eigenlijk al sinds ik mn auto heb heeft ie zo nu en dan een rare klacht, deze ontstaat vooral na flink gasgeven (hoge toeren).
Als ik mn gas los heb (in welke versnelling dan ook) en vervolgens gas geef reageert de auto later, met een schok. heel irritant, verder loopt ie dan stationair ook veel hogere toeren circa 1500.
Verder wil ie heel af en toe is een beetje stoten als ik bv in zn 5 op de snelweg acceleren, dan voel je ineens een klap en daarna gaat ie weer.
Nu sinds gister brand mijn motormanagment lampje constant.
Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen??
Overigens heeft ie ook hele periodes waar ik nergens last van heb en dan komt bovenstaande plots weer terug. dat was deze week dus.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Is al vaker langsgekomen; ook mijn 14 Deauville heeft het sporadisch.
Als het motormanagement-lampje brandt, kan de dealer een storing uitlezen. In mijn geval konden ze dat vrij ad hoc doen toen ik er mee binnen kwam rijden. Het bleek een storing in de gaskleppotentiometer (3x woordwaarde) te zijn. Omdat het probleem bij mij slechts sporadisch optreedt, heb ik het voorlopig zo gelaten; volgens de werkplaatschef van mijn dealer kon het de motor geen schade berokkenen. Op het moment dat het een structureel probleem wordt, laat ik het wel maken.
Even bij de dealer langs voor een juiste diagnose dus.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
ok nuttige info, waar vind ik het verdelerkapje? en kleppen meten/ stellen lijkt me een specialisten werkje he?
De stappenmotor is vervangen niet zo lang geleden, maar dat haalde niet zo veel uit, dat was toen omdat ie stationair hoog liep, dat is nu wel wat minder denk ik maar komt dus ook nog voor.
Ik dacht zelf aan een lek in het luchtsysteem??
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Zo’n 1.6i heeft geen verdelerkap volgens mij…
Maar inderdaad, als het lampje brandt, kun je ‘m uitlezen. Da’s alvast een goed begin.
Uitlezen is het beste natuurlijk maar je klachten lezend zal dit zeer hoogst waarschijnlijk toch de stappenmotor zijn. Dit is een veelvoorkomend probleem. Schoonmaken wil vaak al helpen. En dan ook de zitting waar hij inzit. Een verdelerkap zal je tevergeefs zoeken, die zit er niet op.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Bij de 16 monopoint komt de gaskleppositiesensor niet erg vaak voor dat deze kapot gaan. Wel de MAPsensor of de grijze sensor in het inlaatspruitstuk gaan stuk.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Re: hokken en stoten va n het bixje
Michielio schreef:eigenlijk al sinds ik mn auto heb heeft ie zo nu en dan een rare klacht, deze ontstaat vooral na flink gasgeven (hoge toeren).
Als ik mn gas los heb (in welke versnelling dan ook) en vervolgens gas geef reageert de auto later, met een schok. heel irritant, verder loopt ie dan stationair ook veel hogere toeren circa 1500.
Verder wil ie heel af en toe is een beetje stoten als ik bv in zn 5 op de snelweg acceleren, dan voel je ineens een klap en daarna gaat ie weer.
Nu sinds gister brand mijn motormanagment lampje constant.
Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen??
Overigens heeft ie ook hele periodes waar ik nergens last van heb en dan komt bovenstaande plots weer terug. dat was deze week dus.
En wonder boven wonder na en heel weekend stil te hebben gestaan liep ze net weer als een zonnetje :s geen lampje, niet stotteren, niks.
Miss dat dit ander licht op de zaak werpt? want het komt terug dat weet ik zeker miss iets dat niet goed contact maakt?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
een bx repareert zichzelf wel vaker en ze gaan kapot als je ze weg wil doen
Controleer eens de relais die je computer en benzinepomp voeden. Als die haperen (soms wel en soms niet werken) dan krijg je dit ook. Meet de spoel eens door (ongeveer 80 Ohm moet je dan zien) van die relais en luister of je ze wel echt elke keer dat je er stuurspanning op zet een heldere klik geven.
FransT
FransTBX schreef:Controleer eens de relais die je computer en benzinepomp voeden. Als die haperen (soms wel en soms niet werken) dan krijg je dit ook. Meet de spoel eens door (ongeveer 80 Ohm moet je dan zien) van die relais en luister of je ze wel echt elke keer dat je er stuurspanning op zet een heldere klik geven.
FransT
Waar vind ik die relais?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Vanavond even alle stekkertjes ingespoten met WD40, resultaat; nog steeds hokken en stoten
Iemand die mij kan vertellen wat ik nu het best kan doen, denk dat boegies en boegiekabels vervangen het volgende is wat ik wil doen, lijkt me ook niet zo moeilijk..?
Overigens ik wil graag nog veel leren over BX techniek, dus als er iemand in is voor een technische meeting (bij mij in de buurt) om dit probleempje aan te pakken dan wil ik dat graag
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
heb je al een knipperend MM lampje langs zien komen na het resetten?
en is een 1.6 net zo uit te lezen als mijn gti?
zoja, kan je een keer langs komen in baarn.
ik ben nog niet zo handig hoor, maar een snoertje om uit te lezen heb ik al wel gemaakt.
Er is hier al vanalles geroepen, maar heb je voor de gein al eens gekeken hoe je luchtfilter eruit ziet? Ik had dezelfde klachten met een BX 16 monopoint injectie. Als je motor door een (gedeeltelijk) verstopt luchtfilter geen lucht kan krijgen, gaat ie ook soms stotteren. Daardoor komt een luchttoevoertekort in de motor, wat het branden van het motormanagementlampje verklaart. Ik heb dit zelf namelijk gehad, dus het is het checken waard.
Checken is eenvoudig. Een luchtfilter kost nieuw geen drol en het is een zeer eenvoudige ingreep.
Succes ermee!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Michielio schreef:Vanavond even alle stekkertjes ingespoten met WD40, resultaat; nog steeds hokken en stoten
Iemand die mij kan vertellen wat ik nu het best kan doen, denk dat boegies en boegiekabels vervangen het volgende is wat ik wil doen, lijkt me ook niet zo moeilijk..?
Overigens ik wil graag nog veel leren over BX techniek, dus als er iemand in is voor een technische meeting (bij mij in de buurt) om dit probleempje aan te pakken dan wil ik dat graag
Ik had hetzelfde toen mijn MAP-sensor bleef kleven.
Geef eens een subtiele tik op de MAP-sensor, en bekijk ook de slang er naartoe goed. Die gaan wel eens lek.
De MAP-sensor is een zwart plastic doosje met een slangetje eraan en een 3 polige stekker, hangt met het slangetje naar beneden aan de rechter motorsteun.
Ich bin ein Breaker
MaartenH schreef:heb je al een knipperend MM lampje langs zien komen na het resetten?
en is een 1.6 net zo uit te lezen als mijn gti?zoja, kan je een keer langs komen in baarn.
ik ben nog niet zo handig hoor, maar een snoertje om uit te lezen heb ik al wel gemaakt.
ik heb hem nog niet zien branden, maar ik vertrouw erop dat ie dat nog wel gaat doen, dan stuur ik je even een PM, want ik maak graag gebruik van je aanbod
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
XBXG schreef:Er is hier al vanalles geroepen, maar heb je voor de gein al eens gekeken hoe je luchtfilter eruit ziet? Ik had dezelfde klachten met een BX 16 monopoint injectie. Als je motor door een (gedeeltelijk) verstopt luchtfilter geen lucht kan krijgen, gaat ie ook soms stotteren. Daardoor komt een luchttoevoertekort in de motor, wat het branden van het motormanagementlampje verklaart. Ik heb dit zelf namelijk gehad, dus het is het checken waard.
Checken is eenvoudig. Een luchtfilter kost nieuw geen drol en het is een zeer eenvoudige ingreep.
Succes ermee!
Ik heb 2 maanden geleden gechecked, toen zag ie er wel redelijk uit, beetje gelig, maar ik zal hm voor de zekerheid vervangen, wie weet…
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)