Hoi,
Bij mijn BX Digit, is een wiellager versleten.
Is het een beetje te doen om dat zelf te vervangen?
Of is het meer een klusje voor de garage? Wat kost dat gemiddeld?
Ik hoor het wel.
Verder doet mijn claxon het niet, dus die zal ik ook nog even moeten checken.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Re: Nieuw voorwiellager?
www.citrofiel.tk schreef:Hoi,
Bij mijn BX Digit, is een wiellager versleten.
Is het een beetje te doen om dat zelf te vervangen?
Of is het meer een klusje voor de garage? Wat kost dat gemiddeld?
Ik hoor het wel.
Verder doet mijn claxon het niet, dus die zal ik ook nog even moeten checken.Hans
Even zoeken, hier is pas een (deel van een) draad over geweest. Wiellager kost je een tientje of 4 maar je hebt wel een pers nodig om het eruit en erin te laten persen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Is wel goed te doen, je kan ook een ander wiellagerhuis steken, daar zit een wiellager in en fusee. Kun je 2e hands kopen. Een wiellager zit namelijk geperst en dit is zonder pers niet zelf te doen vandaar.
Opzich is het goed zelf te doen. Maar als de fusee gaat mee draaien of de stuurkogel dan zit het al tegen. En je hebt een grote dop 36 nodig voor de aandrijfasmoer.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
michel-16v schreef:Is wel goed te doen, je kan ook een ander wiellagerhuis steken, daar zit een wiellager in en fusee. Kun je 2e hands kopen. Een wiellager zit namelijk geperst en dit is zonder pers niet zelf te doen vandaar.
Opzich is het goed zelf te doen. Maar als de fusee gaat mee draaien of de stuurkogel dan zit het al tegen. En je hebt een grote dop 36 nodig voor de aandrijfasmoer.
Dan een tip: als de fusee meedraait een krik onder de draagarm zetten. Dan klem je de het conische deel van de kogel vast en kan je de moer losdraaien.
Eveneens ben ik tevens ook.
Hallo Citrofiel,
Met een beetje technisch inzicht is het goed te doen. Ik zelf heb het regelmatig gedaan. Nuttig is het hebben van een grote bankschroef (te gebruiken als pers), segerringtang (voor het verwijderen van de inwendige segerring die het lager borgt in het fusee) en een rond stuk staal of liever nog brons. Dit laatste dient een diameter te hebben die net kleiner is dan de inwendige diameter van de fusee en groter dan de kleinste diameter van de buitenste ring van het lager. Met dit rondijzer kun je het lager met een moker uit de fusee meppen. De ring van het lager die blijft zitten op je naaf is te verwijderen met een scherpe koudbeitel.
Lager inpersen kan met behulp van hetzelfde rondijzer en een stevige bankschroef. Van tevoren alles goed schoonmaken en smeren met kruipolie.
Voor dit alles is het natuurlijk noodzakelijk om de fusee uit te bouwen.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
tja, zoals je zegt het lager eruit te halen, ok.
Maar erin is nog een makkelijkere manier voor
Koop een lager, en leg deze 2 dagen van te voren in de vriezer
Haal de fusee los en verwarm deze met een gasbrander. gewoon goed warm maken, en niet roodgloeiend !!! En natuurlijk zo geleidelijk mogelijk allemaal.
Haal dan het lager uit de vriezer, en plaatst het in de fusee, schuift er zo in zonder gehamer of gepers !!! Borgring terug plaatsen, koppie koffie, thee of pilsie drinken, fuse laten afkoelen even en weer monteren
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:tja, zoals je zegt het lager eruit te halen, ok.
Maar erin is nog een makkelijkere manier voorKoop een lager, en leg deze 2 dagen van te voren in de vriezer
Haal de fusee los en verwarm deze met een gasbrander. gewoon goed warm maken, en niet roodgloeiend !!! En natuurlijk zo geleidelijk mogelijk allemaal.Haal dan het lager uit de vriezer, en plaatst het in de fusee, schuift er zo in zonder gehamer of gepers !!! Borgring terug plaatsen, koppie koffie, thee of pilsie drinken, fuse laten afkoelen even en weer monteren
Die is leuk bedacht! Maar werkt het ook echt?
Lijkt me wel behoorlijk uitkijken met de fuseekogel trouwens, want dat is niet alleen maar ijzer. Maargoed, onder normaal gebruik kunnen fusees ook aardig warm worden.
Ich bin ein Breaker
Hoe ziet zo’n pers eruit dan?
Of is dat gewoon een poelietrekker ofzo?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Ik heb het lager er gewoon bij een automaterialenzaak (bogamat den bosch) in laten persen. Was voor hun echt een eitje en zo vernaggel je ook niet je nieuwe lager.
Ik had de losse naaf natuurlijk al wel in gedemonteerde toestand meegenomen en de seegerring losgemaakt zodat het demonteren alleen beperkt bleef tot handelingen waar je een pers voor nodig hebt.
Je mag wel een beste bankschroef hebben om daarmee het lager erin te kunnen persen.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Hans, je kan dit als je het laat persen, bij van der peijl in goes laten doen. In terneuzen doen ze lagers persen, dus in goes ook denk ik.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
zover ik begrepen heb gaat hans een ritje naar kalmthout maken dus dat gaat helemaal goed komen
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
karel schreef:vortex schreef:tja, zoals je zegt het lager eruit te halen, ok.
Maar erin is nog een makkelijkere manier voorKoop een lager, en leg deze 2 dagen van te voren in de vriezer
Haal de fusee los en verwarm deze met een gasbrander. gewoon goed warm maken, en niet roodgloeiend !!! En natuurlijk zo geleidelijk mogelijk allemaal.Haal dan het lager uit de vriezer, en plaatst het in de fusee, schuift er zo in zonder gehamer of gepers !!! Borgring terug plaatsen, koppie koffie, thee of pilsie drinken, fuse laten afkoelen even en weer monteren
Die is leuk bedacht! Maar werkt het ook echt?
Lijkt me wel behoorlijk uitkijken met de fuseekogel trouwens, want dat is niet alleen maar ijzer. Maargoed, onder normaal gebruik kunnen fusees ook aardig warm worden.
ja, dat werkt echt.
garagestmarien schreef:karel schreef:vortex schreef:tja, zoals je zegt het lager eruit te halen, ok.
Maar erin is nog een makkelijkere manier voorKoop een lager, en leg deze 2 dagen van te voren in de vriezer
Haal de fusee los en verwarm deze met een gasbrander. gewoon goed warm maken, en niet roodgloeiend !!! En natuurlijk zo geleidelijk mogelijk allemaal.Haal dan het lager uit de vriezer, en plaatst het in de fusee, schuift er zo in zonder gehamer of gepers !!! Borgring terug plaatsen, koppie koffie, thee of pilsie drinken, fuse laten afkoelen even en weer monteren
Die is leuk bedacht! Maar werkt het ook echt?
Lijkt me wel behoorlijk uitkijken met de fuseekogel trouwens, want dat is niet alleen maar ijzer. Maargoed, onder normaal gebruik kunnen fusees ook aardig warm worden.
ja, dat werkt echt.
Dan vind ik het een geniaal idee!
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 13-03-2007
- 2CV Van Clee
- 2CV AZ 1968
- 2CV Teilhol Tangara
...het werkt prima op deze manier, laatst ook gedaan met de achterremmen/de achterwielagers van de ZX van mijn vader. Alleen hebben we gewoon de oven gebruikt, dan ben je zeker van een geleidelijke verwarming.. (en een kwade moeder/echtgenote)
Van Clee Mungo 1991
Teilhol Tangara 1988
AZ 1968
AZ 1955
Het moet niet gekker worden, ik ben kok, dus dan lukt zelfs mij het nu misschien, want bakken en vriezen zijn enkele routines van me
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.