Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ja, ook een 1.4. Ik heb nog het oude gekantelde blokje, ik weet niet of jij die ook hebt?
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
I’m on TU-power man!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Toen ik ‘m net had, vond ik het jammer dat niet zo’n oud blokkie in lag. Maar nu, ruim 113.000 km verder, ben ik er helemaal blij mee.
Is ook wat handiger om onderdelen voor te vinden. Heb al vaak genoeg wat van een 306 afgehaald op sloperijen, bij gebrek aan BX’en.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ah, oke. Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee. Wel 5 versnellingen dan? Of heb je er maar vier?
Trouwens, de 205 1.4 heeft ook hetzelfde blok toch?
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Klopt het dat de TU blokjes zuiniger zijn dan de oude gekantelde blokjes?
Mooie foto’s trouwens Wouter.
Citroën BX Cannes // 1991
Ach, de Tuutje hebben wat meer vermogen en zijn makkelijker in onderhoud. Zijn ook best wel zuinig en je kunt gewoon de kleppen stellen met een steeksleuteltje, een schroevendraaier en een setje voelermaatjes. da’s toch een stuk makkelijker dan bij een 150-blok.
By the way, idd weer mooie foto’s Wouter!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Kleppen stellen wordt inderdaad een stuk moeilijker bij zo’n 150-blok, en het leuke is dat het bij mij wel een keer moet gebeuren…
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
En ik ben toch blij met mijn 150 blokje, het geluidje is zo leuk en ach joh, zo’n blokje ligt in anderhalf uur naast de auto
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
@Bossinkje: mijn BX heeft 4 versnellingen. Momenteel rijd ik weer even in de leen-BX van de garage (een 87’er 14 TE met 150-blokje en 5 versnellingen), maar ik kijk er al weer naar uit om met mijn eigen BX’je verder te tuffen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Vijfde versnelling heb ik ook niet, maar ik mis hem eigenlijk ook niet echt..
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
De hydraulische leiding bij de regelaar, die tijdens de vakantie ging lekken, is inmiddels vervangen door een gloednieuw exemplaar. Wonder boven wonder was zoiets nog gemakkelijk te bestellen bij bestellen. Het was wel een rib uit m’n lijf, want zo’n stukje leiding kost een whopping 12,55 euro.
De BX is nu weer geheel lekvrij.
Hier zit de nieuwe leiding gemonteerd:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Toen ik vanmiddag op weg ging naar mijn werk, zag ik dit onder de BX liggen… Waar ken ik die groene vloeistof toch van?
Ik kwam er al gauw achter dat deze lekkage niets had te maken met de vorige week vervangen hydraulische leiding tussen HD-pomp en hogedrukregelaar. Dit was echt een lekkage van de retour van de regelaar, die er eind 2011 nieuw op was gezet. Aangezien ik toch echt naar mijn werk moest, heb ik maar besloten om toch door te rijden. Vlak voordat ik bij mijn werk aankwam, rook ik de doordringende geur van LHM dat op de uitlaat terecht kwam. Eenmaal op mijn werk aangekomen was het allemaal flink aan het roken…
Misschien was het niet al te slim om naar mijn werk te rijden, maar ik heb het er toch op gewaagd en ik heb het gered.
Na mijn werk zag ik dit onder de BX:
Dit is dus de retourslang die duidelijk tegen het uitlaatspruitstuk zit:
Inmiddels was de Wegenwacht al onderweg en de slang is doormidden geknipt en vakkundig reperareerd.
De reparatie zit veel beter dan de oorspronkelijke retourslang, die dus nog steeds aangesloten zit op de hogedrukregelaar van een verkeerd type. Het wordt dus tijd om die hogedrukregelaar te vervangen, zodat de retourslang onderlangs kan lopen (zoals het hoort op een TU-blok), i.p.v. dat de retourslang langs het uitlaatspruitstuk langs loopt.
Ook gaf de wegenwachter aan dat de stekker van de oliedrukmeter niet goed zat, maar als ik de auto nu op contact zet, brandt enkel het acculampje en verder geen enkel waarschuwingslampje…
Kortom, we gaan weer vrolijk verder met de BX…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik denk dat ze de techniek van de BX inmiddels hebben opgenomen in de opleiding van de Wegenwacht. Grote kans dat ze allemaal een keer in hun leven in aanraking komen met dat vehikel van jou.
Ik heb het de wegenwachter gevraagd, en hij antwoordde dat in de opleiding inderdaad het hydraulisch veersysteem van Citroën zit. Niet alleen van de BX dus.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX