toniclight schreef:Niet mee eens. Door de bredere band vermindert de druk per cm2, omdat deze druk, die gelijk blijft, en bepaald wordt door het gewicht + de neerwaartse druk tijdens het rijden, verdeeld wordt over een groter contactoppervlak => minder druk per cm2.
Dat is dus echt niet zo.
Maar dit wordt een oeverloze discussie zo.
Dat de grootte van het contactvlak niet veranderd is gewoon een natuurkundige wet afgeleid van het principe dat in een stationnaire situatie de druk binnen de band gelijk is aan de tegendruk die daarop van buiten uitgeoefend wordt. De band is daarbij een elastisch medium.
Enfin, het staat iedereen vrij natuuurlijk om dit in twijfel te trekkenJeroen
PS. Dit heb ik niet van mezelf natuurlijk. Op een ander forum heeft iemand dit eens helemaal uit de doeken gedaan.
De band is niet een elastisch medium, het is geen elastiek om het simpel te zeggen. Een band is maar een heel klein beetje elastisch, de rest is staaldraad. Dat is maar een heel klein beetje elastisch.
Bij bredere banden verandert de druk dus wel degelijk, al is het niet recht evenredig met de toename van de breedte van de band.
Dus om zo ff te zeggen dat het geen nut heeft is natuurlijk onzin. Waarom rijden de WRC-mannen anders met van die fietswielen op de sneeuw? Omdat ze er langzamer van gaan rijden?
Daarnaast heb je met een lagere bandenspanning een groter contactoppervlak, al is daar ook weer een maximum. Bij hogere bandenspanning heb je een kleiner contactoppervlak.