Ik ga morgen kijken bij een GSA 1300 club uit 1980, vorig jaar geimporteerd uit frankrijk met weinig km’s.
Ik ben niet bekend met GS-en, wel met de moderne citro’s. Waar moet ik speciaal op letten?
Bollen zijn nieuw, uitlaat en distributie.
Re: Citroën GSA 1300 Club
PSA schreef:Ik ga morgen kijken bij een GSA 1300 club uit 1980, vorig jaar geimporteerd uit frankrijk met weinig km’s.
Ik ben niet bekend met GS-en, wel met de moderne citro’s. Waar moet ik speciaal op letten?
Bollen zijn nieuw, uitlaat en distributie.
Roest: bodem,subframes,leidingen,holle ruimten, keienvanger, deuren (eigenlijk overal).
Olielekkage motor: aangezien de motoren vooral oud zijn willen de keerringen en vitron ringen van de olieretourbuizen vaak lekken. Motor “droogleggen” is best een tijdsintensieve klus.
Bijgeluiden motor: wees verdacht op tikgeluiden van de kleppentrein. Kan zijn dat de kleppen gesteld moeten worden, maar er staat me ook een verhaal bij van snelslijtende nokkenassen/tuimelaars bij 1300 ECO motoren.
Een GS(A) kenner meenemen is verstandig.
Auto heeft pas 9000 km gereden, dus verwacht motorisch niet veel problemen.
Roest is dus een serieus probleem… Is het erger dan bij een DS?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PSA schreef:Auto heeft pas 9000 km gereden, dus verwacht motorisch niet veel problemen.
Roest is dus een serieus probleem… Is het erger dan bij een DS?
Dat zegt niets, er zijn GSa’s waar bij 10.000 km een set nokkenassen nieuw in moest. Roest is inderdaad een probleem. Een GSa roest nóg sneller en erger dan een DS….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
mmmm, het betreft onderstaande auto:
Ik weet dat ik voor dit geld ook geen topauto kan krijgen. Ik zoek een leuke oldtimer om goedkoop en hp-geveerd elke dag mijn stukje woon-werk verkeer te rijden als ik niet fiets. (zo’n 10 km per dag).
Dus rijden is de prio en ga er zelf nog wel aan werken als ik zin heb.
Wat is jullie reactie op het 1e gezicht? Hij staat nu bij de DS specialist in mariahout en de auto komt van Beaucars (inmiddels met hippe engelse naam). APK was geen probleem.
PSA schreef:Auto heeft pas 9000 km gereden, dus verwacht motorisch niet veel problemen.
Roest is dus een serieus probleem… Is het erger dan bij een DS?
Olielekkage door lekkende ringen is niet zozeer een gevolg van veel kilometers (al zijn veel temperatuurcycli natuurlijk niet bevorderlijk) maar ook een kwestie van ouderdom. Natuurlijk zou je bij zo’n lage km-stand weinig mechanische slijtage te hoeven verwachten.
Sja, ik ken de DS weer niet zo goed dus dat kan ik niet zo goed beoordelen.
9000 km is trouwens echt bijna niks! Weet je zeker dat ie niet al een keer het klokje rond is gegaan?
mpostma schreef:
9000 km is trouwens echt bijna niks! Weet je zeker dat ie niet al een keer het klokje rond is gegaan?
Nee dat weet ik niet zeker, maar daar ben ik zo achter als ik de auto en de motor zie. Dit is wat de verkoper mij vertelde en wat in de advertentie staat. Hij zou met 8000 km naar NL gekomen zijn.
De auto heeft daar altijd onder een doek gestaan, die vochtig is geworden, dus er zit wel een plekje boven de deur en op de linker voorbalk zat ‘wat’, dus eens kijken hoe ernstig het is.
PSA schreef:mpostma schreef:
9000 km is trouwens echt bijna niks! Weet je zeker dat ie niet al een keer het klokje rond is gegaan?
Nee dat weet ik niet zeker, maar daar ben ik zo achter als ik de auto en de motor zie. Dit is wat de verkoper mij vertelde en wat in de advertentie staat. Hij zou met 8000 km naar NL gekomen zijn.
De auto heeft daar altijd onder een doek gestaan, die vochtig is geworden, dus er zit wel een plekje boven de deur en op de linker voorbalk zat ‘wat’, dus eens kijken hoe ernstig het is.
En ook nog een bosschenaar zie ik! Sja, een GS(A) geheel zonder roest bestaat niet, of hij is net gerestaureerd. Je moet er dus ook niet al te dramatisch over doen en inschatten hoeveel het kost om het te laten fixen of kijken of je de roest kan stabiliseren. Een gedegen anti-roest behandeling is wel aan te raden als je van plan bent er regelmatig mee te gaan rijden.
mpostma schreef:En ook nog een bosschenaar zie ik!
Haha, maar geen ‘echte’, stiekem overgelopen uit Breda.
mpostma schreef:Sja, een GS(A) geheel zonder roest bestaat niet, of hij is net gerestaureerd. Je moet er dus ook niet al te dramatisch over doen en inschatten hoeveel het kost om het te laten fixen of kijken of je de roest kan stabiliseren. Een gedegen anti-roest behandeling is wel aan te raden als je van plan bent er regelmatig mee te gaan rijden.
Waar kan ik op rekenen qua kosten? Wellicht kan ik nog wat regelen met de aankoop dat zij de auto een anti-roest behandeling geven.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bedenk wel dat een GS niet echt heel erg geschikt is om veelvuldig enkel kleine stukjes van 9 Km te maken. Het zwaar overgekoelde blokje zal nooit op bedrijfstemeratuur komen.
Kijk vooral ook even onderaan de zijwanden van de kofferbak. Doordat hier mooie bekleding op zit, ziet het er altijd keurig uit. Maar ga hier eens stevig met je hand overheen, voel je onregelmatigheden dan kun je er vanuit gaan dat hierachter gaten zitten.
Haal de achterwielen er ook even af om dit van de andere kant te bekijken. Al is dit voor deze prijs natuurlijk te overzien.
Verder heeft de GS/A uiteraard ook het probleem met vastzittende achterremmen.
Maar nogmaals, roest is je grootste vijand. Kijk als de gelegenheid zich voordoet ook vooral onder de vloerbekleding. De dubbele bodem wordt sneller opgegeten dan je lief is.
Onder de achterbank aan de onderkant van de wagen zit een naad waar twee stukken bodemplaat gepuntpast zijn, ook deze is erg kwetsbaar.
Verder zijn er al veel zaken hierboven beschreven.
Check trouwens ook de banden op uitdrogingsverschijnselen. Met dit kilometrage is de kans groot dat de originele banden er nog om zitten. Ga hier niet mee doorrijden! De kans is graat dat er heel snel dikke scheuren ontstaan als ze weer in beweging zijn.
Succes!
PSA schreef:mpostma schreef:En ook nog een bosschenaar zie ik!
Haha, maar geen ‘echte’, stiekem overgelopen uit Breda.
Ach ja, ik ben ook “import”. Verder heeft patje nog goeie beschrijvingen gegeven van roest. Ik ben zelf bezig met het rijdend krijgen van een GS break en ook hier zit nare plaatroest aan. TOch is het nog relatief onschuldig. Als de motor en bak er weer inzitten is in elk geval de aandrijflijn weer netjes.
Als hij lekker rijdt en er aardig uitziet vind ik het al prima eigenlijk. De C5 gaat zaterdag weg en ik moet ander vervoer hebben. Voorkeur ging uit naar een mooie CX, maar die zijn te duur in aanschaf en in onderhoud. Dus de GSA is een mooie tussenvorm. Over een jaar zie ik wel weer verder. Wie weet valt hij dan wel uit elkaar of ga ik hem toch netjes maken…
Ik zie er overigens heel weinig van, eigenlijk nooit zeg maar…
Nou ben er geweest vandaag. Bodem is hard, motor loopt goed, maar het plaatwerk is zeer slecht. Moet geheel overgespoten worden… Dus heb m niet gekocht.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Jammer. Maar goed…dat zei ik gisteren al tegen je op MSN dat ie overgespoten moet worden.
Maar goed..wie dat er voor over heeft, kan er nog een hele mooie GSA aan overhouden.
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als je dan toch bent wezen kijken: ‘t plaatwerk zeer slecht? Met andere woorden: begint ‘t ding aan alle kanten te roesten? Of is alleen de lak aangetast en lelijk? Want dan is het toch nog een best aardige auto. (Waarom oh waarom heb ik alleen maar plaats voor 1 DS?)