Koplamp:
Ik heb een kapotte koplamp, en dacht hem even te wisselen. Nietsvermoedend keek ik of in nog een reserve had en ja hoor er lag nog een H4. Ik was even verbaast toen ik het lampje eruit had gehaald. Dat is dus geen H4. Had ik ook wel kunnen bedenken…. ik druif. ops:
Vraag 1.: hoe heet zo’n lamp / lichtbron? Ik zeg nu maar gewoon “zo’n dikke bol” (klinkt zo dom). Vraag 2. Verstandig om 1 op 1 te vervangen of zijn er inmiddels ook (betere) alternatieven. Je weet het niet…
Groot groter licht:
Ik snap het niet maar de auto kent dus 2 groot licht standen. Als je de handle van het licht (aan het stuur) indrukt dan verandert het groot licht.
Per saldo hebben we dan, gerekend vanaf licht uit, licht aan (stadslicht), licht aan (dimlicht), handle naar achter geeft groot licht, handle ingedrukt geeft nog groter licht. Ik heb het idee dat tussen de 1e en 2e draaistand geen verschil zit. Hoe zit dat bij jullie?
Binnenverlichting:
Bij mij werkt dat niet. Ik ben zelf behoorlijk elektro (installateur ) dus dat scheelt. Maar een paar tips zijn volgens mij niet weg. De autoelektro zit toch anders in elkaar. E.e.a. werkt trouwens helemaal niet, ook niet met de knop ingedrukt op dashboard.
Moet de verlichting (koplampen) van de auto aan zijn om de binnenverlichting te laten branden? En zo nee, het contact?
Als ik de sleutels er uit heb, en ik druk die knop dan in, moet het toch gaan branden? Kortom, hoe moet het eigenlijk werken?
En dan ... ik heb op het lichtbronnetje een plus staan, aan beide kanten dus lampje is oke. Betekent dat dat de min geschakeld wordt?
Ik heb het deurschakelaartje eruit gehad maar die ziet er verder goed uit. Wel heel primitief.
Misschien is er ergens een schema voorhanden??
Re: Verlichting DS (koplampen en interieur)
Aerdvark schreef:Vraag 1.: hoe heet zo’n lamp / lichtbron? Ik zeg nu maar gewoon “zo’n dikke bol” (klinkt zo dom). Vraag 2. Verstandig om 1 op 1 te vervangen of zijn er inmiddels ook (betere) alternatieven. Je weet het niet…
Die “bol” noemt een bilux lamp…...
Alternatief is een bilux fitting in H 4 uitvoering….
Greetz
Picasso was niet alleen een schilder…......
volgens mij zit er in mijn type DS20 pallas 1972 een H1 lamp t.b.v. dimlicht, de lichtopbrengst is niet bijster veel. dit ligt denk ik aan de reflector maar zijn er sterkere lampen hiervoor. er zit nu 55 watt in.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De Ds heeft gehad: Duplo lampen voor dimlicht/grootlicht en een duplo voor verstralers waarvan alleen de grootlicht spiraal was aangesloten De zogenaamde bolletjes). 40/45Watt.
Later werd er een H4 lamp gebruikt 55/60W in het dimlicht/grootlicht en een H1 in de verstraler.
Al dan niet geelkleurig.
Je binnenverlichting zit geschakeld naar aarde. Dan kan door een deur open te doen ( links of rechts, maakt niet uit) of door de schakelaar in het dashboard. Het stadslicht hoeft niet aan te staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het elektrisch schema vind je op http://www.id20.de/ onder de de rubriek “downloads”
Totaal aantal Berichten: 11736
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je binnenverlichting loopt tevens over de zekering met de groene aansluiting onder de kap. Tenzij je een verkeerd aangesloten lumenition ontsteking hebt, merk je er normaal niet veel van als die springt omdat daar vnl. accesoires p zitten. Check die ook maar, bij mij springt die om de haverklap (ik heb een vol pak reserves bij me ) wat wel met enigszins, eh, creatieve bedrading in het dash te maken zal hebben…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Gisteren ben ik naar de garage geweest: na een vriendelijk gesprek over koetjes en kalfjes (lees xm-etjes en snoekjes) vroeg ik om een nieuw lichtbronnetje. De man zegt “moek even kijken wat er in zit” en zegt me de kap te openen. Na dat te hebben gedaan is ie aan het prutsen en haalt het lampje er uit. Een ander lampje gepakt, de looplamp er bij en de lichtbron er netjes in gezet. Niks doen hé ... Met een universeelmeter heb ik ter plaatse het probleem opgezocht; een zekering, snel gevonden. De man in kwestie heeft mij daarbij geholpen, een nieuwe zekering erin en toen werkte het wel. Daarna heeft hij de olie gecontroleerd, een liter olie bijgevuld en dat was dat. Alles is weer in orde nu. Al met al ben ik zeker 1 uur 15 minuten geweest. Er waren op dat moment geen andere klanten in de garage.
Ik liep naar de kassa om af te rekenen en vroeg om te pinnen.
Was denken jullie dat dat grapje me heeft gekost? Dus lampje + zekering + liter Quartz3000 + “arbeid” ?
€ 10,00… Ben ik nou gek of is dit voor niks? Ik heb me vriendelijk bedankt voor de service en weet waar ik de volgende keer terecht kan.
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ach, gewoon schappelijk. Goede lui…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Groot licht buitenkant? twee typen toegeapst. Lees dit topic nog eens door.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik loop nu naar de auto toe, daar ligt het doosje nog in.
Als je in de auto zit, met je neus richting de voorruit (haha ik herrinner me nog een topic warin een hele discussie ontstond over wat nou links en rechts is in de auto, he, want het ligt er maar aan of je in de auto zit, en dan met je geicht naar voren / achteren, of als je voor de auto staat met je rug er naar toe hihi lachen man)... oh ja, dus in de auto, neus richting voorruit, dan de koplamp links, de buitenste. Die had ik ook kapot.
Denk erom: zekering kan ook ! Die zit onde de kap, tegen schutbord (of hoe heet dat stuk staal Bogard77 ?) in mijn geval onbeschermd, de linkse. (Ligt er aan hoe je kijkt maar gewoon de linkse )
Lampje is van mij niet geel, kon alleen wit zijn, de binnenste lampen kunnen wel geel. Maar goed ik slenter nu even naar buiten. Kan ik meteen even een frisse neus halen (ben wat griepperig, oftewel “sloerig in de rakker”, en “mooi slodderig in orde”, of “zo slech as’n beer”. “Plodderig”, ook wel genoemd.)
Gewijzigd: lampje is;
Philips R2 12V 45/40W P45t-41 art. 12620
Niks H1 of zo…
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aerdvark schreef:Gewijzigd: lampje is;
Philips R2 12V 45/40W P45t-41 art. 12620
Niks H1 of zo…
Dit noem je een duplo of ‘bolletje’ en die zijn er zeker wel in geel!
De latere H4 zijn er met gele kapjes erop en de H1 tjes hebben als ze geel licht geven altijd een kapje IN de lampunit die er NIET uit kan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Groot groter licht:
Ik snap het niet maar de auto kent dus 2 groot licht standen. Als je de handle van het licht (aan het stuur) indrukt dan verandert het groot licht.
Per saldo hebben we dan, gerekend vanaf licht uit, licht aan (stadslicht), licht aan (dimlicht), handle naar achter geeft groot licht, handle ingedrukt geeft nog groter licht. Ik heb het idee dat tussen de 1e en 2e draaistand geen verschil zit. Hoe zit dat bij jullie?
Het verschil tussen de 1e en 2e stand is dat je in de 1e tussen stadslicht en dimlicht schakeld en in de 2e tussen grootlicht en dimlicht. En als je grootlicht op hebt staan kun je dan ook weer kiezen uit twee versies. Iemand bij Citroen leek dat ooit heel handig, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Beter gezegd: in de grootlicht stand kun je ook je binnenste (draaiende) verstralers aan of uit zetten.
en in ene doetie het niet meer, die klein grootlicht stand… Zal wel een mankementje zitten in de handle. Loshalen !
Wel gaaf hoor, al helemaal de meedraaiende koplemkes. Het nieman.
Wat een gave plaatjes zeg, emoticons dan:
haha lachen man !
(Update draadje d.d. 27-09-2007, ikke weer ...)
Binnenverlichting; linker en rechter lampje op de deurstijlen eruitgehaald en doorgemeten. Deze zijn beiden ok. Let wel ik plaats ze niet terug.
Als ik nu meet, heb ik aan beide zijden van de auto spanning (12V) op één poot van de lichtbron-houder. Duidelijk verhaal: de plus loopt zoals op schema te zien is rechtstreeks naar de lampen. De andere kant van de lichtbron-houder gaat dus over een schakelaar naar massa. (Parallel schakeling van 2 deurschakelaars en een schakelaar op het dashboard).
Duidelijk verhaal nog. Maar toch werkt het niet. Aangezien ik dus een plus heb moet het een massa zijn die onderweg “kwijt is”.
De deurschakelaars zitten in het blik en ik neem aan dat zij daarom de benodigde massa verzorgen. Deur open = contact naar massa. Deur dicht drukt een palletje weg en weg is massa. Als ik nou de schakelaar op het dashboard meet, dan heb ik massa aan een kant. Dat betekent dat ie er wel is. Druk ik de schakelaar in dan wordt de massa inderdaad geschakeld. ZOu moeten werken dus. Helaas ...
VOlgens mij is het probleem dat de geschakelde massa vanaf de interieurschakelaar of deurschakelaars niet aankomt bij de massadraad van de interieur verlichting. Op schema staat in die lijn ook een stekkertje getekend. Die kan ik nergens vinden.
Wat nu dan? Iemand enig idee? Of ben ik niet meer te volgen?
ps.: now moj mien ni-jen avvatar ziehn !!
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik heb een lastige vraag. Als ik het grootlicht van mijn ID aan zet brandt het licht: links en rechts. Als ik van het linker relais een stekker losmaak dan gaat het linkergrootlicht uit (zoals het hoort). Maar als ik een stekker van het rechter relais lostrek blijft het rechtergrootlicht branden. Het rechterrelais tikt wel bij aan/uitzetten.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn