Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Eerser schreef ik over mijn break19tzi, inmiddels ruim 2 ton. Het was belabberd rijden en slecht starten met warme motor. MM gaf indicatie gaskleppositiesensor en koelwatertemperatuursensor, die sensor achter op het blok met signaal naar MM. Die gasklepsensor is niet echt een sensor er zitten volgens mij twee microswitch’s in, de ene geeft aan geen gas, de andere volgas, als beide uit dan is de positie ergens tussen geen en volgas. Ik heb er aan gemeten en hij leek mij niet kapot. Toen bedacht ik dat hij misschien wel eens niet helemaal goed gemonteerd kon zijn. Er zitten twee sleuven in zodat je de positie kan stellen. Ik vermoed dat hij zo zat dat hij nooit nulgas aangaf. Nu heb ik hem zo gezet dat dat wel het geval is.
Verder die tempsensor vervangen door een nieuw (14 euro) en alle problemen opgelost.
Tot deze zomer kokende motor op weg naar vakantie en dat op het laatst elke paar km, tot vlak voor de camping waarheen we op weg waren. We hadden eigenlijk veel geluk dat met 4 keer water bijvullen we in Bougogne aankwamen. Na wat weloverwogen geknutsel gevonden dat de koelventilator niet aanging vanwege gecorodeerd contact als gevolg van koelwater morsen o.i.d. Dat verholpen en een nieuwe binnenwerk van thermostaathuis (thermostaat incl nieuwe afdichtring, 24 euro). Die afdcihtring was bij mij verdroogd en hij lekte daar dus water met als gevolg lucht op die plek wat de doorstromingh van koelwater verhindert.
Op de terugreis geen enkel probleem meer gehad. Sterkert nog, nu pas, na twee jaar in deze auto te rijden, geeft de koelwatertemperatuur een normale waarde aan. Daarvoor kwam hij vaak in het rood, bij rijden onder hele zachtzinnige condities. Het gaat om een 19 tzi, daarmee zou je toch flink moeten kunnen doorrijden, veel verder dan een 150 km/h ben ik niet gekomen vanwege te heet koelwater. Ik zou het nu eens moeten proberen…
De auto lekt nog steeds een beetje water, moeilijk te traceren. Is het enduidig vast te stellen dat de koppakking niet lekt. Of hoe werkt dat met die dingen gaan ze eerst een beetje lekken en dan meer?
Ik moet nl. hoognodig distributieriem vervangen (volgens mij al ruim 80.000 km of nog meer geleden). Dat is nogal een klus en misschien dan tegelijk de koppakking als nodig???
er zijn verschillende methodes waaraan je dat kan herkennen.
KVS in de olie
Olie in de KVS
Witte pluimen uit de uitlaat, en stinken naar KVS
Bubbels in je KVS-resevoir, vooral bij gasgeven.
Compressietest uitvoeren
CO2 test uitvoeren op je KVS
Hier al een hele lijst met mogelijkheden daar achter te komen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap