was idd een koud kunstje om de radiator te ontluchten. Heb de koelvloeistof aangevuld tot er vloeistof uit het ontluchtgat kwam.
Vraag me alleen af of er misschien meer vloeistof in moet, ik kan geen max streep ontdekken in of op de radiator. Kan iemand mij vertellen tot hoever de radiator gevuld hoort te zitten?
michelpas schreef:was idd een koud kunstje om de radiator te ontluchten. Heb de koelvloeistof aangevuld tot er vloeistof uit het ontluchtgat kwam.
Vraag me alleen af of er misschien meer vloeistof in moet, ik kan geen max streep ontdekken in of op de radiator. Kan iemand mij vertellen tot hoever de radiator gevuld hoort te zitten?
Zeg maar plm 10-15 cm beneden de onderste rand is hoog zat; de rest wordt er vanzelf uitgegooid (waarna je de dop weer opnieuw moet reinigen ivm de kristalafzetting die de afdichting verhindert). Zoals je het nu doet moet goed zijn. Eventueel nog een keer herhalen na een keertje rijden.
Bij een benzinemotor als dit: even de motor laten draaien zonder dop erop totdat de fan aanslaat en dan nog een keertje bijvullen (bij een diesel kun je dan een uur wachten ofzo….).
Ich bin ein Breaker
Goed, koelprobleempje is een beetje onder controle. Moet nog wel met enige regelmaat bijvullen, maar mijn oliepeil blijft voorlopig wel ok. Heb ook bij de laatste tankbeurt injectiecleaner er bij gegooid (het spul voor het complete system) en hij rijd een stuk rustiger, vooral bij net opstarten.
Vanavond wel een beetje rare ervaring gehad waarvan ik niet echt weet of ik in doom scenario’s moet gaan denken of dat het een simpel dingetje is. Toen ik vanavond de motor van mijn bx aanzette begon ineens de linkerachter kant flink te sissen. Ik kan me niet meer exact herinneren of dit direct was of dat het even duurde. Ik heb enkele seconden gewacht om te kijken of er lampjes gingen branden maar nee. Toen voor de zekerheid maar de motor weer uitgezet, de sis hield toen ook direct op. Had iemand achter in de auto zitten van wie de pa een ds oldtimer heeft (weet niet exact of ik het type goed heb) maar ook een systeem met hydroliek, hij bevestigde mijn eerste vrees dat ik een lek in het hydrolisch systeem heb bij de achterkant. Ik heb direct gekeken maar zag geen lhm op de straat liggen. Daarna bij gebrek aan betere opties (moest toch terug naar huis) de motor weer aangezet, geen sis en de achterkant kwam netjes omhoog.
Al met al beetje raar verhaal, lees op het forum dat vooral de veerbollen kunnen sissen en dat mensen dan lhm gaan lekken. Wat ik wel gister (zaterdag) heb gedaan is het hydorlisch systeem bijgevuld, had namelijk dat lhm lek gehad aan de rechtervoorkant en had nog niet bijgevuld sindsdien, auto kwam vanmorgen wel verassens vlot omhoog (ehh… ja de lhm bijvullen was dus nodig).
Nu zit ik te denken, kan het zijn dat vanwege het (veel) te lage lhm peil er lucht in de leidingen is terechtgekomen en dat dat er uit wordt gepompt, zoals sommige cv ketels ook doen als je ze aan het begin van het stookseizoen aanzet?
Ik heb wel het idee dat mijn voorkant verder omhoog komt dan mijn achterkant, maar dat ligt naar mijn idee meer aan de voorkant dan de achterkant. Ben niet helemaal zeker rij nog niet zo lang een bx en heb ook nog nooit eentje bewust gereden dus weet ook niet helemaal wat “normaal” is.
Als er mensen zijn die tips hebben graag…
je auto is een oude dame aan het worden, die hebben ook hun bijgeluidjes.
het verhaal/idee lucht oid ,vanwege te laag LHM niveau zou idd wel eens de oorzaak van kunnen zijn.
niet al te druk om maken, is waarschijnlijk idd een reutel of geluid van een ouder wordende dame..
mvgr wupke
michelpas schreef:Nu zit ik te denken, kan het zijn dat vanwege het (veel) te lage lhm peil er lucht in de leidingen is terechtgekomen en dat dat er uit wordt gepompt, zoals sommige cv ketels ook doen als je ze aan het begin van het stookseizoen aanzet?
Ik heb wel het idee dat mijn voorkant verder omhoog komt dan mijn achterkant, maar dat ligt naar mijn idee meer aan de voorkant dan de achterkant. Ben niet helemaal zeker rij nog niet zo lang een bx en heb ook nog nooit eentje bewust gereden dus weet ook niet helemaal wat “normaal” is.
Als er mensen zijn die tips hebben graag…
Die lucht is wel een aardig idee van je. Soms kun je dat er wel uit krijgen door voorzichtig te “ochtendgymnastieken”: allerhoogste stand (niet rijden!), dan in stapjes naar beneden. Doe dat een paar keer en het gesis zou weg moeten zijn.
De vermenging van oude en verse LHM werkt in zijn algemeenheid niet goed. Mogelijk is het tijd om het systeem door te spoelen - je moet iedere 2 jaar de LHM verversen, filters & ketel schoonmaken en de remleidingen (vooral de achterremmen) doorspoelen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:De vermenging van oude en verse LHM werkt in zijn algemeenheid niet goed. Mogelijk is het tijd om het systeem door te spoelen - je moet iedere 2 jaar de LHM verversen, filters & ketel schoonmaken en de remleidingen (vooral de achterremmen) doorspoelen.
Denk dat de lhm die erin zit niet zo heel oud is. Volgens de vorige eigenaar is de lhm bij zijn aankoop mei 2007 vervangen. Dat verhaal kan wel kloppen bij de lhm lekkage rechtsvoor kwam er ook “schone” lhm onder de auto vandaan zetten, was nl gifgroen. Misschien een leuk klusje voor in de zomer, just to be sure.
Goed te weten dat het gesis idd geen groot probleem is en waarschijnlijk gewoon lucht in de leidingen is.
Dank
Stroomverbruik koelfan en LHM Pomp
Wanneer mijn LHM pomp in stationair lopen van motor gaat pompen zakt het toerental van de motor flink in en als de koelfan aanslaat zie ik mijn voorlichten en binnen verlichting aardig dimmen (verder dan ik zou wensen). Ik heb voorheen altijd in relatief nieuwe auto’s gereden, is dit een normaal verschijnsel bij oudere auto’s of heb ik toch een accu probleempje?
De accu die in mijn BX ligt is een merkloze Cadnium-Cadnium van 44Ah 210A (DIN of ISO wordt niet aangegeven), met de multimeter meet ik 12.66V in rust en 14.55V als de motor stationair draait. Tijdens het pompen van de LHM zakt de spanning niet in, het toerental van de motor wel. Voor mij een indicatie dat de auto tijdelijk iets teveel vermogen van de accu vraagt.
Ben vanmiddag naar de auto onderdelen winkel (Slager in Scheveningen) geweest die zei mij dat 44AH 320A ISO normaal is, echter is er ook een DIN norm en die geeft een lagere piek Ampere aan bij dezelfde accu (waarschijnlijk andere meetopstelling).
Volgens het boekje moet ik met een 200A accu af kunnen, ben me nu echt even aan het afvragen waar ik het moet zoeken. Kan het bijvoorbeeld zijn dat de lagers van de koelfan aan het slijten zijn en dat deze daarom slechter draait en moeilijker opstart (duurt nu zo’n 2-3 sec voor hij op toeren is en de verlichting weer op normale sterkte is)? En is misschien de LHM pomp aan het slijten en trekt daardoor teveel vermogen weg. Of heb ik toch gewoon een te lichte accu.
Voor achtergrondinformatie ik ben elektrotechnicus dus redelijk thuis in stroompjes en spanningkjes, maar hier is iets meer aan de hand heb ik het idee.
Nieuw Update en wat vraagjes
Even een updatetje over mijn BX , is al een tijdje geleden en ja ja ze rijdt nog steeds! (16700km)
Auto is begin juli zonder problemen door de apk heengekomen, volgens keurmeester zelfs geen twijfelpuntjes los van het even laten lassen van roestplek boven het deurschanier aan de bestuurders kant. Wat inmiddels ook al gedaan is, ff langs Piet de Lasser langs geweest (de buren van mijn garage) top gasten deurtje is weer helemaal goed.
Heb zelf twee weekjes terug ook toch maar eens de LHM vervangen, zo gedaan heb allen wel m’n hand opengehaald aan de rand van de tank . Gister met een vriend nog even de remmen doorgespoeld. Beide kanten achter kwam er gewoon netjes gifgroen uit linksvoor idem alleen rechtsvoor was bruin en geel… goed dat moest dus idd even gedaan worden.
Klusjes die nu nog op de planning staan zijn het schoonmaken van de unit naast het lucht filter (naam ff vergeten) heeft iets te maken met het injectie systeem. De motor loopt wat ongelijk als deze nog koud is, gaat dan iets “duwen”. Vaak te verhelpen door de koppeling intrappen en even tot rust laten komen. Heb van de jongen van de automaterialen winkel carbarateur spray meegekregen. De bovenkant schoonmaken met een doek en de spray, dan er iets inspuiten alles weer en dicht motor starten. Bij motor starten moet ik dan mijn gas goed ingedrukt houden omdat er teveel benzine wordt ingespoten door de carbarateur spray dus motor verzuipen. Hij zal een paar keer schokken dan gas erophouden totdat alles weer ok draait. Beste zou zijn wanneer ik de hele unit er uit zou halen en dan zou schoonmaken maar nog nooit gedaan dus gaat hem niet echt worden denk ik. Is wel beter ivm niet verzuipen van motor.
Volgdende dingetje is olie verversen en oliefilter vervangen. Lijkt me na de LHM ook niet al te moeilijk.
Ga binnenkort op en neer naar de Ardennen dus wil de dame voor die tijd het liefst even een goeie service geven voor motor en hydroliek. Ook nog ff een flesje injectie cleaner er bij gooien als we gaan rijden. Lange stukken (1.4 125km/u) dus flinke toeren.
Maar goed door te klussen aan de auto kom je vaak achter dingetjes waarvan je zoiets hebt van oke… hoort dat.
De handrem;
Toen ik de wielen aan de achterkant eraf haalde om de remmen te ontluchten bleek dat de achterwielen niet blokkeren met de handrem… Is dat normaal voor een BX of moet ik de handrem kabel aanspannen. Achter zit namelijk geen handrem kabel, werkt de handrem voor achter op het hydrolisch systeem (afsluitertje en druk via de voorremmen naar de achterkant ofzo?)?
Rempedaal;
Sinds ik de remmen heb doorgespoeld hoor ik wanneer het rempedaal wordt losgelaten een sissend gesluid, een beetje als van een gasveer die je ook bij de achterklep hebt. Zo af en toe hoor je datzelfde geluid ook als je het pedaal bij stilstand en draaiende motor ingedrukt houdt. Ook merk ik ineens dat bij stilstand en pedaal ingedrukt houden dat de pomp het pedaal af en toe wat terug drukt. Is dit alles normaal of is er dan toch lucht in de leiding terecht gekomen. Ter info toen we dit hoorden (na de voorremmen) hebben we de voorremen nog even extra laten spoelen (200ml). Remproeven (30—>noodstop en 60-noodstop) hebben geen zorgwekkende resultelen opgeleverd, remt al met al goed.
Hoogte voorste veerpoten;
De hoogte van de voorste veerpoten wil nog wel eens verschelen van keer tot keer, vooral wanneer auto niet volledig is doorgezakt er weer omhoog komt. Ligt dit misschien aan de hoogte regelaar (die dan vervuild is) of zijn de veerpoten dat misschien te stijf. Heb zelf al weleens de veerpoten ingepoten met Teflon ketting spray van de Shell, had op het forum gelezen dat ze dan soepeler gingen veren. Alleen er zit nu aan de boven kant van de veerpoten wat plakkerige witte smurrie dus ben maar gestopt met inspuiten.
Hoop dat er wat mensen zijn die mij een paar tips kunnen geven. Bij voorbaat dank.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Wat je eens zou kunnen doen is het brandstoffilter loshalen en het andere eind van de slang, op het injectiehuis, ook loshalen. Slang eens goed doorblazen, nieuw brandstoffilter monteren en de boel weer monteren. Kost je alleen een brandstoffilter en een uurtje werk.
Verder werkt de handrem niet op de achterwielen, maar op de voorwielen. Daar gaan gewoon 2 kabels naartoe vanaf de handremhendel.
Mijn rempedaal maakt ook een soort sissend geluid als je het loslaat, maar hij sist niet als je hem intrapt. Geen idee dus. Ik heb wel eens een sissend rempedaal gehad maar toen had ik 2 leidingen verkeerd gemonteerd ops:
En als de hoogte van de veerpoten varieert dan zou ik mijn geld zetten op de hoogteregelaar, of het stangenstelsel tussen de stabilisatorstang en de hoogteregelaar. Dat stangenstelsel kan je schoonmaken en smeren als het stroef beweegt, de hoogteregelaar kan je demonteren, uit elkaar halen en reinigen.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Wat je eens zou kunnen doen is het brandstoffilter loshalen en het andere eind van de slang, op het injectiehuis, ook loshalen. Slang eens goed doorblazen, nieuw brandstoffilter monteren en de boel weer monteren. Kost je alleen een brandstoffilter en een uurtje werk.
Dit moet neem ik aan met lege tank worden gedaan? En benzine leiding weer laten vollopen achteraf?
knäckor schreef:Mijn rempedaal maakt ook een soort sissend geluid als je het loslaat, maar hij sist niet als je hem intrapt. Geen idee dus. Ik heb wel eens een sissend rempedaal gehad maar toen had ik 2 leidingen verkeerd gemonteerd ops:
Sissend geluid rempedaal bij intrappen gaat gelijk met het pompverschil (terug omhoog komen van het pedaal). Zij misschien dan normaal kunnen zijn? Is ook alleen in stilstand niet tijdens remmen.
knäckor schreef:
En als de hoogte van de veerpoten varieert dan zou ik mijn geld zetten op de hoogteregelaar, of het stangenstelsel tussen de stabilisatorstang en de hoogteregelaar. Dat stangenstelsel kan je schoonmaken en smeren als het stroef beweegt, de hoogteregelaar kan je demonteren, uit elkaar halen en reinigen.
Klinkt moeilijk, slangenstelsel zou dan klem zitten ofzo en daardoor geen LHM doorlaten? Hoogteregelaar demonteren en uit elkaar halen… heb een keer gelezen dat je dan de standen van palletetjes moet opschrijven/onthouden. (klok en klepel) Klinkt lastig of valt dat wel mee?
Groet Michel
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
michelpas schreef:
Dit moet neem ik aan met lege tank worden gedaan? En benzine leiding weer laten vollopen achteraf?
Nee, hoeft niet met lege tank. Wel even het slangetje wat vanaf de tank komt dichthouden. Leiding weer vullen is een kwestie van brandstoffilter aansluiten, slang onder de motor even in een emmer houden en het contact een seconde aanzetten. Daarna even snel de slang op het injectiehuis schroeven.
michelpas schreef:
Sissend geluid rempedaal bij intrappen gaat gelijk met het pompverschil (terug omhoog komen van het pedaal). Zij misschien dan normaal kunnen zijn? Is ook alleen in stilstand niet tijdens remmen.
Ik durf er verder geen uitspraak over te doen, ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Het enige wat ik zeker weet is dat het een beetje sist als je het pedaal hard indrukt en weer loslaat.
michelpas schreef:
Klinkt moeilijk, slangenstelsel zou dan klem zitten ofzo en daardoor geen LHM doorlaten? Hoogteregelaar demonteren en uit elkaar halen… heb een keer gelezen dat je dan de standen van palletetjes moet opschrijven/onthouden. (klok en klepel) Klinkt lastig of valt dat wel mee?
Niet het sLangenstelsel, maar het sTangenstelsel. Een paar stangen die aan de stabilisatorstang vastzitten en de hoogte doorgeven aan de hoogteregelaar. Die kunne stroef gaan bewegen als ze vies of niet goed gesmeerd zijn.Bij de hoogteregelaar moet je inderdaad de stand van het kogeltje onthouden, geen rocketscience maar je komt wel moeilijk bij de hoogteregelaar en er zitten wat leidingen aan vast die vaak moeilijk uit de regelaar komen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Even een update. Heb gisteravond het injectiehuis schoongemaakt met een poetsdoek en wat carbarateur spray. Motor gaf idd even een hikje van de spay die de motor was ingelopen maar was niet heel erg. Binnenkant van injectiehuis is van zwart/brons naar lichtgrijs aan zilverkleurig grenzend gegaan. Vooraal aan de passagierskant van het injectiehuis (volgens mij ook aan de kant waar de naald zit) was het echt zwart.
Resultaat; trok vanmorgen beter op dan de afgelopen tijd, was ik wel tevreden over. Nog niet perfect, vooral als ik bij nog niet echt warme motor optrek heb ik een hikje in mijn één. Als ik de koppeling wat rustiger laat opkomen heb ik daar nagenoeg geen last van. Ik vermoed dat het benzine filter zoals knäckor aangaf idd wat verstopt raakt. Zag ook nog ergens staan dat je dat ding om de 80.000 km moet vervangen, met mijn 167.000 zit ik dan volgens mij weer precies in de periode dat dat gedaan moet worden. Heb al een mailtje naar de automaterialenzaak de deur uitgedaan, kunnen ze dat ding alvast gaan bestellen, kan ik zaterdag gaan schroeven.
Even nog een aanvullingkje waarvan ik wel dacht dat het handig is om op het forum te zetten. Ik had aan ZX1.4i hoe het nu zit met mijn versnellingsbak olie.
michelpas schreef:
ZX1.4i,
Ik heb een BX 1.4 uit jan 1993 en ik wil binnenkort de motorolie vervangen. Nu dacht ik als ik er dan toch onderlig laat ik maar gelijk ook even de bakolie verversen. Alleen nu lees ik op verschillende plekken dat er 75W80 in de bak moet (ook volgens boekje) en ook dat de motorolie gelijk de versnellingsbak olie is? Welke is waar? En zou ik eigenlijk ookwel de bakolie moeten verwisselen, ken de voorgeschiedenis van de auto niet heb hem nu zelf een jaar en ruim 10.000 km mee gereden. Want ook over het verwisselen van de bak olie kom ik tegenstrijdige berichten tegen.
Bij voorbaat dank voor je reactie.Groet Michel
Reply:
ZX1.4i schreef:
Hallo,
Oude BXen hebbeb een gekantelde 1.4 motor, waarbij het carter en de versnellingsbak één geheel zijn, de bak word dan inderdaad door de motorolie gesmeerd.
Bij een 93er is het een ander verhaal, dat zijn de laatste BXen geweest, de 1.4i motor daarin is een TU motor en de versnellingsbak een MA5. Beiden hebben hun eigen olie, de motor is 10W40 of 15W40, afhankelijk van wat er nu in zit, zou ik dat gewoon aanhouden, officieel is het 10W40. Voor de versnellingsbak is het 75W80, er gaat 2L in, en de aftapplug zit niet aan de onderkant maar aan de zijkant, is een vierkante inbus.
Succes.
knäckor schreef:
Niet het sLangenstelsel, maar het sTangenstelsel. Een paar stangen die aan de stabilisatorstang vastzitten en de hoogte doorgeven aan de hoogteregelaar. Die kunne stroef gaan bewegen als ze vies of niet goed gesmeerd zijn.Bij de hoogteregelaar moet je inderdaad de stand van het kogeltje onthouden, geen rocketscience maar je komt wel moeilijk bij de hoogteregelaar en er zitten wat leidingen aan vast die vaak moeilijk uit de regelaar komen.
Misschien een beetje een newbee vraag maar waar zitten die stangen, ga morgen (zaterdag) klussen kan ik die gelijk ook even nakijken. En met welk vet moet ik die insmeren/spuiten.
Benzine filter - twijfel… risico’s
Motorolie vervangen was niet zo heel moeilijk, plug eruit, leeg laten lopen half uurtje, filter eraf, even doorspoelen met een half litertje, weer wachten tot het druppelen grotendeels weg is dan filter erop, carterplug met nieuwe ring erop en bijvullen maar. Zit nu waarschijnlijk wel iets teveel in, had er gewoon 3L ingegooid maar waarschijnlijk is er nog wat achter gebleven. Iets teveel is 0,2-0,4 liter afgaande op de peilstok (binnen uur na hervullen en even laten lopen). Motor klinkt een stuk beter, stiller en rustiger.
Nu even het volgende punt… het brandstoffilter…
knäckor schreef:
Nee, hoeft niet met lege tank. Wel even het slangetje wat vanaf de tank komt dichthouden. Leiding weer vullen is een kwestie van brandstoffilter aansluiten, slang onder de motor even in een emmer houden en het contact een seconde aanzetten. Daarna even snel de slang op het injectiehuis schroeven.
Ik zit een beetje ernstig te twijfelen of ik dit klusje zelf durf te klaren, brandstof onder motorkap… het motor of vonkje klein lekje of ergens wat achter gelaten en de rest laat zich aan de verbeelding over.
Zoals knäckor het beschrijf loop ik best wat risico dat er benzine in motor ruimte terecht komt. Zou het ook mogelijk zijn om de toevoerslang door te blazen (met mond, heb geen compressor) en dan na aansluiten van nieuw filter alles direct weer aan te sluiten (dus met lege slangen). Volgens mij gaat doe motor dan wel even “droog” proberen te draaien. Is dit überhaupt te doen of ga je dan je motor beschadigen omdat je ontsteking krijgt zonder brandstof?
En op welke manier kan ik de klemmen van de benzineleidingen controleren op lekken, heb namelijk geen zin dat ik onderweg naar belgie erachterkom dat ik een lekkende benzineleiding heb vlak bij de motor.
Qua handigheid gaat het mij wel lukken zit alleen een beetje te twijfelen over de risico’s.
Suggesties zijn meer dan welkom