Het gaat hier om een zx 1.8i uit ‘93 met km stand 205k. Zo;n 60k geleden is uit voorzorg de koppeling vervangen. De hele boel lag toen toch los dus die is maar gelijk meegenomen. Was een Mega beurt bij een citro dealer.
Vandaag ging het dus mis… maar wat er nu op is weet ik ff niet vandaar dus…
In 4e versnelling met 3000rpm vol gas gaat de rpm vrij vlot naar de 4000 toe en zakt dan weer naar de 3400 om dan door te trekken.
Bij volgas in 5 treed dit niet op. Bij optrekken vanuit stilstand met volgas gaat er ook niks mis… door naar 2, alles ok, door naar 3, alles ok.
Echter dus rmp laten zakken naar 3000 in 4… foute boel.
Ze zitten er pas 60k onder. Ik weet ovrigens dat als je ff je best doet je ze na een paar duizend al kaal kunt hebben. Ik wil mezelf dat kunstje echter nog ff niet aanrekenen.
Is dit nu een voorteken dat de platen toch (bijna) op zijn of zoals iemand oppperde… olie op de platen ? Het schijnt dat er achter het vliegwiel een keering zit en als die destijds niet is vervangen daar dus wat olie uit kan komen ( ???)
Als die keering het idd zou zijn, moet dan toch weer de hele boel vervangen worden ??
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Het kan ook zijn dat de koppelingskabel te strak staat waardoor de drukgroep niet genoeg druk kan uitoefenen op de frictieplaat.
Natte platen kun je ff droog maken door met slippende koppeling ff flink wat toeren te maken (stinkt ff) als ie dan wel goed pakt dan weet je hoe laat het is.
Een slippende plaat kun je testen door de auto in de 5 te zetten en met draaiende motor de koppeling in een klap op te laten komen, hij moet boem stil vallen, slipt ie wat dan is of de plaat niet goed, of de drukgroep niet in orde of de plaat nat of de kabel te strak.
Mocht je inderdaad last hebben van een lekkende keerring, dan zul je helaas toch de bak er weer af moeten (laten) halen en tsja, ligt ie er dan van dan kun je eigenlijk net zo goed de koppeling weer meenemen dat kost (in onderdelen) ongeveer 100 euro (incl. drukgroep) voor jouw auto.
Nog een vraagje, toen de koppeling vervangen werd, is toen alleen de plaat vervangen of ook de drukgroep?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
ik denk, maar ja, wie staat erbij, de groep en plaat. De totale rekening was destijds iets van 3000 euro dus dat viel niet echt meer op… ops:
maar aangezien de koppeling heel erg soepel gaat vermoed ik en ga ik er dus ff vanuit dat plaat en groep vervangen zijn.
Wat die kabel betreft, had zoiets dan niet al veel eerder dan 60k moeten optreden ?
Wat mij gewoon verbaast is dat het alleen in 4 optreed. wagen staat nu ff niet voor de deur dus testen is lastig. Ik vermoed dat de boel dan ook wel direct afslaat, ander zou of tijdens het rijden in 5 met laag rpm vol gas toch ook een slip geven ? en in 1,2 en 3 niet volgas zijn op te trekken ?
Overigens in 4 met 3000rpm volgas is iedere keer een slip.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, als je alleen in de 4 dit probleem hebt maar in de 5 niet dan is er iets anders aan de hand, hoe hoger de versnelling hoe harder de koppeling moet werken natuurlijk.
Dat de kabel na 60dkm ineens te strak gaat staan is niet echt logisch nee, maar misschien is er recentelijk iets aan de motor gedaan en de kabel daardoor net iets anders komen te liggen.
Wat ook nog kan, zelf nooit meegemaakt maar wel vaker gehoord.
Is dat door het kantelen van de motor de kabel aangespannen wordt waardoor de koppeling gaat slippen. maar ook in dat geval zou het zeker ook in de 5 moeten gebeuren.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Re: Koppeling a/h overlijden of natte platen ?
geen idee…. zou ik dat moeten weten ? licht je vraag eens toe ?
1x drukgroep
1x druklager
1x koppelingsplaat
Emiel
Mechuccio schreef:Het kan ook zijn dat de koppelingskabel te strak staat waardoor de drukgroep niet genoeg druk kan uitoefenen op de frictieplaat.
Dat heeft er niets mee te maken, als jij het pedaal los laat gaat het druklager achteruit en drukt de drukring van de drukgroep de koppelingsplaat tussen het vliegwiel klem. Een kabel die te strak laat je eerder door je koppeling trappen, waardoor deze helemaal niet meer of niet goed vrij komt, maar dat merk je doordat je niet of slecht kunt schakelen.
Een lekke krukas-keerring kan, heb het een tijdje terug meegemaakt bij de Saxo 16V van ben en daar was de boel al eens los geweest en vervangen, want het ging zo makkelijk los.
Lekke keering kun je zelf vrij makkelijk achterhalen, onder de auto zit tegen de bak een plaat geschroefd, zoiets als wat je hier ziet bungelen bij deze Saxo 16V. Schroef deze los en is de boel nat, dan is het foute boel, daar kwamen wij dus ook achter, gelukkig had ik de keering ook besteld, zie de foto’s http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179531&postdays=0&postorder=asc&start=0
grootste kans dus, als ik zx14 begrijp, op een lekke keerring.
Is dat veel werk om te vervangen ? Vliegwiel eraf en keerring vervangen ofzo ?
Maar eigelijk komt het er dus ws op neer dat ook de drukgroep en de platen weer vervangen kunnen worden… (?)
ga voor zeker laat eerst even kijken of hij daar lek voordat je alles uit elkaar trek
als hij lek vervang direct alles weer want je kan er dan toch bij en kost bijna nix meer
citroenc2 schreef:ga voor zeker laat eerst even kijken of hij daar lek voordat je alles uit elkaar trek
als hij lek vervang direct alles weer want je kan er dan toch bij en kost bijna nix meer
Als het in de koppeling zit dan heb ik ergens weinig keus. Als de keerring lekt moet alles eraf. Lekt de keerring niet maar is de plaat toch aan het einde moet ook alles eraf. In beidde gevallen is het logisch ( wat je ook aangeeft) om alles te vervangen…
Wat ik probeer te voorkomen is dat, omdat het juist specifiek in 4 zit, iets anders is dat te bereiken is zonder de boel los te trekken…
Eigelijk heb ik nooit eerder een versleten koppeling bij de hand gehad.
Zou je mogen verwachten dat als je er in 4 doorheen trapt, dat ook bij stevig optrekken vanuit stilstand gebeurt ? Of is dat nu nog maar een paar kilometer van me verwijderd ?
ik heb het wel met een drukgroep gahad maar dan is schakelen wel nog mogelijk maar ontkoppel je niet helemaal meer
als ik jou was zou ik gewoon even langs een garage rijden en vragen wat het kan zijn voor het zelfde geld ligt het aan je versnellingbak
eerst zekerheid krijgen wat het is dus voordat je je euros over de balk gooit
gompy58 schreef:grootste kans dus, als ik zx14 begrijp, op een lekke keerring.
Is dat veel werk om te vervangen ? Vliegwiel eraf en keerring vervangen ofzo ?
Maar eigelijk komt het er dus ws op neer dat ook de drukgroep en de platen weer vervangen kunnen worden… (?)
Het vervangen van die keerring is niet veel werk, het is inderdaad vliegwiel eraf keerring eruit, nieuwe erin en het vliegwiel er weer op. De bouten van het vliegwiel moeten vernieuwd worden en met loctite op het juiste moment vastgezet worden. Hiervoor moet wel de bak er weer af, gezien het werk en de km-stand van de huidige koppeling zou ik er gewoon een nieuw koppelingssetje inschroeven.
Controleer eerst even of de boel niet nat is door die plaat te verwijderen, de bak eraf kan altijd nog. Als je de koppeling gaat vervangen, vraag dan om een “ruilsetje” bij de dealer, dit is een originele Valeo set waarvan de drukgroep gereviseerd is, scheelt al snel 5 tot 8 tientjes.
ZX1.4i schreef:Mechuccio schreef:Het kan ook zijn dat de koppelingskabel te strak staat waardoor de drukgroep niet genoeg druk kan uitoefenen op de frictieplaat.
Dat heeft er niets mee te maken, als jij het pedaal los laat gaat het druklager achteruit en drukt de drukring van de drukgroep de koppelingsplaat tussen het vliegwiel klem. Een kabel die te strak laat je eerder door je koppeling trappen, waardoor deze helemaal niet meer of niet goed vrij komt, maar dat merk je doordat je niet of slecht kunt schakelen.
Wat het vetgedrukte deel betreft: dat ben ik niet met je eens. Een kabel die te strak staat oefent voortdurend druk uit op het druklager en dus de drukgroep, het is of de koppeling een weinig wordt ingetrapt waardoor de drukgroep minder druk kan uitoefenen op de plaat welke tegen het vliegwiel wordt aangedrukt. Hierdoor kan hij gaan slippen als de motor in het gebied van zijn maximale koppel komt. De kabel een stukje lossen verhelpt het probleem.
Wat ik wel vreemd vind is dat het probleem zich wel in 4 voordoet en niet in 5, dat snap ik niet.
Overigens is voor een goede werking van de koppeling ook de toestand van het druklager belangrijk. Als deze bestaat uit een stalen en koolstofring kan hij zover zijn ingesleten dat de hoek welke de handel maakt ongunstig is geworden, waardoor het (ont)koppelen heel onplezierig aanvoelt.
idd is het raar dat alleen de 4 het heeft zou het niet bijv eerder richting versnelingbak gaan
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
citroenc2 schreef:idd is het raar dat alleen de 4 het heeft zou het niet bijv eerder richting versnelingbak gaan
Dat zou je bijna gaan denken, maar wat kan er in je bak slippen zonder een door merg en been gaand geluid te maken?
Eveneens ben ik tevens ook.
ik zou het niet weten want ben niet zo thuis kwa wat er in zo bak zit maar zou denk ik iets met de tandjes kunnen maken van de 4e versneling of zo