Aangezien mijn laadstroomlampje steeds vaker zwak gaat branden onder het rijden, wordt het toch tijd om de dynamo maar eens te vervangen. De hoofdoorzaak ligt meestal in versleten koolborstels die samen met de spanningsregelaaar als 1 cassette op/in de dynamo zijn gemonteerd.
Nu is mijn vraag;
Is het soms ook mogelijk om deze cassette te vervangen zonder de dynamo te moeten verwijderen bij een TZD Turbo?
Zo niet, ik heb een reservedynamo liggen, maar ik weet uit ervaring dat het vervangen niet een hele soepele klus is, vandaar dus mijn vraag.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Re: Dynamo vervangen bij TZD Turbo
macnail schreef:Aangezien mijn laadstroomlampje steeds vaker zwak gaat branden onder het rijden, wordt het toch tijd om de dynamo maar eens te vervangen. De hoofdoorzaak ligt meestal in versleten koolborstels die samen met de spanningsregelaaar als 1 cassette op/in de dynamo zijn gemonteerd.
Nu is mijn vraag;
Is het soms ook mogelijk om deze cassette te vervangen zonder de dynamo te moeten verwijderen bij een TZD Turbo?
Zo niet, ik heb een reservedynamo liggen, maar ik weet uit ervaring dat het vervangen niet een hele soepele klus is, vandaar dus mijn vraag.
Bij een Valeo-dynamo kun je de hele zwik (ong. alles wat zwart is) er met een paar boutjes afschroeven maar of je bij die paar boutjes kunt kan ik zo niet beoordelen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En als dat bij jouw dynamo zo is dan ben je voor 12 euro klaar.
Luister ook even met een schroevendraaier (handvat tegen oor, schroefkant op de dynamo) met draaiende motor om te horen of je lagers nog ok zijn, de dynamo van de tri (voorheen van de tgi) had overigens al goed 3 ton meegedraait en vertoonde geen problemen daar, alleen de borstels+spanningsregelaar een keer moeten vervangen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:En als dat bij jouw dynamo zo is dan ben je voor 12 euro klaar.
Luister ook even met een schroevendraaier (handvat tegen oor, schroefkant op de dynamo) met draaiende motor om te horen of je lagers nog ok zijn, de dynamo van de tri (voorheen van de tgi) had overigens al goed 3 ton meegedraait en vertoonde geen problemen daar, alleen de borstels+spanningsregelaar een keer moeten vervangen!
Kan erg lang goed gaan; ik heb een tergend oude BOSCH-dynamo als reserve-exemplaar, daarvan is de rotor al helemaal uitgesleten maar verder is ie nog prima. Altijd braaf de v-snaar op lage spanning gezet - dat scheelt.
Ich bin ein Breaker
Wel, de klus is geklaard. Je kan er dus bij een TZD Turbo niet bij als je de dynamo gemonteerd laat zitten. Heb hem dus wel helemaal los moeten halen, inclusief de radiateurbevestiging, wat luchtbuizen en wat bevestigingen van slangen, maar daarna kon ik de dynamo gelukkig ver genoeg kantelen om de cassette te kunnen vervangen. Was wel effe pielenm ,aar inmiddels zit alles weer in elkaar (heb geen schroefjes of ringetjes overgehouden) en werkt de dynamo weer zoals het moet.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.