Al veel te lang hier niet gepost ops:
Ik heb met mijn Xantia eigenlijk van begin af aan problemen gehad met het stationair toerental. (constant naar 2500 toeren, stilvallen en meer van dat soort ongein) Nieuwe stappenmotor lostte het probleem niet op. Ook had ik steeds vaker problemen met het starten van de motor.
Al met al zat ik dus met mijn handen in het haar: zal ik de auto naar de sloop brengen of moet ik er nóg meer geld aan gaan uitgeven.
Totdat ik afgelopen donderdag met afgeslagen motor bij het stoplicht stond; ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan de praat! ANWB gebeld en dmv van een hulpaccu kon ik weer starten en mijn weg vervolgen.
Bij Garage van Bemmelen in Delft heb ik de auto achtergelaten met de vraag of ze wilde nakijken wat er aan de hand was, het eventueel konden repareren en of ze gelijk konden kijken wat de verdere staat van de auto was.
Krap een uur later werd ik gebeld: de accu was niet goed meer. De verdere staat van de auto was goed te noemen. Accu+accuklemmen laten vervangen (€140,=) en sindsdien rijdt de auto weer als een zonnetje. Geen vreemd toerental meer en niet meer de klap die je kreeg als je tijdens het rijden het gaspedaal losliet.
Ik heb nagevraagd of de problemen verband konden houden met een slechte accu. Dat kan! Als de accu niet genoeg leveren gaat de ECU gek doen met alle problemen van dien aard.
Moraal van het verhaal: Laat ook je accu even doormeten zodra er elektrische en motorische problemen ontstaan.
Gegroet,
een (weer) gelukkige Xantia-rijder
Heerlijk! met de ramen dicht in de zon staan.. AIRCO! http://images.spritmonitor.de/184373_5.png
Hmm klinkt in mijn oren een beetje een vaag verhaal dat het komt door de accu.
C4 Cactus 1.2
plofkop schreef:Voor zover ik weet kan dit geen kwaad, kopervet is naar ik weet ook zuurvrij. ik heb inmiddels andere klemmen gekocht, want ik zag dat bij mij zelfs één klem gescheurd was.
Wat hier boven ergens staat over dat de accu een buffer is, dat is waar, maar er moet niet vergeten worden dat een buffer een heel erg belangrijke taak heeft. De spanning van de dynamo ook echt recht vlakken. Daarnaast bepaald de accu en zijn conditie ook deels de afgifte van de dynamo. Met een slechte accu kun je pieken of dalen krijgen die de diverse computers en systemen zelf moeten recht trekken, en daar hebben ze soms een beetje moeite mee.
Volgende week maar eens een dagje in en om mijn auto hangen om onder andere de klemmen te doen.
Zo vaag is het dus helemaal niet..
Heerlijk! met de ramen dicht in de zon staan.. AIRCO! http://images.spritmonitor.de/184373_5.png
Mooi zo dat het opgelost is, komt blijkbaar vaker met electronisch geregelde motoren.