Beste lezer,
Ik heb een eendje uit 1986, welke is opgeknapt door iemand die er min of meer met zijn pet naar gegooid heeft. Ik ben daarin natuurlijk zwaar teleurgesteld,omdat ik er in wilde rijden zoals ik dat in de jaren 1972-1977 gewend was. Ofschoon we wellicht vandaag wat meer en hogere dremples hebben dan in die tijd, had ik toch duidelijk de indruk dat hij meer mechanische geluiden maakt dan normaal. Na enig onderzoek en navragen, heb ik besloten mijn voor-assen te vervangen omdat daarin een enorme speling zat. Dat heeft al veel verbetering gegeven. Bovendien moest voor de APK (bij mijn Toyota dealer laten keuren, is niet handig), aan één kant de fuseepen (laten) vervangen en een stuk remleiding i.v.m.roest. Bovendien was de remleiding zeer ondeugdelijk bevestigd, of beter gezegd, nauwelijks bevestigd. Dat is nu allemaal opgelost. De reden waarom ik deze vraag stel is dat ik tijdens optrekken, soms in een bocht of soms op een ander willikeurig moment, een duidelijk mechanisch tik hoor, vaak een aantal keer achter elkaar. Ik dacht het mijn remleiding was die het chassis raakt in bovengenoemde situaties. Helaas, is na het deugdelijk vastzetten van mijn remleiding, m.i. het mechanisch tikken wel vermindert, maar zeker nog aanwezig. Wie van jullie ervaren 2CV specialisten, heeft een idee waar dit geluid vandaan komt? Ik zou werkelijk zeer geholpen zijn als ik dat wist, omdat het mijn rijplezier voor een groot deel ontneemt.
Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie.
Theo
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmmm, het is moeilijk om te beoordelen waar een tik vandaan komt als hij op willekeurige momenten hoorbaar is. Is het ook voelbaar? En indien dat het geval is, hoe/waarop is het voelbaar?
Komt het vooral voor bij hevig uitveren?
Bedanktvoor de reactie. De tik is zeker niet voelbaar en komt niet voor bij hevig uitveren. Als ik met een redelijke snelheid over een “mooie” verkeersdrempel rijd, waar bij de auto behoorlijk doorveert, hoor ik de tik niet. Ik heb de indruk dat het meer voorkomt bij verandering van snelheid en met name bij optrekken hoor het het soms (ook niet altijd) diverse keren achter elkaar.
Hopelijk heb je iets an deze informatie.
Pfoe!!
Met de “ik gok eens wat”-mode aan zou ik zeggen; kijk eens naar het achterste rubber op de bak.
Als deze niet goed vast zit of versleten is kan het blokje verder voor en achterover kantelen dan goed is.
En dit dus tijdens lastwisselingen.
Gevolg is dat delen als uitlaat, koelbeplating of de bak zelf iets kunnen raken.
Succes, piet.
Piet Visser schreef:Pfoe!!
Met de “ik gok eens wat”-mode aan zou ik zeggen; kijk eens naar het achterste rubber op de bak.
Met deze zelfde mode aan gok ik:
1) De bouten waarmee de vooras aan het chassis zit. Deze een voor een losmaken, goed invetten en hermonteren en dan pas de volgende doen.
2) aandrijfassen, mn de kogelkoppeling aan de wiel kant. Asl dat het probleem is, dan is de tik erger bij hard optrekken in een bocht. ( Of heb je er werkelijk nieuwe onder gezet?)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De bak kan dan zelfs tegen je stuurhuis aan gaan trillen, met als gevolg minder controle over je eend. Mar dat is meer een trilling dan een tik eigenlijk.
Hoe dan ook, een bak-rubber-check kan geen kwaad.
Hoe staat het met de traversebouten, deze willen wel eens los lopen. Vervangen door nieuwen is het beste, dit zijn rekbouten (toch?).
Of het rekbouten zijn, weet ik niet. Dat doet er ook niet toe, want het zijn speciale bouten. Vervang ze dus NOOIT even door wat bouten die toevallig passen en van de Gamma of iets dergelijks weg komen.
Maar kijk ook eens naar de binnenkant van de velgen op je vooras. Die kunnen zo roestig zijn dat de roestbulten tegen je fusees aan tikken. Als je dan ook nog speling op je fusees hebt, kan het wellicht zijn dat het de ene keer wel tikt en de andere keer niet. Krik verder je hele Eend eens op (onder het chassis natuurlijk!) en voel eens aan je wielen of je ergens speling voelt.
Schijt aan originaliteit.
Egbert,
Bedankt voor je reactie. Ik snap je opmerking niet helemaal. Ik heb beide voorassen vervangen door nieuwe, omdat er enorm veel speling op de homokieneten zat,vooral aan de wielzijde. De vooras zit aan de ene kant met 6 stuks M9 bouten aan de versnelbak en aan de andere zijde met een geborgde moer op de naaf van het wiel. Ik heb de 6 bouten uiteraard los gehad om de as te vervangen en heb ze ingevet, van een borgring voorzien en daarna vastgezet. Aan de wielnaafzijde heb ik de moer met veel kracht (350 Nm) vastgezet en met een pen geborgd.
Wat jij zegt de bouten waarmee de vooras aan het chassis zit snap ik daarom niet. Om jouw vraag te beantwoorden, ik heb dus beide assen vervangen.
Theo
Piet, Bedankt voor je reactie. Helaas snap ik niet wat je bedoelt of tewel, welk rubber je bedoelt. Kun je dit voor een beginnend sleuteraar wat meer in detail verklaren. Hoe kan ik beoordelen of dit rubber wel of niet in goede staat is.
Het is wel zo als ik in ons dorp over die enorm hoge drempel rijd, dan hoor ik de tik niet.
Bij voorbaat dank als je me verder kunt helpen.
Theo
Patje74,
Bedankt voor je antwoord.
Wat bedoel je met de traversebouten. Waar zitten die?
Theo
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Traversebouten, hiermee zitten je voorste draagarmen aan het chassis.
Succes!
Corectie: dat zijn de bouten waarmee je asbuizen op je chassis vast zitten. 2 asbuizen, 8 transversebouten. Achter zijn ze langer dan voor.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mieren****r!
Lelijke Eend,
Bedankt vboor je antwoord.
T.a.v de bouten heb ik begrepen uit eerdere correspondentie dat je op deze bouten bijzonder zuinig moet zijn omdat ze moeilijker te vinden zijn dan goud aan het einde van de regenboog, aldus de reactie van deze meneer. Dus ik heb dezelfde bouten gebruikt, ingevet, van een borgring voorzien en goed vastgezet. Daar zit het probleem niet, denk ik.
Jouw voorstel om de binnenkant van de velgen nog eens te bekijken en te kijken of deze niet ergens tegen de fuseetikken, is wel een goed idee. Ik heb dit overigens wel een bekeken, maar het kan zijn dat deze in een bepaalde positie, t.g.v. speling op mijn fusee in een bepaald moment toch raakt. Mijn eend kwam niet door de APK, (streng gekeurd door mijn Toyota dealer) omdat er te veel speling op het linker voorwiel zat. Daarna is de fuseepen vervangen, maar de speling is niet veel afgenomen. Wel enigszins minder geworden en dat zou kunne verklaren dat het tikken ook iets minder geworden is. Ik zal dit onderzoeken.
theovstrien schreef:Egbert,
Wat jij zegt de bouten waarmee de vooras aan het chassis zit snap ik daarom niet.
Ik bedoel de traverse bouten, maar ik begrijp dat je die al los gehad hebt en goed ingevet hebt.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Fuseepennen hebben nieuw en dus standaard meer speling dan men gewend is mij nieuwerwetse Toyota’s. Een goede vetspuit er op en je probleem is weer even weg.