
Of zie ik hier iets gigantisch over het hoofd? Overigens denk ik niet dat er veel mensen zijn die het wat uitmaakt of ze nu elke week moeten tanken of elke 10 dagen (afhankelijk van de km’s die je maakt natuurlijk)
Overigens weet ik zelf niet of ik wel een automaat wil hebben icm het trekken van een caravan.. Zeker omdat ik persoonlijk weinig vertrouwen heb in de semi-automaat uit de picasso.. Heb een poosje met een dergelijke auto gereden maar het kon me niet bekoren.. sowieso het schokkerige schakelen irriteerde me mateloos.. Dat doet de 4-traps automaat van mijn pa’s C5 2.0 exclusive veel soepeler.
Maar betreft de automaat lijkt het me dat zo’n ding met het trekken van een caravan (zeker in heuvelachtig gebied) veel sneller zal slijten dan een gewone handbak.. Maarja, als je geen keus hebt zul je natuurlijk wel moeten..
Overigens sta ik open voor een discussie gas vs diesel in een nieuw topic
MartyMouse schreef:Dan ben ik toch wel benieuwd naar de voordelen die je noemt van diesel t.o.v. gas? Behalve dan dat je gewoon meer trekkracht hebt, dat is gewoon feit, maar als je niet een vreselijke scheurneus bent is er denk ik toch geen ander voordeel van een diesel t.o.v. G3..
Soepele trekkracht over het hele bereik is iets wat ook niet scheurneuzen kunnen waarderen hoor! Zeker met een caravan is dat buitengewoon prettig. Aan de andere kant. Een caravan trek je hooguit een km of 4000 per jaar. Of je dat soepel en uitermate comfortabel wilt doen OF meer in een soort overlevingsmode (technisch wel mogelijk, maar het houdt niet over) is een individuele keuze.
En verder wil ik de TS echt niet van G3 afhouden. Alleen lijkt het mij wel nuttig dat hij alles goed op een rijtje heeft voor hij tot de keuze overgaat. Er zijn immers met de optie luchtvering en LPG schijnbaar wel wat haken en ogen aan die je moet afwegen.
Persoonlijk lijkt mij dat je met die 2 liter de zaak ook op LPG prima rollend houdt in de bergen. Alleen zou ik zelf liever een handbak gehad hebben dan zo’n semi-automaat of automaat. Feit blijft echter dat ie 1500 kg mag trekken, dus de fabrikant ziet hier geen beperking. Als ie geleased wordt, hoef je je natuurlijk ook niet zorgen te maken over negatieve lange termijn effecten. Wat dat betreft is er dus weinig aan de hand.

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
MartyMouse schreef:@ patje74
Overigens sta ik open voor een discussie gas vs diesel in een nieuw topic
Ik meen mij trouwens te herinneren dat Oldenhage eens gescheven heeft dat een ringtank ook een belemmering vormt voor de luchtvering. Helaas kan ik de bron niet meer vinden, wellicht dat Oldenhage dit kan bevestigen. Al denk ik dat de TS dit ook al heeft uitgeplozen.

mpostma schreef:
Persoonlijk lijkt mij dat je met die 2 liter de zaak ook op LPG prima rollend houdt in de bergen. Alleen zou ik zelf liever een handbak gehad hebben dan zo’n semi-automaat of automaat. Feit blijft echter dat ie 1500 kg mag trekken, dus de fabrikant ziet hier geen beperking. Als ie geleased wordt, hoef je je natuurlijk ook niet zorgen te maken over negatieve lange termijn effecten. Wat dat betreft is er dus weinig aan de hand.
Zou zelf inderdaad ook liever een handbak hebben dan een automaat.. Maar ook liever een echte automaat zoals de 4-traps in de C5 dan de semi automaat van de C4…
Maar zoals je al zegt, lease… dan maakt het allemaal weinig uit.. De eventuele meerkosten hoef je dan toch niet zelf te dragen..
Even terug komend op de hierboven geuite twijfels over de geschiktheid van een automaat (een ‘normale’ automaat bedoel ik) bij trekken van een last:
In tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt, is een traditionele automaat het meest geschikt voor het trekken van zware lasten.
Ten eerste is de daarin gebruikte koppelomvormer een koppelwondertje. Als je vanuit stilstand wegtrekt met veel gasgeven dan ontstaat een groot verschil in toerental tussen de motor cq versnellingsbak zijde. Ondanks dat daarbij inderdaad wat vermogen verloren gaat, levert het ook iets op: het koppel aan versnellingsbakzijde kan ca. 2 keer zoveel worden als aan de motorkant. Hierdoor kan een auto met koppelomvormer (= dus de koppeling die bij klassieke automaten gebruikt wordt) altijd véél steilere hellingen vanaf stilstand nemen dan met een standaardkoppeling.
Bovendien is de massa die de warmte opneemt en afvoert bij een automaat groter, je stookt ‘m zomaar niet even op. Bij een plaatkoppeling is het oppervlak al verbrand voordat het vliegwiel serieus warm wordt.
Daarom eens even op caravantrekker.nl de gegevens voor de C4 picasso 2.0 HDiF met een 1200 kg caravan uitgerekend:
Met automaat: max. wegtrekken bij 39% helling
Met semi-aut: max. 17%
2. benzine:
automaat: 39% en semi-aut: 16%
D’r valt natuurlijk over te discussieren of ‘t een procentje meer of minder zou moeten zijn, maar het verschil is wel duidelijk.
Misschien moet je ‘t eens gereden hebben om ‘t te geloven :
Apropos, koppelwonder. Wat dacht je van m’n huidige auto. Knappe jongen die deze laat afslaan bij het wegrijden, zelfs in z’n 2 een eitje. Rij dan ook meestal weg in 2, tenzij ik haast heb.
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
ronald1963 schreef:Apropos, koppelwonder. Wat dacht je van m’n huidige auto. Knappe jongen die deze laat afslaan bij het wegrijden, zelfs in z’n 2 een eitje. Rij dan ook meestal weg in 2, tenzij ik haast heb.
Wel off-topic, maar met mijn Vectra reed ik ook altijd in 2de weg, reden was dat hij in 1ste de slechte gewoonte had om af te slaan
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

ronald1963 schreef:....Lang maar zeker leerzaam verhaal
...
Aha, dus het verschil zit hem dus sowieso niet in benzine/gas of diesel.. (hoewel ik zou denken dat een diesel in dit geval in het voordeel zou zijn..) Maar een conventionele automaat is dus (veel) beter geschikt om een stevige helling op te klimmen.. Ofwel een caravan te trekken..
Maar de semi-automaat is dus toch inderdaad niet “the one to choose” ..?
Maar wel weer wat geleerd..! Bedankt voor de info!