Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OEPS….
Ik laat altijd deze zien:
SM in belgie bij Walter..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
capt kok schreef:Ik had begrepen dat de holle kleppen natrium gevuld zijn. Ik had het beeld dat het natrium, als het vrij zo komen, ook het nodige vernietigende werk zou verrichten, maar dat zie ik niet echt. Had ik een verkeerd beeld?
Het natrium zelf is maar een beetje en verspreid, in de hele drab niet meer waarneembaar. Hoop vet, tamelijk verse schade. Nog geen corrosie.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Natrium is bij kamertemperatuur een vast metaal dat zeer snel met de zuurstof uit de lucht reageert tot natriumoxide en met water tot natriumhydroxide en waterstof. Natriumoxide is corrosief…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De originele kleppen zijn hol, en de ruimte binnen is gevuld met natrium. Vast tot ongeveer 98 graden, daarna vloeistof, en bij rond de 880 graden gasvormig. Als het vloeibaar wordt omdat de klep heet wordt dan werkt het als shaker en transporteert de warmte van de klepkop naar de steel voor een betere warmteafvoer. Daarom werden en worden ze gebruikt.
In de holle ruimte van de klep zit alleen natrium, dat werd gedaan bij het productieproces.
De ervaring heeft geleerd dat de natrium gevulde kleppen gevoelig zijn voor put-corrosie op het stukje steel dat het dichtste bij de kop zit. De ervaring leert ook dat SM’s die lang stilstaan meer last hebben van dit fenomeen als SM’s die veel gebruikt worden.
Blijkbaar gebeurt er iets met het metaal ( van buitenaf) dat er voor zorgt dat er relatief grote putten in de klepsteel komen, zogenaamde put-corrosie, die klepsteel is daar overigens minder dan 2 mm dik is. Als zo’n klep dan een goede tik krijgt dan breekt de kop af, met grote schade tot gevolg. Zo’n klep land natuurlijk wel relatief zacht op de zitting door het nokprofiel, maar bij hogere toerentallen komt daar toch wel wat kracht bij kijken. Als je kettingen versleten/uitgerekt zijn, of de primaire spanner kapot is, dan komen je kleppen “harder” op de zitting, d.w.z. heb je meer kans dat ze breken.
Ik heb wel eens kleppen met ernstige corrosie in een bankschroef gezet en dan kun je met een klein hamertje de kop eraf tikken, het verhaal gaat dat WimvanderLaan dat wel eens gedaan heeft door de kop even tegen een stuk metaal aan te tikken, dat geeft aan dat er niet veel kracht voor nodig is als de corrosie ernstig is. Anderzijds: Als de klep goed is krijg je er geen deukje in, ook niet als je er met een moker op slaat….
Laatst nog een stel kleppen gezien uit een SM met minder dan 100.000 km die al 30 jaar had stilgestaan, en die zagen er nog prima uit, maar zijn toch preventief vervangen. De vraag is immers welk risico wil je lopen.
Je kunt ze nog “nieuw” krijgen, die gevulde kleppen, en als je veel rijdt dat gaat dat best goed werken, maar als je niet alles uit je motor wilt halen en vele jaren plezier van je SM wilt hebben, haal ze er dan maar uit.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een DS injectie heeft toch ook natrium gevulde kleppen? Daar hoor je deze horror verhalen eigenlijk weer niet.
Toch een stukje design fout bij de Maserati motor?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat weet niemand. In de alfa’s blijft t ook heel..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die natrium/sodium gevulde kleppen werden ook in Ferrari’s en sommige luchtgekoelde VW motoren gebruikt. Daar breken ze ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mij in een ds ie ook een keer. Gelukkig tijdens het starten….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, ik heb ze bij een injectie DS ook wel zien breken hoor. Maar minder vaak dan bij een sm. Een DS heeft ook veel minder sterke klepveren en draait veel minder vaak een hoog toerental.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee, ook in Alfa’s gaan ze kapot, nogal wat mensen die met GTA’s en GTA jr’s zijn gaan racen zagen hun motor in rook opgaan, zelfde verhaal afgebroken klepkoppen. Daarnaast was het vroeger ( voor de SM) wel vaker zo dat hoog vermogen motoren kapot gingen aan gebroken kettingen, kleppen etc.
Tegenwoordig zijn er nog steeds veel hoog vermogen motoren met Natrium gevulde kleppen, Mahle maakt die dingen nog steeds, maar ik denk wel dat ze de shaker nu dunner maken dan vroeger, en beter materiaal hebben.
Wat wel verschilt denk ik is de productie methode: Je moet die kleppen lassen, en dat kan tegenwoordig met laser lassen of frictie lassen, maar vroeger was laser lassen onbekend, dus frictie lassen was wat er gebruikt werd.
De klepkoppen werden dus met frictie lassen aan de steel gelast, dat kun je zien aan de kleppen. Ik vermoedt dat er iets zit in de materiaal keuze en het lassen. Voor de klepkop wil je een hard materiaal tegen het inslaan, voor de steel een taai materiaal tegen slijtage. Als je die tegen elkaar last dan krijg je op de las een overgangsgebied, en dat kan de bron van veel problemen zijn. Tegenwoordig worden de koppen op de steel “gestuikt”, dat heet gesmede kleppen, en dan wordt de steel waar de klepspieën zitten gelast, voor de beste prestaties.
Design fout? Nee, want toen de SM op de markt kwam waren er nooit gebroken kleppen, dat die dingen na 20 jaar of zo putcorrosie krijgen was een leerproces. ( ook begin 90er jaren gingen er al C114 motoren kapot door gebroken kleppen!)
Veel van de zogenaamde problemen en horrorverhalen hebben te maken met onderhoud: De meeste Sm rijders waren welgesteld en veeleisend, die mensen kregen een stuk “italiaanse high tech” onder de rechtervoet zonder dat te kennen. Bijvoorbeeld het feit dat een Sm motor echt warm moet zijn voordat je topprestaties mag verwachten werd vaak vergeten. Daarnaast waren de Citroen dealers niet echt ingesteld op de SM en hun veeleisende klanten. Het was zelfs zo dat toen de SM uit het programma ging de meeste Citroen dealer monteurs blij waren en “die auto” nooit meer wilden zien…......
Veel onderhoud was de norm in die tijd, we waren maar net van de 3000 km beurten in de 50’er en 60’er jaren overgegaan op 5.000 km per kleine beurt en 10.000 grote beurt. Kleppen stellen en dubbele Webers afstellen was toen al geen sinecure, waar veel garagisten hun vingers liever niet aan branden, en voor een betrouwbare auto was veel onderhoud toen de norm. Dat kun je absoluut niet meer vergelijken met een moderne auto. Toen was het toppunt van betrouwbaarheid een S klasse, en die hadden ook onderhoud nodig. Een C1 van tegenwoordig is betrouwbaarder en heeft minder onderhoud nodig..
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bogaard77 schreef:OEPS….
Ik laat altijd deze zien:
SM in belgie bij Walter..
hmm die foto ken ik ergens van….
terugschakelen van 4 naar 3 tegen 70 km/u feit is wel dat dit zeker niet kwam door holle kleppen!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Hoorde via via dat je de kleppen kunt “testen” door ze in een bak met water te gooien.
Als de holle klep lek is… dan merk je dat.
.komma
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De enige bak waar die holle kleppen in gegooid moeten worden is de vuilnisbak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dirkman schreef:Hoorde via via dat je de kleppen kunt “testen” door ze in een bak met water te gooien.
Als de holle klep lek is… dan merk je dat.
Er staan nummers en letters op. AZls je die ziet: Weggooien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even een niet slimme vraag..
Kun je de kop(pen) er ook af trekken met blok in de auto?
Even los van de discussie “als je toch bezig bent”, en ‘half werk..’,
.komma