Ik heb een xantia 2.0 hdi. Mijn probleem is dat somtijds als ik de motor wilt starten, als de sleutel in de 2° stand staat(als de singnaallampjes branden) begint op eens alles lampjes zachtjes te flikkeren en de snelheids meter en de toerenteller wijzer begint hevig van rechts naar links te slaan en ik hoor een konstand klikkend geluid komend uit mijn dashbord. terwijl ook de radio volledig uitvalt. Als ik de sleutel terug draai en opnieuw probeer is alles terug normaal en kan ik de motor normaal starten, maar ik moet wel de code terug ingeven van de autoradio,
Heeft dat nog iemand aan de hand gehad en hoe of wat gedaan om dat op te lossen…
In de garage vinden zijn geen fout….Als hij het moet doen doet ie het niet in de garage , maar een paar dagen later is weeral het zelfde liedje, de wijzer slaan wild van links en rechts en de lampjes flikkeren als een flipperkast
Wie kan mij raad geven
Probeer eens voor de grap de computer te resetten. Even een nachtje de plus van de accu.
misschien dat het er totaal niks mee te maken heeft maar kwaad kan het niet.
C4 Cactus 1.2
Dit klinkt alsof je boordspanning op dat mometn veel te laag is, dan krijg je dus het effect dat alle lampjes raar gaan doen en de tellers. Verklaart ook waarom je de radiocode weer moet invoer.
Mogelijk dat je accu aan vervanging toe is of je hebt een probleem in een grote massa of plusaansluting.
Ik heb ondertussen de batterij vandaag vervangen door een zwadere type, mijn vorige batterij was 54 ah, nu zit er ééntje van 71 ah, ik ga nu wat afwachten of hij het nog gaat doen,.....
Ik had ook een vermoeden dat de werkspanning te laag was,voor het opstarten van de motor.
Electrische storingen
Mijn probleem is opgelost, hij heeft het niet méér gedaan sinds ik een nieuwe zwadere batterij geplaatst heb, ik dank iedereen die mij de nodige informatie gegeven heeft,
hartelijk dank
Goed om te horen !
Case Closed
C4 Cactus 1.2
ondanks dat je probleem is opgelost, krijg ik een rare kriebel in mn onderbuik, dat het euvel er nog zit…
je hoofdrelais zijn ingebrand, en schakelen daardoor slecht..
is ff puzzelen, maar aan de hand van het instructie boekje zou je ze moeten kunnen vinden.
ik zou die relais vervangen iig, kost je de kop niet, en je probleem is betrouwbaar opgelost..
die zwaardere accu is denk ik een tijdelijke oplossing..
mvgr wupke
Electrische storingen
Wupke,
bedankt voor de informatie, ik ga dit verder onderzoeken en de hoofdrelais nader bekijken en nodig vervangen…
Greetz