Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
In juli heb ik een 2cv6 special gekocht van ‘86. Erg leuk, er staat nu ongeveer 2000 kilometer extra op de teller in bijna twee maanden. Ik heb er veel schik van. (Pics: http://www.citroensite.nl/fotogalerij/viewscrolllist/33 )
Woensdag was het echter wat kouder en wilde ik ook met de eend gaan, maar nadat de start motor 2keer was rond gegaan wilde die niet starten. De start motor ging langzaam draaien, dus toen ben ik maar gestopt en in de XM gestapt. Gisteren starte ze weer zoals gewoonlijk. Wat denken jullie, een slechte accu en ff een nieuwe halen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat klinkt erg als een zwakke accu. Je zou, voor je een nieuwe koopt, nog even kunnen checken of er geen lekstroom is, waardoor je accu bij stilstand leeg getrokken wordt.
Een leuke eend hoor!
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
patje74 schreef:Dat klinkt erg als een zwakke accu. Je zou, voor je een nieuwe koopt, nog even kunnen checken of er geen lekstroom is, waardoor je accu bij stilstand leeg getrokken wordt.
Een leuke eend hoor!
Echt lache zo’n apparaat. De man waarvoor ik vroeger op zaterdag werkte had er ook een, en dan mocht ik wel eens met zijn eend op stap. Vond ik toen al erg leuk.
Ik heb hem na woensdag middag niet opgeladen, gewoon gisteren in gestapt en weer gereden. Ga van het weekend wel ff een nieuwe accu halen.
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Laat je accu even doormeten. Waarschijnlijk is het je accu maar het kan ook je startmotor zijn. Wanneer die versleten is doet ze hetzelfde. En dan helpt een nieuwe accu niet. Meten is weten.
Groet Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik zal hem morgen ff laten na meten bij een maat van mij.
(toen bij mijn bx de startmotor kapot was ging die helemaal niet meer rond, 0 niks)
toniclight schreef:Dynamo kan ook nog.
Inderdaad, meten is weten.Jeroen
De ene dag doet de Eend het niet, de volgende dag wel. Dna lijkt het mij niet iets met de dynamo.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
De ene dag doet de Eend het niet, de volgende dag wel. Dna lijkt het mij niet iets met de dynamo.
Waarom niet dan?
De ene dag doet de Eend het niet, de volgende dag wel, dat kan dan wel met een kapotte accu?
Jeroen
Gissen is missen, meten is weten.
Als je ziet dat bij het starten de batterijspanning flink inzakt (even een voltmeter erbij) dan zegt dat vaak wel genoeg. Onder de 9V is niet goed. Dat betekent dan op zijn minst dat de accu flink ontladen is. Hij hoeft niet slecht te zijn, maar kan ook slecht bijgeladen worden door de dynamo. Je kan de accu eigenlijk alleen goed meten als hij goed opgeladen is.
Probeer de motor gestart te krijgen (desnoods met startkabels) en vervolgens bij draaiende motor de dynamospanning meten. Met alle stroomverbruikers ingeschakeld moet de laadspanning rond de 14 V blijven. Met alle stroomverbruikers ingeschakeld mag het overigens best nodig zijn iets bij te gassen. Let er vervolgens ook op dat met alle stroomverbruikers en flink bijgassen de laadspanning niet boven de 14.4 V of daaromtrent uitkomt.
ik ga er vanuit dat je wel een 12V systeem hebt, anders grofweg de aangegegeven voltages door 2 delen.
toniclight schreef:De ene dag doet de Eend het niet, de volgende dag wel. Dna lijkt het mij niet iets met de dynamo.
Waarom niet dan?
De ene dag doet de Eend het niet, de volgende dag wel, dat kan dan wel met een kapotte accu?Jeroen
Als het koud is is de motorolie dikker waardoor een motor moeizamer start. Dan vraag je meer van de accu en als de accu wat slecht is kan hij het onder koude omstandigheden opgeven.
Maar wat Marten zegt: meten is weten. Dat is nog veel beter dan een beetje gissen (wat ik feitelijk ook doe).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Nou, zaterdag even gekeken. De accu was droog, dus nieuwe accu. Maar de boordspanning was ook veel te hoog. Laadstroom was 16,7 volt. Veel te veel dus.
Een vriend van mij heeft een groothandel in autoonderdelen, dus heeft direct een nieuwe dynamo besteld. Maar wellicht is er ook nog een spanningsregelaar die niet goed functioneerd. Weten jullie of die er ook in zit, of moet na het vervangen van de dynamo & accu de problem solved zijn?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Weten jullie of die er ook in zit
Ja, die zit er in.
Maar is het niet verstandiger om eerst eens te gaan meten?
Dat kan je een hoop werk en euro’s schelen.
Jeroen
PS In jouw geval zou ik eerst denken aan de spanningsregelaar, gezien je “boordspanning” .
easternnl schreef:Nou, zaterdag even gekeken. De accu was droog, dus nieuwe accu. Maar de boordspanning was ook veel te hoog. Laadstroom was 16,7 volt. Veel te veel dus.
Een vriend van mij heeft een groothandel in autoonderdelen, dus heeft direct een nieuwe dynamo besteld. Maar wellicht is er ook nog een spanningsregelaar die niet goed functioneerd. Weten jullie of die er ook in zit, of moet na het vervangen van de dynamo & accu de problem solved zijn?
Dynamo vervangen lijkt me onzin. De spanningsregelaar doet zijn werk niet goed. Die vriend van je is zeker alleen maar moderne auto’s gewend met een in de dynamo geintegreerde spanningsregelaar?
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
mpostma schreef:easternnl schreef:Nou, zaterdag even gekeken. De accu was droog, dus nieuwe accu. Maar de boordspanning was ook veel te hoog. Laadstroom was 16,7 volt. Veel te veel dus.
Een vriend van mij heeft een groothandel in autoonderdelen, dus heeft direct een nieuwe dynamo besteld. Maar wellicht is er ook nog een spanningsregelaar die niet goed functioneerd. Weten jullie of die er ook in zit, of moet na het vervangen van de dynamo & accu de problem solved zijn?
Dynamo vervangen lijkt me onzin. De spanningsregelaar doet zijn werk niet goed. Die vriend van je is zeker alleen maar moderne auto’s gewend met een in de dynamo geintegreerde spanningsregelaar?
Dat kan goed.
Ik zit nu aan de spaklerweg, dus ga straks ff bij garage ruimzicht een spanningsregelaar halen (hier om de hoek)
En ook ik zeg: spanningsregelaar vervangen. Als je accu droog gekookt is, kan je misschien nog water (gedestilleerd/gedemineraliseerd) bijvullen. Maar ik ben geen accu kenner, dus wellicht kan iemand met meer kennis op dit gebied hier ook iets over zeggen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Lelijke Eend schreef:En ook ik zeg: spanningsregelaar vervangen. Als je accu droog gekookt is, kan je misschien nog water (gedestilleerd/gedemineraliseerd) bijvullen. Maar ik ben geen accu kenner, dus wellicht kan iemand met meer kennis op dit gebied hier ook iets over zeggen.
Ik heb net de nieuwe spanningsregelaar ingebouwd. Nu komt op de accu polen 16,5 volt bij een draaiende motor. Maar dat lijkt me nog niet helemaal oke ...
De oude geeft 18,5 volt. Ik heb met de multimeter op de accupolen gemeten (zaterdag was met zo’n test apparaat van een garage). Nog suggesties, of ook de nieuwe dynamo inbouwen?