1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Mijn eendje en Slechtstarten
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 644

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 07 september 2007 10:45 AM

In juli heb ik een 2cv6 special gekocht van ‘86. Erg leuk, er staat nu ongeveer 2000 kilometer extra op de teller in bijna twee maanden. Ik heb er veel schik van. (Pics: http://www.citroensite.nl/fotogalerij/viewscrolllist/33 )

Woensdag was het echter wat kouder en wilde ik ook met de eend gaan, maar nadat de start motor 2keer was rond gegaan wilde die niet starten. De start motor ging langzaam draaien, dus toen ben ik maar gestopt en in de XM gestapt. Gisteren starte ze weer zoals gewoonlijk. Wat denken jullie, een slechte accu en ff een nieuwe halen?

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 september 2007 10:51 AM
  [ # 1 ]

Dat klinkt erg als een zwakke accu. Je zou, voor je een nieuwe koopt, nog even kunnen checken of er geen lekstroom is, waardoor je accu bij stilstand leeg getrokken wordt.

Een leuke eend hoor!

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- 2CV 6
Gepost: 07 september 2007 11:20 AM
  [ # 2 ]
patje74 schreef:

Dat klinkt erg als een zwakke accu. Je zou, voor je een nieuwe koopt, nog even kunnen checken of er geen lekstroom is, waardoor je accu bij stilstand leeg getrokken wordt.

Een leuke eend hoor!

Echt lache zo’n apparaat. De man waarvoor ik vroeger op zaterdag werkte had er ook een, en dan mocht ik wel eens met zijn eend op stap. Vond ik toen al erg leuk.
Ik heb hem na woensdag middag niet opgeladen, gewoon gisteren in gestapt en weer gereden. Ga van het weekend wel ff een nieuwe accu halen.

Profiel  

Feiko van Zon
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 149

- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Gepost: 07 september 2007 12:18 PM
  [ # 3 ]

Laat je accu even doormeten. Waarschijnlijk is het je accu maar het kan ook je startmotor zijn. Wanneer die versleten is doet ze hetzelfde. En dan helpt een nieuwe accu niet. Meten is weten.

Groet Feiko

Citroën rijden is roest bestrijden

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 07 september 2007 01:57 PM
  [ # 4 ]

Dynamo kan ook nog.
Inderdaad, meten is weten.

Jeroen

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- 2CV 6
Gepost: 07 september 2007 06:26 PM
  [ # 5 ]

Ik zal hem morgen ff laten na meten bij een maat van mij.

(toen bij mijn bx de startmotor kapot was ging die helemaal niet meer rond, 0 niks)

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 07 september 2007 07:19 PM
  [ # 6 ]
toniclight schreef:

Dynamo kan ook nog.
Inderdaad, meten is weten.

Jeroen

De ene dag doet de Eend het niet, de volgende dag wel. Dna lijkt het mij niet iets met de dynamo.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV 6 Special
Gepost: 07 september 2007 08:54 PM
  [ # 7 ]

De ene dag doet de Eend het niet, de volgende dag wel. Dna lijkt het mij niet iets met de dynamo.

Waarom niet dan?
De ene dag doet de Eend het niet, de volgende dag wel, dat kan dan wel met een kapotte accu?

Jeroen

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 07 september 2007 09:19 PM
  [ # 8 ]

Gissen is missen, meten is weten.

Als je ziet dat bij het starten de batterijspanning flink inzakt (even een voltmeter erbij) dan zegt dat vaak wel genoeg. Onder de 9V is niet goed. Dat betekent dan op zijn minst dat de accu flink ontladen is. Hij hoeft niet slecht te zijn, maar kan ook slecht bijgeladen worden door de dynamo. Je kan de accu eigenlijk alleen goed meten als hij goed opgeladen is.

Probeer de motor gestart te krijgen (desnoods met startkabels) en vervolgens bij draaiende motor de dynamospanning meten. Met alle stroomverbruikers ingeschakeld moet de laadspanning rond de 14 V blijven. Met alle stroomverbruikers ingeschakeld mag het overigens best nodig zijn iets bij te gassen. Let er vervolgens ook op dat met alle stroomverbruikers en flink bijgassen de laadspanning niet boven de 14.4 V of daaromtrent uitkomt.

ik ga er vanuit dat je wel een 12V systeem hebt, anders grofweg de aangegegeven voltages door 2 delen.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 08 september 2007 05:34 AM
  [ # 9 ]
toniclight schreef:

Waarom niet dan?
De ene dag doet de Eend het niet, de volgende dag wel, dat kan dan wel met een kapotte accu?

Jeroen

Als het koud is is de motorolie dikker waardoor een motor moeizamer start. Dan vraag je meer van de accu en als de accu wat slecht is kan hij het onder koude omstandigheden opgeven.

Maar wat Marten zegt: meten is weten. Dat is nog veel beter dan een beetje gissen (wat ik feitelijk ook doe).

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- 2CV 6
Gepost: 10 september 2007 10:57 AM
  [ # 10 ]

Nou, zaterdag even gekeken. De accu was droog, dus nieuwe accu. Maar de boordspanning was ook veel te hoog. Laadstroom was 16,7 volt. Veel te veel dus.

Een vriend van mij heeft een groothandel in autoonderdelen, dus heeft direct een nieuwe dynamo besteld. Maar wellicht is er ook nog een spanningsregelaar die niet goed functioneerd. Weten jullie of die er ook in zit, of moet na het vervangen van de dynamo & accu de problem solved zijn?

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten

- 2CV 6 Special
Gepost: 10 september 2007 11:49 AM
  [ # 11 ]

Weten jullie of die er ook in zit

Ja, die zit er in.
Maar is het niet verstandiger om eerst eens te gaan meten?
Dat kan je een hoop werk en euro’s schelen.

Jeroen

PS In jouw geval zou ik eerst denken aan de spanningsregelaar, gezien je “boordspanning” .

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 10 september 2007 01:19 PM
  [ # 12 ]
easternnl schreef:

Nou, zaterdag even gekeken. De accu was droog, dus nieuwe accu. Maar de boordspanning was ook veel te hoog. Laadstroom was 16,7 volt. Veel te veel dus.

Een vriend van mij heeft een groothandel in autoonderdelen, dus heeft direct een nieuwe dynamo besteld. Maar wellicht is er ook nog een spanningsregelaar die niet goed functioneerd. Weten jullie of die er ook in zit, of moet na het vervangen van de dynamo & accu de problem solved zijn?

Dynamo vervangen lijkt me onzin. De spanningsregelaar doet zijn werk niet goed. Die vriend van je is zeker alleen maar moderne auto’s gewend met een in de dynamo geintegreerde spanningsregelaar?

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- 2CV 6
Gepost: 10 september 2007 01:28 PM
  [ # 13 ]
mpostma schreef:
easternnl schreef:

Dynamo vervangen lijkt me onzin. De spanningsregelaar doet zijn werk niet goed. Die vriend van je is zeker alleen maar moderne auto’s gewend met een in de dynamo geintegreerde spanningsregelaar?

Dat kan goed.
Ik zit nu aan de spaklerweg, dus ga straks ff bij garage ruimzicht een spanningsregelaar halen (hier om de hoek)

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 10 september 2007 11:52 PM
  [ # 14 ]

En ook ik zeg: spanningsregelaar vervangen. Als je accu droog gekookt is, kan je misschien nog water (gedestilleerd/gedemineraliseerd) bijvullen. Maar ik ben geen accu kenner, dus wellicht kan iemand met meer kennis op dit gebied hier ook iets over zeggen.

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- 2CV 6
Gepost: 11 september 2007 10:27 PM
  [ # 15 ]
Lelijke Eend schreef:

En ook ik zeg: spanningsregelaar vervangen. Als je accu droog gekookt is, kan je misschien nog water (gedestilleerd/gedemineraliseerd) bijvullen. Maar ik ben geen accu kenner, dus wellicht kan iemand met meer kennis op dit gebied hier ook iets over zeggen.

Ik heb net de nieuwe spanningsregelaar ingebouwd. Nu komt op de accu polen 16,5 volt bij een draaiende motor. Maar dat lijkt me nog niet helemaal oke ...
De oude geeft 18,5 volt. Ik heb met de multimeter op de accupolen gemeten (zaterdag was met zo’n test apparaat van een garage). Nog suggesties, of ook de nieuwe dynamo inbouwen?

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook