43 van de 67
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
   
XBXG’s BX 14 [deel 2] verkocht!
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 31 juli 2011 11:45 PM
  [ # 631 ]

Met een moker van ongeveer een kilo (of zwaarder) van achteraf met kracht slaan. De schijf gaat er toch af dus daar hoef je niet zuinig op te zijn. Klap geven, wiel een halve slag draaien, klap geven, wiel een halve slag draaien, klap geven enz. net zolang tot de schijf los komt. Gegarandeerd dat dat uiteindelijk lukt. Bij montage de naaf goed schoon borstelen met een staalborstel en deze licht invetten.
Succes

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 03 augustus 2011 12:27 PM
  [ # 632 ]

Ter toevoeging op het schoonborstelen van de naaf: het is zelfs wel raadzaam om het goed af te schuren. Oneffenheden op de naaf als gevolg van roest kan betekenen dat de nieuwe remschijf enigszins gaat slingeren, waardoor je last kan krijgen van trillende remschijven. Dat zou dan niet aan je remschijven liggen, maar aan achtergebleven roest op de naaf. En na het grondig verwijderen van roest ff lekker invetten met wat olie of vet, zoals hierboven ook al is geadviseerd. Hoeft niet dik, als het maar genoeg is om roestvorming te voorkomen.
Enne, leuk om weer ‘s wat van je BX te zien!  Very Happy

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 augustus 2011 08:16 PM
  [ # 633 ]

Vet tussen naaf en remschijf is goed bedoeld, maar mag NOOIT!
Weet je wat er gebeurt als je een noodstop moet maken en je daar wel vet hebt zitten?

Dus: Goed schoonmaken. NOOIT invetten.

Citroen!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 03 augustus 2011 08:20 PM
  [ # 634 ]
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 augustus 2011 08:23 PM
  [ # 635 ]
DriverD schreef:

Weet je wat er gebeurt als je een noodstop moet maken en je daar wel vet hebt zitten?

Vertel…

Ik dacht dat beetje kopervet wel gebruikelijk was.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 03 augustus 2011 08:27 PM
  [ # 636 ]

Dat dach ik aanvankelijk ook, maar ik dach dat ik eerder bij de wielen dat toepaste als je ze monteerde.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 augustus 2011 08:51 PM
  [ # 637 ]

Bouten mag je nooit op afschuiving belasten. Het principe van een boutverbinding berust op: Wrijving (door de bouten aan te halen met een momentsleutel worden ze voorgespannen en klemmen zo 2 vlakken op elkaar).
Als je vet tussen schijf en naaf doet en dan een noodstop moet maken, loop je de kans dat je schijf gaat roteren op de naaf en zo de bouten op afschuiving belast.

Fw = mu x Fn ofwel
Wrijvingskracht = wrijvingscoëfficiënt x normaalkracht.
De normaalkracht komt van je voorgespannen bouten, de wrijvingscoëfficiënt moet voldoende hoog zijn, zodat de wrijvingskracht voldoende hoog wordt.
En wat gebeurt er met de wrijvingscoëfficiënt als je vet gaat gebruiken?

Juist.

Citroen!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 04 augustus 2011 11:45 AM
  [ # 638 ]

Ik snap je verhaal, maar hoe zit dat dan in een nieuwe situatie waarbij er nog geen sprake is van vastgerotte schijven op naven? Dan worden die bouten toch op precies diezelfde manier belast die je net beschrijft? Overigens heb ik het er niet over om er een hele pot vet op te smeren, dat is uiteraard geen goed idee in de buurt van remschijven. Maar het is voor het eerst dat ik dit hoor, ik heb het zelf notabene van een monteur geleerd, diezelfde die me mijn naaf helemaal vlak liet schuren om slingering van de remschijf tegen te gaan.  Shocked

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 04 augustus 2011 10:02 PM
  [ # 639 ]

Ik bedoelde ook niet de hele naaf invetten, maar een heel dun likje aan het opstaande randje.
Hierop roesten de schijven meestal vast. Dat kan toch geen kwaad lijkt mij?????

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 augustus 2011 11:04 PM
  [ # 640 ]

Vet verlaagt de wrijvingscoëfficiënt enorm.
Ook nieuw werd er -mede om die reden- nooit vet gebruikt.
Geen vet gebruiken.

Citroen!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 augustus 2011 11:05 PM
  [ # 641 ]

Een naaf vlakschuren? Prima.
Genoemde monteur kan de gevolgen van het invetten van de naaf waarschijnlijk niet overzien. Hij denkt vooral aan sleutelgemak, neem ik aan.

Citroen!

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 05 augustus 2011 11:47 PM
  [ # 642 ]

Zo, de APK-afspraak staat voor aanstaande dinsdag.

Morgen nog even wat klussen in een doehetzelfgarage: remschijven en remblokken, laatste uitlaatdemper en wat klein spul.

Voor de APK moet dan alleen een stukje van de uitlaat worden gelast, en dan moet de BX weer voor een jaar voort kunnen.

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 06 augustus 2011 12:09 AM
  [ # 643 ]

Succes met klussen en met de apk.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 06 augustus 2011 06:53 PM
  [ # 644 ]

Zo, het klussen is gedaan. Wat is het toch onwijs leuk klussen in zo’n doe-het-zelf-garage.
Je hebt alle ruimte, kan mooi van je oude onderdelen af, en het kost bijna niks.


De beide oude remschijven gingen er nu zeer gemakkelijk af.
Ik had ze zelf gemonteerd op 3 november 2007. De remschijven hebben uiteindelijk 77.456 km op deze BX gezeten.

De nieuwe schijven (links) en de oude.


Binnen no-time was alles gemonteerd.

Kijk het eens glimmen.  cool smirk


Het tweede klusje van de dag was het vervangen van de achterdemper.
Op deze foto zie je de oude demper in vergelijking met de nieuwe demper, die eigenlijk voor een Break was bedoeld.


Na het bevestigen van een nieuw sierstukje was alles binnen een uur geklaard en kon ik met een zeer tevreden gevoel weer de weg op.


Het kostenplaatje:

- nieuwe remschijven: € 106,77
- nieuwe remblokken: € 32,56
- nieuwe uitlaatdemper: € 39,59
- gebruik hefbrug: € 13,50

Aanstaande dinsdag breng ik de BX weg voor de APK, en buiten het kleine gaatje in de uitlaat (vlak achter waar de katalysator ooit heeft gezeten), gok ik op weinig verrassingen.

Dinsdag dus meer nieuws. Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 augustus 2011 07:17 PM
  [ # 645 ]

Hoelang mag je voor die € 13,50 op de brug?

Die roest op de bodem vind ik wel wat minder fraai Sad

Profiel  
 
 
43 van de 67
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook