1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Subframe ‘90-er BX tzd TURBO vervangen, hoeveel werk?
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310

Gepost: 18 september 2007 06:53 PM

Allen,

m’n lieve nieuwe bx-je op de brug laten checken, en helaas blijkt ‘t subframe erg slecht. (gaatjes in gerot)
Ik heb m’n oude tzd nog staan (met hard subframe), hoeveel werk is het om ‘t subframe over te bouwen? m.a.w. hoeveel tijd ben ik kwijt en wat moet ik zoal doen?

Ik hoop met jullie uitleg in te kunnen schatten of het te doen is…..

groeten,
Daan
.

p.s. verder enkel een lekke retourleiding; bewijst maar weer dat je voor een paar honderd euro een fijne auto kunt rijden/kopen!

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 september 2007 07:28 PM
  [ # 1 ]

als je je oude TZD hier neer zet halen we samen dat subframe er wel onder uit. rest van de TZD mag je hier wel laten staan Laughing

ps you got mail Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 18 september 2007 07:37 PM
  [ # 2 ]
McDean schreef:

als je je oude TZD hier neer zet halen we samen dat subframe er wel onder uit. rest van de TZD mag je hier wel laten staan Laughing

ps you got mail Laughing

uhm, ‘k heb geen mail, ook geen pb Wink
Ennuh, dit was geen antwoord op m’n vraag HOEVEEL werk dat nou is en wat is allemaal los moet halen…. (om een inschatting te krijgen of ‘t te doen is)

Waar en hoe dat subframe eronderuit gaat komt als 2e ; op zich vind ik je aanbod niet heel slecht… haha

gr,
Daan

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 september 2007 07:46 PM
  [ # 3 ]

oow ik had je via mp een mail gestuurd volgens mij, maja mischien zit er via marktplaats een vertraging in.

Het is wel even werk, alles los halen etc.

maar blok loshalen is me al 2 keer eerder gelukt in een paar uur tijd had ik hem eruit. Alleen zonder motortakel Rolling Eyes

die is dan wel makkelijk.

maja dan moet het subframe nog wel los willen Laughing

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 18 september 2007 07:50 PM
  [ # 4 ]

Subframe wissel is toch weer iets heel anders dan een blokwissel.

Voor het wisselen van het subframe hoeft het blok er echt niet uit.

karel (zoek eens op forumnaam en trs) heeft het recnet geleden nog gedaan.

Het lastige in een subframewissel zit em vooral in alle leidingen die over het subframe lopen. Verder moet je natuurlijk delen van de wielophanging demonteren.

Als je het subframe eronderuit hebt is het een koud kunstje om de octopus mee te vervangen, dus als de status daarvan onbekend is zou ik die zeker vervangen.

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 september 2007 07:55 PM
  [ # 5 ]

ik meende al dat het blok er niet uit hoefte. Maar van de oude demonteren is het wel gemakkelijk   Rolling Eyes (als die auto voor onderdelen wordt gebruikt)

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 18 september 2007 08:57 PM
  [ # 6 ]
DaanDus schreef:
McDean schreef:

ps you got mail Laughing

uhm, ‘k heb geen mail, ook geen pb Wink
Ennuh, dit was geen antwoord op m’n vraag HOEVEEL werk dat nou is en wat is allemaal los moet halen…. (om een inschatting te krijgen of ‘t te doen is)

Waar en hoe dat subframe eronderuit gaat komt als 2e ; op zich vind ik je aanbod niet heel slecht… haha

gr,
Daan

Het kostte ons 12 uur om het subframe ondereen 16trs automatic te zetten.

Grootste handicap was de kleine octopus die onder onze handen verpulverde (daar sta je dan…). De grote octopus was al wel vervangen en bleef wel heel, maar was niet zodanig gemonteerd dat die goed bleef zitten. (Komt wel weer een keertje…)

Wat we gedaan hebben is:
- stuurhuis los
- stabustang los (eerst reactiestangen, daarna stap voor stap de bouten v/d stang zelf)
- hydrau leidingen losschroeven/klikken
- bevestigingspunten v/h subframe lossen
- hoogteregelaar stang stropje losgemaakt
en dan heel voorzichtig laten zakken

Demonteren kost je max. een paar uur (het hoeft niet heel te blijven tenslotte), maar je zit dan wel met een auto die niet meer kan rijden.

Advies is: als je octopussen niet (zeker) vernieuwd zijn koop ze dan en zet die er meteen onder (helaas wel DUHUUUR), want het kost je echt ontzettend veel gepruts en oponthoud als die zooi uit elkaar ploft als je met het subframe bezig bent (of eigenlijk niet maar het wel wilt zijn, zoals mij overkwam). Het had ons zomaar een paar uur gescheeld.

Moedgevend in dezen is dat het in wezen maar 8 schroefjes zijn waar het echt om gaat…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 september 2007 08:58 PM
  [ # 7 ]
McDean schreef:

ik meende al dat het blok er niet uit hoefte. Maar van de oude demonteren is het wel gemakkelijk   Rolling Eyes (als die auto voor onderdelen wordt gebruikt)

Het blok moet er alleen uit bij de 1400 met liggende motor. Die ligt namelijk op het subframe…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 september 2007 09:00 PM
  [ # 8 ]
karel schreef:
McDean schreef:

Het blok moet er alleen uit bij de 1400 met liggende motor. Die ligt namelijk op het subframe…

weer wat geleerd Cool

maar vervangen van de octopussen is zo wel erg makkelijk (makkelijker) dus idd goede tijd om ze eventueel te vervangen. (prefentief onderhoud) Zo word ook de octopus van mijn 1400 vervangen als het blok eruit is Cool

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 18 september 2007 09:04 PM
  [ # 9 ]
McDean schreef:
karel schreef:
McDean schreef:

weer wat geleerd Cool

maar vervangen van de octopussen is zo wel erg makkelijk (makkelijker) dus idd goede tijd om ze eventueel te vervangen. (prefentief onderhoud) Zo word ook de octopus van mijn 1400 vervangen als het blok eruit is Cool

Het vervangen van de zeebeesten bij mijn trashje had helemaal niets preventiefs, en reken maar dat het er bij een nieuwere auto met “een beetje kilometers” niet beter uit ziet. Die van mijn 92er 19TGD (3.5 ton) is ook al jaren gaar; die van mijn 94er rip tgd (bijna 4.5 ton) was ook al in mootjes gestort.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 18 september 2007 09:25 PM
  [ # 10 ]

owkee, stapje verder dus…. ook de kleine octopus….
Nadeel is dat m’n donor-auto dus 380k heeft gelopen ,wat kost dus een NIEUWE octopus? Of kun je ze reviseren?
En wat is het risico van ‘t verwijderen van de kleine octo dan weer? Gebroken leidingen?

gr,
Daan

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 18 september 2007 09:27 PM
  [ # 11 ]
DaanDus schreef:

Nadeel is dat m’n donor-auto dus 380k heeft gelopen ,wat kost dus een NIEUWE octopus? Of kun je ze reviseren?
En wat is het risico van ‘t verwijderen van de kleine octo dan weer? Gebroken leidingen?

gr,
Daan

Octopus reviseren? Het is gewoon een voorgevormde bundel slangen. Daar kun je weinig aan reviseren. Soms als een stukje echt is beschadigd door onheil van buitenaf (niet ouderdom) dan kun je ze wel fixen met een pijpje ertussen, maar als ze dor en gaar zijn door ouderdom zul je zo’n ding in zijn geheel moeten vervangen.

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 18 september 2007 09:30 PM
  [ # 12 ]
mpostma schreef:
DaanDus schreef:

gr,
Daan

Octopus reviseren? Het is gewoon een voorgevormde bundel slangen. Daar kun je weinig aan reviseren. Soms als een stukje echt is beschadigd door onheil van buitenaf (niet ouderdom) dan kun je ze wel fixen met een pijpje ertussen, maar als ze dor en gaar zijn door ouderdom zul je zo’n ding in zijn geheel moeten vervangen.

Met het risico dat je dus eindeloos blijft pielen want bij zo’n subframe wissel wordt er wel de nodige flexibiliteit van de zeebeesten gevraagd.

Zijn ze verdroogd (plm 100% kans bij dit kmtrage, tenzij ze al ververst zijn) dan krijg je geheid problemen bij het demonteren of terugplaatsen.

Maar, wel een dure grap dus. Plm 100 eur voor de kleine, en de grote ging laatst ook al een aardig eind richting de 90 eur begreep ik?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 18 september 2007 10:32 PM
  [ # 13 ]

owkee, ‘k dacht dat er ook metalen hardware mee vervangen moest worden….. Op zich vind ik ‘t niet erg om 200 euro aan de auto uit te geven hoor; was niet duur en is ‘t waard. ‘k zal HEGRU eens bellen wat een subframewissel,kleine en grote octopus,hydraulinquage en daarna verse LHM in totaal kost….I’ll let you all know!

Nog een vraag: achter staat ie iets te hoog, het lijkt op dermate hoog dat ie in z’n hoge RIJSTAND feitelijk in z’n HOOGSTE stand staat….. Hoevaak breekt er iets af bij het opnieuw hoogte afstellen? Hij is nogal roestig aan de onderkant!

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 september 2007 10:51 PM
  [ # 14 ]
DaanDus schreef:

owkee, ‘k dacht dat er ook metalen hardware mee vervangen moest worden….. Op zich vind ik ‘t niet erg om 200 euro aan de auto uit te geven hoor; was niet duur en is ‘t waard. ‘k zal HEGRU eens bellen wat een subframewissel,kleine en grote octopus,hydraulinquage en daarna verse LHM in totaal kost….I’ll let you all know!

Nog een vraag: achter staat ie iets te hoog, het lijkt op dermate hoog dat ie in z’n hoge RIJSTAND feitelijk in z’n HOOGSTE stand staat….. Hoevaak breekt er iets af bij het opnieuw hoogte afstellen? Hij is nogal roestig aan de onderkant!

Uhm… Als je al bang bent dat er iets breekt met het afstellen van de wagenhoogte, vrees je dan niet met grote vrezen als er een subframe verwisseld moet worden? Er moeten wellicht metalen ledingen aan de kant geduwd moeten worden en er moeten ook een hoop bouten los Rolling Eyes Maar om antwoord te geven op je vraag: Volgens mij is de kans dat je hoogteregelaarbedieningsstangetje afbreekt vrij klein; als ´ie zo rot is zou hij tijdens het rijden wel breken.

Trouwens, dat spul om te spoelen heet hydraurincage. ´Rincage´ betekent zoiets als ´spoeling´, dat verduidelijkt de naam weer een beetje Wink

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 19 september 2007 03:20 PM
  [ # 15 ]
knäckor schreef:
DaanDus schreef:

Uhm… Als je al bang bent dat er iets breekt met het afstellen van de wagenhoogte, vrees je dan niet met grote vrezen als er een subframe verwisseld moet worden? Er moeten wellicht metalen ledingen aan de kant geduwd moeten worden en er moeten ook een hoop bouten los Rolling Eyes Maar om antwoord te geven op je vraag: Volgens mij is de kans dat je hoogteregelaarbedieningsstangetje afbreekt vrij klein; als ´ie zo rot is zou hij tijdens het rijden wel breken.

Dat stangetje breekt niet; ik denk dat dat het sterkste staal is wat je vindt onder een BX…

Wel moet je uitkijken met de remleidingen, die moet je subtiel terug door het subframe buigen zonder knakken.
De rest is wel te overzien, zo heel erg veel boutjes zijn het niet eens. Als je ze goed gesorteerd neerlegt scheelt dat ook wel wat btw…

Ik doe nog een poging, uit mijn hoofd:
- motorsteun (vork): 1
- stuurhuis: 2
- subframe: 2 voor + 2 achter
- stabustang: 2x2
- reactiestangen: 2x1
- leidingenbundels: stuk of 4, moer op tapeind of bout in kooimoer
- veiligheidsklep: 1
- hoogteregelaar:2
- strop hoogteregelaar
- fuseekogelbout: 2x1

en uiteraard de 4 x 2 wielbouten. De auto stond op bokken en dat ging prima.

Er was wel een grappige mix van doppen 16 (ook de lange dacht ik) en lange dop 18 nodig trouwens, naast alle andere maten.

Trouwens, dat spul om te spoelen heet hydraurincage. ´Rincage´ betekent zoiets als ´spoeling´, dat verduidelijkt de naam weer een beetje Wink

Rinçage is het, met c-cedille, spr. uit: “rensaazje”.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook