Hallo,
Ik heb hier al wat topics overgezien maar deze gingen niet echt diep in de materie voor een anti-roest behandeling voor de doe-het-zelfer!
Ik heb al wat rond gestruind en geinformeerd hierover en heb hierbij al wat links gevonden.
Wat is beter RX-5 of Dinitrol, naar mijn weten is RX-5 een stuk beter iemand misschien ook hierover input ?
Erkende Anti-Roest bedrijven:
Van Egmond in Alphen a/d Rijn (RX-5), behandeling 1200 Euro
http://www.janvanegmond.nl/
http://www.janvanegmond.nl/html/artikel/kampioen.htm
Citro-Toon in Borculo (RX-5), behandeling +/- 850 Euro
http://www.citro-classique.nl/
Gosliga Dinitrol Anti-roest Center in Leeuwaren (Dinitrol), behandeling 750 Euro
http://www.gosliga.com/
Hier wat links van de RX-5 producten:
http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Caprotech_produkten.htm
http://www.caprotech.nl/RX5.htm
Andere Tyctileer producten:
—-
Amber Tyctyl
http://www.edzo.nl/amber.htm
—-
Owatrol en RLS
http://home.wxs.nl/~mmgdeleeuw/owatrol.html
—-
Howto van forum member:
Frank Selen howto Citroen DS:
website :
—-
Gepost door Egbert:
website :
Alvast bedankt, voor de reacties.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Steek je licht ook eens op bij Gosliga! die heeft mijn DS behandelt destijds
Blooper1963 schreef:Steek je licht ook eens op bij Gosliga! die heeft mijn DS behandelt destijds
Net gebeld! 750 Euro anders dan de vorige twee gebruiken hun Dinitrol !, ik zet hem bij mijn start topic.
Ik wil eigenlijk de auto zelf behandelen ik vermoed dat ik dan qua materiaal 300 euro kwijt ben en dat scheelt !
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Ik heb hier een heel voorzichtig begin gemaakt. Het eigenlijke werk (inspuiten holle ruimten) moet ik nog beschrijven. Dat is nog een hele klus, dus zal wel even duren…
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
en hoe ‘kuis’ je de holle deurruimten op??
als je je deuren wil opknappen…
zandstralen is af te raden hierbij??
i life my live one DS at a time…
joskefox schreef:en hoe ‘kuis’ je de holle deurruimten op??
als je je deuren wil opknappen…
zandstralen is af te raden hierbij??
Daar wil ik via dit forum achterkomen !, ik heb nl. werkelijk geen idee hoe dit moet, en zou via dit forum ervaring van anderen willen gebruiken voor mijnzelf en andere forum lezers !, dus roept uw maar
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
ook zit ik met een paar vragen…:) sommige raden aan bij een carrosier of zo te gaan ...maar die zien me soms liever komen dan gaan
ik ben aan men plaatwerk bezig en ga alles zelf opschuren…
na het afschuren tot op het metaal het beste epoxy verf?? of wordt er best geplamuurd op bloot metaal??
en ivm het chassis, de kleinere beschermplaatsjes en de binnenkant….
de dorpels en bodembinnenkant heb ik afgeschuurd en geverfd met gewone antiroest verf (voorlopig)
is hierbij ook epoxyverf mss beter?? ik las bij die rx5 en rx 10 dat daarop niet alle soorten verf zouden hechten….ik denk dan aan de antisteenslag die toch op je bodemplaat moet komen
sommige mensen zeggen mij na het afschuren daar direct antisteenslag op te zetten (op de delen waar dit vereist is)
we wille allen onze dame zo goed mogelijk opknappen en beschermen
dat verdient ze toch!!
groeten
i life my live one DS at a time…
Re: HowTo/ervaring - Anti-roest behandeling / tectyleren DS
lupolo schreef:
Maar nu was ik opzoek naar een howto voor een Citroen of bruikbare tips om het zelf te doen en zo een aardige centje over te houden.
Voor de howto:
http://www.candokaraoke.com/rust.html
Gebruik Owatrol ipv de daar gebruikte olie.
Schoonmaken: haal voorzichtig de bekleding van de longerons af. Door de grote ovale gaten die daar in zitten kan je prima een stofziuger slang zonder mondstuk steken om los vuil weg te zuigen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Re: HowTo/ervaring - Anti-roest behandeling / tectyleren DS
Egbert schreef:lupolo schreef:
Maar nu was ik opzoek naar een howto voor een Citroen of bruikbare tips om het zelf te doen en zo een aardige centje over te houden.
Voor de howto:
http://www.candokaraoke.com/rust.htmlGebruik Owatrol ipv de daar gebruikte olie.
Schoonmaken: haal voorzichtig de bekleding van de longerons af. Door de grote ovale gaten die daar in zitten kan je prima een stofziuger slang zonder mondstuk steken om los vuil weg te zuigen.
wat is het voordeel van Owatrol i.p.v. RX-* en/of Dinitrol?
even een vertaling van de site
http://www.windowslivetranslator.com/BV.aspx?MKT=nl&lp=en_nl&a=http://www.candokaraoke.com/rust.html
bedankt voor de link!
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Re: HowTo/ervaring - Anti-roest behandeling / tectyleren DS
lupolo schreef:even een vertaling van de site
http://www.windowslivetranslator.com/BV.aspx?MKT=nl&lp=en_nl&a=http://www.candokaraoke.com/rust.html
Dat is een leuke site!!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
De dag dat mijn DS,opnieuw behandelt moet worden, ga ik haar zo goed mogelijk kaal maken en strippen en kuisen!!Het beste is eerst het ruwste met schuurschijven en daarna,met een fijne staalborstel op een boormaschiene,en tot op bloot ijzer. Daarna(indien niet te duur!!) breng ik het geraamte weg naar een galvanissatie bedrijf bij ons in de Buurt.
@struik:dit bedrijf bevind zich in Ninove aan de industriezone van de SUNCO!!
Ik heb daar ooit al stukken laten verzinken voor mijn vader vroeger. En heb gezien dat ze daar een reuze galvaniseerkuip hebben,waar een DS gemakkelijk in past!!! juist de prijs even vragen,vroeger werkten ze daar ‘s zaterdags ook!!
van waar ben jij blooper?? ik veronderstel de buurt van ninove??
ik geraardsbergen…
i life my live one DS at a time…























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
joskefox schreef:van waar ben jij blooper?? ik veronderstel de buurt van ninove??
ik geraardsbergen…
Kijk even onder mijn avatar.
hehe…daarnet stand liedekerke er niet bij…men explorer faalt wel meer
dit terzijde…
ik zie maar zelden een ds in mijn buurt rijden…:) altijd leuk om weten dat er in de omstreken nog fanaten zijn
en rijd je jouw ds dagelijks??
een jongere of oudere ds rijder? als 24 jarige zie ik ook mar zelden ‘jonge’ mensen met een ds rijden
zonde!!
i life my live one DS at a time…























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ik rijd enkel als’t goe weer is met de DS,dus niet dagelijks! Maar allesinds heeft ze voor haar eerste jaar ,welke ze in mijn bezit is,toch al 7000 km gereden.
Verder ben ik een veertiger met passie voor citroëns!
Re: HowTo/ervaring - Anti-roest behandeling / tectyleren DS
lupolo schreef:
wat is het voordeel van Owatrol i.p.v. RX-* en/of Dinitrol?
De theorie:
Owatrol en RX is vergelijkbaar: beiden op basis van lijnolie. Dit zuigt in het roest tot aan het staal en fixeert daarmee het roest. Dinitrol gaat over het roest heen en sluit alleen af. Dan kan de roestvorming veel makkelijker door gaan.
Praktijk:
Ik heb mijn DS 4 jr terug goed behandeld met Owatrol, ze had toen al kleine lakblaasjes. De blaasjes heb ik meteen klein boortje geopend en er Owatrol in gedruppeld en daarna met een druppel verf gesloten. Verder alle holle delen goed ingespoten volgens het schema. De auto heeft al die tijd buiten gestaan en de blassjes zijn niet verder gegaan en er zijn ook geen blaasjes bij gekomen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper