had laatst een auto nodig voor een klus in Slowakije
ik koop dan het liefst een betrouwbare diesel en dus werd het een BX
de draagarmen stonden er niet helemaal lekker meer onder maar ik dacht
mwoah… ‘t is maar 4500 km en zo zwaar beladen zijn we nou ook weer niet.
heenreis ging voorspoedig; heerlijke hydrauliek; 1 op 20 en lekker skeur’n zonder al te gek te doen.
in Slowakije nog van oost naar zuid om iemand op te halen.
toen merkte ik in een U-turn dat het met één ADAL wel minder werd…
diegene die ik op moest halen bleken drie mensen te zijn die qua gewicht met z’n vijfen waren en bij de eerste bocht wist ik meteen dat het mis was…
toch nog 50 km gereden maar bij elke bocht werd het erger.
na 50 km een keurig doormidden gereten achterband (vanwege de slijtage tegen de carrosserie);
exit BX
ik heb nog gedacht aan reparatie maar ja; die andere ADAL was ook niet al te best meer, hij lekte brandstof bij de pomp, olie bij de verstuivers, het moest héél nodig uitgelijnd worden en alle banden waren mwoah
gelukkig is er nog zoiets als de ANWB vervangende auto in het buitenland, die overigens helaas alleen SLOPEL’S heeft zodat ik thuis meteen naar de fysio mag
wel jammer van die BX; was een TRD met een smetteloos in- en exterieur en een motortje wat net 290.000 had gelopen met een retegoede acceleratie en verbruik. de motor zal wel een tweede leven krijgen en de rest zal wel KKKRRRAAAKKKK
mijn lesje was; koop nooit een citroen met slecht ADALs als ik niet weet waar ik beland etc.
gelukkig is het niet mijn eigen auto (bel. vrije 305 GRD Break) want die komt november pas de schuur uit op haar 25 jarige jubileum
grts vanuit Slowakije, Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
euh… stoer verhaal hoor, weer een bx diesel met relatief weinig km’s op de sloop.
Wat is de toegevoegde waarde van dit topic? Geen hulpverzoek, geen melding van bruikbare onderdelen, die liggen 1500 km verderop. En dat je geen verre reis moet maken met een auto waarvan je weet dat er achterstallig onderhoud in zit weten we ook. What’s the point?
er is geen point.
dit forum is voor serieuze verhalen, ervaringen en what so ever.
dit is er zoeen.
als je er niets mee kan, laat het dan naast je liggen, zou ik zeggen
grts, Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Zonde zeg. Met regulier onderhoud had je nog heel wat prettige kilometers kunnen maken. Zo zie je ook maar weer dat een versleten adal heel snel kan leiden tot echte problemen.
een TRD nog wel…...
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Zonde zeg. Met regulier onderhoud had je nog heel wat prettige kilometers kunnen maken. Zo zie je ook maar weer dat een versleten adal heel snel kan leiden tot echte problemen.
een TRD nog wel…...
Patrick
TS “had” wellicht de zaak gewoon kunnen laten fixen bij een garage in Slovenie (ook daar rijden BXen en Xantia’s rond dus de techniek is wel bekend: anders zijn ze inventief genoeg om het uit te vinden). Had ie er nog een keurig wagentje aan gehad zo te horen.
Hopelijk kunnen de Slovenen hem nog nuttig gebruiken.
Wel vervelend voor de volgende BX eigenaar die (wellicht wel goed voorbereid) met pech komt te staan in het buitenland en dan aan de ANWB moet zien uit te leggen dat zijn BX echt geen wegwerphok is.
Wel vervelend voor de volgende BX eigenaar die (wellicht wel goed voorbereid) met pech komt te staan in het buitenland en dan aan de ANWB moet zien uit te leggen dat zijn BX echt geen wegwerphok is.
Precies… en juist voor dit soort gevallen staat er in de anwb-regels iets van “als de repatriëringskosten hoger zijn dan de dagwaarde van de auto, wordt de auto ter plaatse vernietigd”. Ik heb daar eens naar gevraagd, en toen bleek dat dat wel meevalt, als je een beetje kunt laten zien dat ‘t niet zomaar een wegwerphok is.
De regel is speciaal bedoeld voor mensen zoals de TS, die met een gaar barrel ver weg gaan en het toch niet kan schelen of ie mee terug komt.
Kortom: behoorlijk kansloze actie, en niet direct iets wat je op een forum van bx-liefhebbers moet neerzetten…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zo zie je maar dat je je op de slijtage van adals en de gevolgen daarvan toch behoorlijk kunt verkijken! Had je de BX gekocht omdat het een diesel was?
Op zich kan ik mij er wel iets bij voorstellen, 4500km wil je niet op benzine doen.
mpostma schreef:hogervp schreef:Zonde zeg. Met regulier onderhoud had je nog heel wat prettige kilometers kunnen maken. Zo zie je ook maar weer dat een versleten adal heel snel kan leiden tot echte problemen.
een TRD nog wel…...
Patrick
TS “had” wellicht de zaak gewoon kunnen laten fixen bij een garage in Slovenie (ook daar rijden BXen en Xantia’s rond dus de techniek is wel bekend: anders zijn ze inventief genoeg om het uit te vinden). Had ie er nog een keurig wagentje aan gehad zo te horen.
Hopelijk kunnen de Slovenen hem nog nuttig gebruiken.
Wel vervelend voor de volgende BX eigenaar die (wellicht wel goed voorbereid) met pech komt te staan in het buitenland en dan aan de ANWB moet zien uit te leggen dat zijn BX echt geen wegwerphok is.
mmm, ken TS en zijn/haar verhaal niet.
was 4 jaar geleden in Slovenië en heb daar ook weinig BX-en gezien.
hier in Slowakije heb ik er in totaal nog 2 anderen gezien.
de auto was ook echt wel te repareren maar dat had nooit geloond.
2 ADALS, twee banden en uitlijnen? da’s zelfs in Slowakije met een goede deal nog ruim 500-600 euro
en dan heeft ie nog de lekkages, de twee andere versleten banden en een nieuwe distributie die eraan zat te komen….
misschien was dit voor de echte BX fanaat geen bezwaar, die spaart misschien geld nog moeite.
als ik mijn werkplaats mee had genomen had ik wellicht ook een eind kunnen komen.
maar soms is tijd geld en zijn toestanden zoals een kapotte auto ondergeschikt aan de werkdruk etc.
ben het overigens met iedereen eens dat het zonde is van deze auto.
had ‘m graag teruggereden en doorverkocht aan een liefhebber voor een appel en een ei. de koopsom was gebudgeteerd en dus al afgeschreven
maar ja what to do in zo’n geval he; hopelijk wordt er nog iets van af gesloopt o.i.d.
grts, Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
patje74 schreef:Zo zie je maar dat je je op de slijtage van adals en de gevolgen daarvan toch behoorlijk kunt verkijken! Had je de BX gekocht omdat het een diesel was?
Op zich kan ik mij er wel iets bij voorstellen, 4500km wil je niet op benzine doen.
exact, en omdat de bxen heeeeeerlijk rijden
heb er drie gehad, de heerlijkste reisauto voor een klein budget
(mits de ADALS goed zijn ops: ops: )
volgende keer maar wat beter opletten he
en God straft meteen want de huurauto rijdt op benzine
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Harm schreef:Wel vervelend voor de volgende BX eigenaar die (wellicht wel goed voorbereid) met pech komt te staan in het buitenland en dan aan de ANWB moet zien uit te leggen dat zijn BX echt geen wegwerphok is.
Precies… en juist voor dit soort gevallen staat er in de anwb-regels iets van “als de repatriëringskosten hoger zijn dan de dagwaarde van de auto, wordt de auto ter plaatse vernietigd”. Ik heb daar eens naar gevraagd, en toen bleek dat dat wel meevalt, als je een beetje kunt laten zien dat ‘t niet zomaar een wegwerphok is.
De regel is speciaal bedoeld voor mensen zoals de TS, die met een gaar barrel ver weg gaan en het toch niet kan schelen of ie mee terug komt.
Kortom: behoorlijk kansloze actie, en niet direct iets wat je op een forum van bx-liefhebbers moet neerzetten…
goh, die TS maakt een boel reacties los zeg
krijg een onderbuik gevoel dat men zich collectief vergist
wel typisch dat mensen vaak zo snel oordelen zonder naar details te vragen, hoe zou dat toch komen… fftopic
vond dit altijd zo’n prettig forum met verhalen van diverse pluimage
is misschien toch wat anders geworden sinds ik een half jaartje weg ben?
hoe dan ook, ik draag de BX (en elke andere HP citroen) een warm hart toe en ik hoop dat een volgende BX een langere tijd zal blijven.
mijn 305 rijdt lang niet zo lekker (komt wel in de buurt) zoals mijn vorige auto, een CX ambulance.
als ik ooit de centen voor het onderhoud heb dan weet ik het wel
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
@hugo: TS = topicstarter.
Het snijdt de mensen natuurlijk door de ziel: het lot van deze arme BX. En dat nog met “voorbedachte rade”! Dat wekt natuurlijk de toorn van de BX minnende forummers.
Uitlijnen was in dit geval niet nodig trouwens.. aan AdALs valt niks uit te lijnen (alleen aan de vooras, maar daar was niks stuk an). ALs je in NL bij HEGRU je ADALS kan laten doen voor 110 EUR per kant, wat jopie goedkopie bandjes voor pakweg 35 EUR dan was je voor nog geen 300 EUR weer het heertje geweest. Het grootste probleem in Slovenie zal wel de beschikbaarheid zijn van een garage die ermee bekend is en de evt. tijd die je de auto kwijt bent. Als de auto in NL goed genoeg was om aan een hobbyist door te verkopen, was ie dat in Slovenie ook. Maar goed, als het verder nog een redelijk dingetje was (en dat onderken je zelf ook,want je vond het zonde dat je hem moest achterlaten) dan ga ik er vanuit dat de onderdelen nog wel goed terecht komen.
Het is natuurlijk altijd makkelijk om te gokken of je thuis komt als je de ANWB achter de hand hebt. Persoonlijk hou ik daar niet zo van. Ik zou het achterlaten van een auto in het buitenland en met een huurauto terug moeten toch beschouwen als een absolute noodoplossing en niet iets als wat je van te voren incalculeert.
Meja, gedane zaken nemen geen keer. No hard feelings, zo’n drama is het natuurlijk ook weer niet.. Maar verwacht ook niet van me dat ik sta te jubelen bij zo’n verhaal
Ik denk dat de BX-liefhebbers Hugo collectief moeten bedanken dat hij dat hok nog met een laatste serieuze rit heeft verblijd! In het andere geval had die kar nog 3 maanden door de polder geknort en was het ook een enkeltje sloop geworden.
Laten we wel wezen; een normaal denkend mens gaat niet 4 a 5x de dagwaarde van een kar aan reparatie spenderen en de gemiddelde BX-liefhebber hier net zo min. Kortom al dat ge ‘ach en wee’ hier houdt niks om het lijf, want als je echt begaan zou zijn met die kar dan had je Hugo allang het adres van de sloperij gevraagd en dat ding voor een halve meier weer naar NL getrokken. Het is net als met die XM V6 break die ik een tijd geleden kocht voor een forum-slachtfeestje; een hoop ‘doodzonde’s’, ‘super zeldzaam’s’, ‘heiligschendenissen’ en meer van dat geblaat, maar op mijn aanbod dat de liefhebber de kar mocht komen halen voor hetzelfde bedrag wat ik betaald heb kreeg ik 0,geen reactie.
Ben je bezig met een nieuw theaterproject Hugo?
Animal triste post coitum
In dit geval ben ik het met Marten eens dat de auto best op eigen houtje terug had kunnen komen als er van te voren wat tijd en aandacht aan was besteed. De auto in deze staat terug halen uit Slovenie slaat nergens op ook al ben je liefhebber.
De dagwaarde van een bx en andere oudere Citroens (Xm enzo… ) is tegenwoordig zo laag dat een reparatie al snel hierboven komt. Een normaal mens zou zeggen weg met dat ding maar een liefhebber heeft het er graag voor over om zo’n auto te laten repareren en er zo lol van te hebben. Wil je dit niet dan moet je niet in een oude auto gaan rijden en al helemaal niet in 1 waarvan je weet dat er eea aan zit te komen en vervolgens een redelijk verre reis naar het buitenland gaan maken.
Veel mensen vinden dit zonde, waaronder ik omdat het niet nodig was geweest voor zover ik kan lezen. Jammer…
mvbbx schreef:In dit geval ben ik het met Marten eens dat de auto best op eigen houtje terug had kunnen komen als er van te voren wat tijd en aandacht aan was besteed. De auto in deze staat terug halen uit Slovenie slaat nergens op ook al ben je liefhebber.
De dagwaarde van een bx en andere oudere Citroens (Xm enzo… ) is tegenwoordig zo laag dat een reparatie al snel hierboven komt. Een normaal mens zou zeggen weg met dat ding maar een liefhebber heeft het er graag voor over om zo’n auto te laten repareren en er zo lol van te hebben. Wil je dit niet dan moet je niet in een oude auto gaan rijden en al helemaal niet in 1 waarvan je weet dat er eea aan zit te komen en vervolgens een redelijk verre reis naar het buitenland gaan maken.
Veel mensen vinden dit zonde, waaronder ik omdat het niet nodig was geweest voor zover ik kan lezen. Jammer…
Hugo heeft gewoon voor tijdelijk een oude chipszak gekocht om z’n werk uit te kunnen voeren en met die wagen is gebeurd wat er altijd gebeurd met een oude kar die geen kont kost. Waar maak je je druk om? Het is niet alsof er maar 5 exemplaren van gemaakt zijn.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
He Serge, we praten wel over een BX hé!
Heeft er trouwens wel eens iemand bijgehouden hoeveel redbare BX-en er gekanibaliseerd zijn door de “liefhebbers”?