karel schreef:garagestmarien schreef:Ik houd helemaal niet van die stickers. Toen ik nog in de UK reed had ik er dan ook zo’n transparante opgeplakt met in witte letters NL. Op zo’n witte auto toch het mooiste, aldus mijn bescheiden mening.
Op mijn rode berline zat een donkergele reflecterende NL-sticker van heel bescheiden formaat. Dat had ook wel wat, in het pre-gaik tijdperk.
Ojee, we gaan weer off-topic geloof ik, maar die sticker vond ik ook mooi staan op die bewuste BX 14, toen ik ‘m zelf had.
@Patje74, bij de liggende 150-motor moet de gehele motor eruit, om de versnellingsbak te vervangen?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zo te zien absoluut niet. Ik ben gisteren nog een blokje om het motorblok wezen kinkelen.
Daarbij komt dat de versnellingsbak onder het blok zit, enkel het tandwielenhuis hoeft er af. (© Emiel)
@quote@@Patje74, bij de liggende 150-motor moet de gehele motor eruit, om de versnellingsbak te vervangen?
jah blokje moet eruit.
kijk maar.>
mvgr wupke
Ik heb nog nooit een koppeling vervangen van een 150 a/b/c motor, het lijkt me dat inderdaad een gedeelte van de overbrenging gedemonteerd moet worden, het lijkt me een interessante klus en ik hou mijzelf en Patje aanbevolen voor ervaring-tips aangezien wij allebij dezelfde operatie moeten gaan uitvoeren aan onze lieve BX1400-tjes!
Emiel
ik heb er al verscheidene gedaan gehad.
zewel motoruitbouw als koppeling is niet zo wild als het lijkt.
de koppeling verving ik de allereerste X in 5 uurtjes, en dat bleek achteraf exact de citroen tijd te zijn.
om de koppeling te wisselen hoeft de motor er niet uit, wel moet de baksteun los aan de koppelingszijde, dus een goede motorsteun is een uitkomst.
het ovale deksel wat lijkt op een uitgetrokken nul, mag dicht blijven…!!
echter wil je de priseas keering vervangen, dan moet hij wel open.
verder is het dan het Bellhouse (koppelingshuis) los schroeven van de motor.
links boven de aandrijfas GOED KIJKEN er zit daar nog 1 bout verstopt ! die zie je nie zomaar dus oppassen
wel eerst motorolie GOED aftappen…
dan kun je het huis eruit halen, en dan zie je de koppeling zitten ,en het beruchte busje op de as uit het belhouse komen.
dat busje doorslijpen, en openbreken met een tapse beitel.
de nieuwe in de BBQ donderen en na 1 uur in de kolen heet te zijn geworden erop slaan.
dan voorzichtig afkoelen, met af en toe een scheutje water.
NOOIT ONDERDOMPELEN..dan word hij te hard, en dan breken de tanden vanzelf af.
de priseasbus MET INGEBAKKEN keering vervangen.
de pakking tussen motor en belhousing vervangen.
en dan de nieuwe koppeling plaatsen, volgens de geeikte methode.
ding in omgekeerde volgorde dichtschroeven, en klaar is ie..
het voordeel van deze motor/bak is, dat je de aandrijfassen lekker mag laten zitten.
het busje en de geleidebus + keering
de onderste foto ,het punt waar de bout verstopt zit, het blinkende ding is de schakelmechaniek..
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@Wup
Bedankt voor de plaatjes + uitleg!
patje74 schreef:@Wup
Bedankt voor de plaatjes + uitleg!
graag gedaan Patje, en als je buzzy bent en je hebt vragen ff bellen .
Emiel heeft mn nummer..
mvgr wupke
karel schreef:XBXG schreef:Ojee, we gaan weer off-topic geloof ik, maar die sticker vond ik ook mooi staan op die bewuste BX 14, toen ik ‘m zelf had.
Mooi rood hè, niet eens zó vaal. Alleen dat dak, dat was bijna door de lak heen…
Maar dat is weer een ander draadje…
Hé, die auto ligt voor 70% in het clubmagazijn, ha ha
Test
Dat lijkt me niet…. ( klik ) sorry fftopic
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het heeft even mogen duren, maar ze is dan nu toch echt aan de beurt. Vandaag heb ik de bak, of eigenlijk het koppelingshuis van het blok af gepruts. Waarbij Emiel mij van hulp en gezelligheid voorzag.
Wat een werkruimte, zo’n 150 blokje;
Na een tijdje prutsen, hadden we dan toch eindelijk de laatste bout gevonden, en kon hij er af;
Tadaaa!
LUK! Daar werden ze toch niet origineel van voorzien? Zou dat kunnen betekenen dat de oude dame in ruim 90.000Km twee maal een koppeling heeft versleten?
De oorzaak van alle ellende;
Nog even gepoetst;
En morgen onderdelen regelen. Wordt vervolgd!
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
goed werk aan deze mooie bx!
succes verder
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Mijn oma heeft in haar Civic in 120.000 km drie keer de koppeling moeten laten vervangen.
Reed allemaal stadsritjes met de linker voet op de koppeling.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wie is die lelijke vent met baard en overall? hahaha…
Gozer, vergeet vooral die bak-as-bus niet te vernieuwen. Kost 15 euro…
Je weet wel, dat busje wat de as uit het koppelingshuis met de as in de versnellingsbak verbind. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je over niet al te lange tijd weer de boel kan gaan slopen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
patje74 schreef:De oorzaak van alle ellende
Hoe heet dat geval formeel? Priseaskeerring?
Mooi werk in ieder geval.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!