Mijn eerste auto enkele weekjes geleden gekocht, een BX 14i Deauville (geen idee wat al die namen inhouden) rijdt heerlijk maar een paar onderhoudspuntjes.
Ik heb boven mijn rijmstijlen wat roest zitten, ben gister met een dremel bezig geweest, nu is het bij de passagierskant niet zo heel erg foto:
maar aan de bestuurderskant iets meer foto:
bij de bestuurderskant kan ik dus het verschil tussen de raamstijl en de dakplaat zien. Heb er al een roestomkeerzuur op gesmeerd en ga vanmiddag langs een vriend die bij CarGlass werkt om te kijken of het raam er misschien uitmoet. Echter vond ik dit geweldige forum met heel veel mensen die ook allemaal aan hun BX-je klussen en vroeg mij af of er mensen zijn die mij een advies kunnen geven. In het ergste geval lijkt me dat het raam eruit moet, ik heb namenlijk het idee dat aan de bestuurderskant het water tussen de dakplaat en de raamstijl kan komen (dus roest op plekken die je echt niet wil). Kan ik dit gewoon dichtsmeren met iets of moet toch het compele raam eruit om zeker te zijn dat er geen roest meer zit.
Nu dan de roest bij mijn dakraam foto:
aan de zijkant ziet het er zo uit (na bewerking met dremel):
en aan de achterkant zo (ook na bewerking met dremel):
vooral aan de achterkant baart mij de meeste zorgen, bij het verwijderen van de roestblaasjes had ik direct bijna een gat in het dak, op foto slecht te zien maar er is een miniscuul gaatje te zien (en de roest is dus nog niet compleet weg), durfde niet verder te dremelen. Ga straks de zijkant als tijdelijke oplossing ductapen zodat er geen vocht meer van buiten kan komen. Alleen hoe moet ik dit goed oplossen, waarschijnlijk loopt de roest door onder de lijst van het dakraam. Betekend dit dat het complete dakraam eruit moet, dat er geslepen moet worden en dat er en plaatje tegenaan moet worden gelast. Of is dit een catagorie compleete dakplaatvervangen met een sloopplaat? Ik heb nog geen behandeling toegpast bij het dakraam omdat ik eerst wil weten wat er gedaan moet worden.
Als iemand mij tips zou kunnen geven over wat hieraan gedaan moet worden, graag.
Bij voorbaat dank voor de tijd.
Groet Michel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een behandeling welke budgettair gezien een beetje bij de patient past (naar mijn idee!) is het volgende…
De aangetaste delen goed ontroesten en insmeren met Owatrol. Als dit droog is, nog een laag aanbrengen. Hieroverheen polyesterplamuur smeren, vlakschuren en daarna verven.
Wellicht niet de meest professionele manier, maar zeker een manier die het een paar jaren uit kan houden, mits het goed gedaan is. Daarnaast kan het vij onopvallend gebeuren.
Want om nu een nieuw dak in een Deauville te plaatsen… Nee, daar zou ik niet aan beginnen.
Voor de duidelijkheid, hiermee wil ik je auto niet afkraken, maar je moet naar mijn idee een beetje in de gaten houden wat financieel “verantwoord” is.
Dat polyesterplamuur, zou ik dat bij het voorraam en bij het dakraam moeten gebruiken? en hoe groot zijn de gaten die ik daarmee kan vullen, ben bij het dak begonnen maar dufde niet echt goed verder te gaan omdat er dus gaten ontstonden. gaat dat plamuur er dan niet doorheen lekken/vallen bij het aanbrengen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Je kunt er hele grote gaten mee dichten. Sterker nog, je kunt er plaatwerk van maken!
Om kort te gaan kun je rondom het gat polyester met een kwastje opbrengen, hiermee kun je een matje vastplakken, waarover je nog een laagje met de kwast opbrengt. Is het droog, dan breng je naar behoefte meer aan.
Daarna kun je het vlakschuren en afwerken.
Verwacht niet dat het een reparatie is die het eeuwige leven heeft, maar dat heeft je BX ook niet. En die grote dakplaat lijkt mij geen pretje om te lassen.
Een groter zonnendak monteren is ook nog een optie.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Een groter zonnendak monteren is ook nog een optie.
Mits de roest aan de onderkant niet zover is doorgegaan dat ook dat geen optie is. Want wat je aan de bovenkant v/e zonnedak ziet zegt niet zoveel over de onderkant, waar het vocht aan blijft hangen. Ondingen.
Ich bin ein Breaker
Hallo Michel,
Ik zie dat je problemen hebt met roest ronde de voorruit.
Heb zelf ook hetzelfde probeem gehad. Ik kan je een ding zeggen, wanneer je de roest om de raam ziet dan zit er nog veel meer onder de raam. Had zelf ook maar kleine plekjes die laterna toen de raam eruit was flink van binnen uit weggerot waren. Wanneer je het dus goed wilt den kom je de raam eruit aan te halen en goed roestvrij te maken en dan te lassen. Ik zou geen grote gaten gaan dicht plamuren, dat is maar een tijdelijke oplossing want over een jaartje of 1 a 2 gaat dat weer allemaal scheuren en los zitten en onder de plamuur rot het lekker verder.
Zie mijn forum: Juulkes Bx Gti 8v
Zo heb ik alles aangepakt, hopelijk heb je er wat aan.
Greets, Juliën
Trotse eigenaar van BX GTi 1987
2 x 2CV, opknappers (Staat in de planning voor volgend jaar)
Stalling Gezocht !!!
juulke schreef:Hallo Michel,
Ik zie dat je problemen hebt met roest ronde de voorruit.
Heb zelf ook hetzelfde probeem gehad. Ik kan je een ding zeggen, wanneer je de roest om de raam ziet dan zit er nog veel meer onder de raam. Had zelf ook maar kleine plekjes die laterna toen de raam eruit was flink van binnen uit weggerot waren. Wanneer je het dus goed wilt den kom je de raam eruit aan te halen en goed roestvrij te maken en dan te lassen. Ik zou geen grote gaten gaan dicht plamuren, dat is maar een tijdelijke oplossing want over een jaartje of 1 a 2 gaat dat weer allemaal scheuren en los zitten en onder de plamuur rot het lekker verder.
Zie mijn forum: Juulkes Bx Gti 8v
Zo heb ik alles aangepakt, hopelijk heb je er wat aan.
Greets, Juliën
Da’s wel grondig ja… Als het om een ouwe ragbak gaat is te overwegen de zooi goed af te kitten en verder goed in het vet te houden.
Maar als de roest van een niet-fabrieksdak er aan de bovenkant uitkomt vrees ik dat je niet verder wilt kijken hoe het er onderop uitziet.
Alleen afsmeren met carosseriekit aan de bovenkant (zodat de rest ontzien wordt) en niet teveel illusies hebben zou ik zeggen. Tenzij je een andere dakplaat wilt gaan zetten.
Ich bin ein Breaker
je kan aan de bovenkant er wel iets op smeren maar het roesten gaat net zo hard door dan
beter is het om echt de roest weg te halen en dan te gaan behandelen en eventueel een roestwerend middel er dan op te doen
citroenc2 schreef:je kan aan de bovenkant er wel iets op smeren maar het roesten gaat net zo hard door dan
beter is het om echt de roest weg te halen en dan te gaan behandelen en eventueel een roestwerend middel er dan op te doen
Dat is niet waar; de roest komt van onderaf door water wat via de het dakraam onder de dakplaat komt te hangen. Als je de aanvoer stopt zet je de aanvoer van de roestkatalysator stop. Dat scheelt al heel veel.
Een normale droge dakplaat zal niet zomaar verroesten. Smeer je de niet alleen de bovenkant dicht maar vet je ook de onderkant in (dat is: de katalysator water & de oxidator zuurstof afsluiten) dan stop je het proces.
En verder: als ik de roest zo zie denk ik helemaal niet dat je een keuze hebt om de roest weg te halen; dat zou best wel eens kunnen betekenen dat je een vrij groot stuk uit de dakplaat moet zagen en krijg dat maar eens goed en netjes dicht. Ik heb niet zonder aanleiding mijn buik vol van zonnedaken.
Ich bin ein Breaker
Dank voor al jullie reacties en sorry voor mijn late reactie, druk druk druk zullen we maar zeggen.
Update: heb aan de voorkant bij de raamstijl de zichtbare roest weggeslepen en op nieuw geverfd met hammerite (er zit iig iets op).
Uit jullie reacties begrijp ik dus dat ik mijn dakplaat van onderaf moet gaan bekijken en eventueel invetten en waar mogelijk roestvrij maken.
Alleen één vraagje, hoe krijg ik de binnenhemel er netjes uit? Geen zin dat ding kompleet te slopen en op de sloop een nieuwe te moeten halen? Heeft iemand een schematje of zo?
Michel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar wil wel opmerken dat hamarite echt geen goed middel is. Ik heb meerdere malen gezien dat het roest onder de hamerite vrolijk door knabbelt.
Persoonlijk zou ik gaan voor Owatrol (2 of 3 lagen) en dan een laag lak in de kleur van de wagen.
Ik heb onlangs het gevolg van owatrolgebruik gepost in een ander topic, hier nogmaals de foto’s van mijn praktijktest over 1,5 jaar.
Het deel met Owatrol;
Het deel zonder Owatrol;
Je kunt duidelijk zien dat het deel zonder Owatrol vrolijk verder is gaan roesten. Op het andere deel is het vrijwel gelijk gebleven.
De delen waren vergelijkbaar roestig en de foto’s heb ik pas gemaakt. Oh ja, een nieuwe kap ligt inmiddels klaar.
michelpas schreef:Dank voor al jullie reacties en sorry voor mijn late reactie, druk druk druk zullen we maar zeggen.
Update: heb aan de voorkant bij de raamstijl de zichtbare roest weggeslepen en op nieuw geverfd met hammerite (er zit iig iets op).Uit jullie reacties begrijp ik dus dat ik mijn dakplaat van onderaf moet gaan bekijken en eventueel invetten en waar mogelijk roestvrij maken.
Alleen één vraagje, hoe krijg ik de binnenhemel er netjes uit? Geen zin dat ding kompleet te slopen en op de sloop een nieuwe te moeten halen? Heeft iemand een schematje of zo?Michel
Gekker nog: je kunt er denk ik zelfs beter niets opsmeren (en dan alleen wat vet) dan hammerite.
Die hemel loshalen is rottig omdat ie bij berlines geplakt is. Maar omdat je niet de hele hemel los hoeft te halen én omdat ze bij het plaatsen v/h zonnedak het dak losgemaakt zullen hebben, kun je vooraan beginnen en de handgrepen, zonnekleppen loshalen en dan kijken of je ver genoeg komt.
Ich bin ein Breaker
zijn type 2/3 hemels geplakt??
wist ik nie, type1 is zo los te frutselen
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:zijn type 2/3 hemels geplakt??
wist ik nie, type1 is zo los te frutselen
Ja, echt waar. De chic-sloopmeeting bij McDean heeft dat andermaal aangetoond.
Ich bin ein Breaker
dan laat ik dat hemeltje van de kleppert maar zitten (alsof ik daar morgen aan ging trekken)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar