Ik heb je topic doorgenomen, maar zit er iets verstopt zodat je iets moet doorblazen?
Het vervangen van een brandstoffilter is goed te doen. Als je alles voorzichtig los haalt en een passend boutje in de benzineslang stopt dan pak je de filter er zo tussen uit. Als je beide benzineslangen zo legt dat ze omhoog wijzen zal er ook niet zo snel wat uit stromen.
En het is geen winter, je bent niet zo snel statisch geladen om een vonkje te veroorzaken. Daar al aan gedacht?
Als de klemmen niet verroest zijn en nog lekker draaien dan zijn ze goed. Slechte benzine slangen zie je aan kleine haarscheurtjes. Buig een slang maar eens flink om, dan zie je ze pas echt.
De motor ‘droogdraaien’ is niet zo erg. Het is geen dieselmotor die je moet ontluchten. Geen benzine is geen energie is geen beweging dus stopt de motor met draaien.
Visa Ventje schreef:Ik heb je topic doorgenomen, maar zit er iets verstopt zodat je iets moet doorblazen?
Brandstof leiding doorblazen is ivm “duwen” van de motor als die koud is. Is voor een deel al verholpen door injectiehuis schoon te maken. knäckor had aangeraden ook nog even de benzine leiding (aanvoer slang) door te blazen en het filter te vervangen. Las later ergens op inet dat het om de 80.000 moet gebeuren dus 167.000 zou dan de 2de maal moeten zijn, bij de automaterialenzaak werkt een jongen die doordeweeks bij een garage werkt en zelf een 206je heeft die zei dat het normaal om de 60.000 gedaan wordt. Dus dat moest eigenlijk toch wel gedaan worden en zeker ik vorig jaar een keer “leeg” heb gestaan… had hem toen net, dacht dat wijzertje kan nog veel verder zakken… ops:
Visa Ventje schreef:
Het vervangen van een brandstoffilter is goed te doen. Als je alles voorzichtig los haalt en een passend boutje in de benzineslang stopt dan pak je de filter er zo tussen uit. Als je beide benzineslangen zo legt dat ze omhoog wijzen zal er ook niet zo snel wat uit stromen.
Tip van de boutjes is een goeie, zat al te denken waarmee ik de toevoer naar het filter ging afdoppen.
Maar goed, al met al niet zo heel veel risico’s dus. Twijfel alleen nog even aan het doorblazen van de slang. Zou daar veel zooi in kunnen zitten of valt dat over het algemeen wel mee?
Als je kan zien dat de filter echt vies is moet je hem vervangen natuurlijk.
Wat betreft het blazen, het blazen in de slang die tussen filter en injectiehuis zit, én er mee bereiken dat die slang van binnen schoon is. Of anders, hoe moet ik dat zien?
Wat bedoel je eigelijk met ‘duwen’?
Visa Ventje schreef:Als je kan zien dat de filter echt vies is moet je hem vervangen natuurlijk.
Hoe kan je zien of een filter vies is? Bij mij is hij compleet van metaal, één geheel niet open te maken (iig niet de bedoeling).
Visa Ventje schreef:Wat betreft het blazen, het blazen in de slang die tussen filter en injectiehuis zit, én er mee bereiken dat die slang van binnen schoon is. Of anders, hoe moet ik dat zien?
Idd dat de slang van binnen weer schoon is, alleen weet dus niet of die smerig is.
Visa Ventje schreef:Wat bedoel je eigelijk met ‘duwen’?
Dat als je het gas induwt als die koud is dat die gaat schokken, was soms zelfs heel erg. Gebeurd(e) ook wel als ik gat in de weg had waar ik doorheen reed, alsof de motor gaat schommelen.
Dan vermoed ik dat je het moet zoeken in een storing in het elektronische injectiesysteem. Weet je daar iets van af? Je kunt namelijk zelf de storing opsporen, op een gemakkelijke manier. Ik heb er wel een beschrijving van.
Vervang het filter, dat is kan nooit kwaad. Als je hem kan open snijden of zagen of er komt rommel uit gevallen dan kun je gaan nadenken om de slang eens eraf te nemen en deze nader te inspecteren.
michelpas schreef:
Hoe kan je zien of een filter vies is? Bij mij is hij compleet van metaal, één geheel niet open te maken (iig niet de bedoeling).
Je ziet er wel vuile drab uit lopen als hij vuil is. Verder hoef je je over brandgevaar tijdens het klussen niet zo bang te maken. Er komt hoogstens 100 ml benzine uit als je hem laat leeglopen. Leg even een oude doek neer tijdens het loshalen. Die neemt dan alle benzine op, de doek leg je na het demonteren een paar meter verder op.
michelpas schreef:
Visa Ventje schreef:Wat bedoel je eigelijk met ‘duwen’?
Dat als je het gas induwt als die koud is dat die gaat schokken, was soms zelfs heel erg. Gebeurd(e) ook wel als ik gat in de weg had waar ik doorheen reed, alsof de motor gaat schommelen.
Controleer even je accuklemmen (zitten ze goed vast), want schokken bij een gat kan aan een losse klem liggen (ik had vanalles vervangen voordat ik daarachter kwam). En als je een koude motor hebt, en de pedaal vol induwt tijdens lage toeren, dan kan hij inderdaad gaan schokken (hij verzuipt dan bijna).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Visa Ventje schreef:Dan vermoed ik dat je het moet zoeken in een storing in het elektronische injectiesysteem. Weet je daar iets van af? Je kunt namelijk zelf de storing opsporen, op een gemakkelijke manier. Ik heb er wel een beschrijving van.
Heb je het dan over de bougies, verdeelkap, rotor en kabels. Daar zou ik wel met mijn elektro(nica) achtergrond door heen kunnen komen. Als je heb specifiek hebt over het injectiehuis (monopoint) dan wordt het wat lastiger vrees ik.
Je moet dat zowiezo nakijken natuurlijk. Je kunt je bx uitlezen. Via een lampje op het dashboard kun je codes opvragen die corresponderen met storingen. Je kunt denken aan gaskleppotmeters, luchtwegers, temperatuurmeter.
Daarover staat veel op het forum vermeld. Ik heb het zelf ook ooit es gedaan. Het is nooit verkeerd om je bx uit te lezen, repareren is namelijk ook mogelijke oorzaken uitsluiten.
Bekijk dit maar eens: http://home.wanadoo.nl/neilllvanderhorn/index1.htm
Bij de link van “visa ventje” staan een paar kleine foutjes;
- om het uitlezen te beginnen moet je de 2 draden 3 sec verbinden ipv 5 sec.
- Na iedere foutcode moet je de draden 3 sec verbinden voordat de de volgende code komt.
Verder is het idd handig als je de ECU kunt uitlezen, kan een hoop zoekwerk schelen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Hey je hebt gelijk! Anders kun je blijven wachten tot je een ons weegt. Eventjes aanpassen! Dankjewel
Brandstoffilter te klein???
Net de bakolie vervangen, kwam ongeveer 800ml olie uitzetten. Auto stond op laagste stand bok dus bak hing scheef naar aftapplug. Ging wel bijna 2L in, kwam na het vullen wel wat olie weer uitlopen maar niet heel erg veel dus plug er weer opgedraaid. De bak is ook heel erg vet aan de onderkant, misschien dat ie wat zweet. De olie kwam er iig zwartbruin uit en op de pluggen zat toch wel het eea aan ijzervijlsel.
Brandstoffilter daarna even gedaan, was idd niet al te moeilijk en er kwam geen dreg uitzetten dus die toevoerleiding geloof ik momenteel wel even. Slangen kwamen wel wat moeilijk los, uiteindelijk met een combinatie tang waar ik een dubbelgevouwen poetsdoek tussen heb gezet los gedraaid, daarna was het een koud kunstje.
Alleen het nieuwe brandstoffilter zit NIET goed vast!!!! Hij kan heel makkelijk op en neer bewegen in de rubber houder.
Het nieuwe filter is van het type G6400 van FRAM, het oude filter was type SP5160M
Volgens H-Base klopt het type wel:
Moet ik nu een nieuw ophangrubber halen of wordt dit een lastiger verhaal en moet ik tijdelijk de zaak even vastzetten met tywraps?
Goed vast zetten met tywraps kan goed ja.
Visa Ventje schreef:Goed vast zetten met tywraps kan goed ja.
Als tijdelijke of permanente oplossing?
Als de slangen goed op de filter zitten, het filter netjes tegen iets aan getywrapt is dan kun je het gewoon laten zitten. Al die ophangrubbertjes en plasticjes gaan toch vaak en snel kapot, dus dan moet je wel creatief zijn.
Dat de buitenkant van metaal is heeft dat nog een speciale functie (koeling ofzo)? Anders denk ik dat ik hem verdik met ducktape. En dan ook nog eens vast zet met ty-wraps